به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مهدی قطعی نخستین نشست کارگروه هوش مصنوعی، با ارائه آمارهایی در زمینه جایگاه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه هوش مصنوعی و شهر هوشمند گفت: در سال های اخیر، بیش از ۲۱۳ پایان نامه تحصیلات تکمیلی در حوزه هوشمندسازی با راهنمایی و هدایت ۵۴ عضو هیات علمی از سه دانشکده مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع و ریاضی و علوم کامپیوتر ارائه شده است.
در نخستین نشست کارگروه هوش مصنوعی، ورود دانشگاه صنعتی امیرکبیر به تدوین نقشه راه شهر هوشمند بررسی و راهکارهایی در این خصوص ارائه شد.
وی ادامه داد: از این میان ۲۵درصد پایان نامه ها در زمینه تجارت، ۱۸درصد در زمینه حمل ونقل هوشمند، ۱۰درصد در خصوص شبکه هوشمند، ۹درصد در زمینه ساختمان هوشمند و ۹درصد با موضوع انرژی هوشمند بوده است.
رئیس مرکز فناویر اطلاعات و ارتباطات دانشگاه صنعتی امیرکبیر درخصوص نقش آموزشی دانشگاه در این حوزه گفت: در ترم جاری ۴۰۶ دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ۲۸ درس مرتبط با هوش مصنوعی شرکت کرده اند که تعداد آنها معادل با تعداد پرسنل شاخص ترین شرکت های فعال در حوزه خدمات دیجیتال (بر اساس آمارهای ایران تلنت) است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: تجربیات دانشگاه در طرح کلان ملی «مطالعه و طراحی سیستمهای حملونقل هوشمند درونشهری و برونشهری» در سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ در کنار تجربیات انباشته شده در سایر پروژه های صنعتی اجرا شده در حوزه های ساختمان هوشمند، حمل و نقل و ترافیک کلان شهرها، شبکه حسگرها، و مدیریت انرژی، این آمادگی را به وجود آورده است که دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از بهترین گزینه ها برای ورود به پروژه تدوین نقشه راه شهر هوشمند باشد.
سید حسن قدسی پور رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این نشست بر نقش هوشمندسازی در عصر جدید و نقش دانشگاه صنعتی امیرکبیر در توسعه پروژه های هوشمندسازی تاکید کرد.
وی با اشاره به تجربیات بسیار گسترده در این دانشگاه برای ارتقای گام به گام پروژه های هوشمندسازی درون دانشگاهی و نیز در حوزه صنعت؛ ورود دانشگاه در حوزه تدوین نقشه راه شهر هوشمند را مهم دانست.
مهرداد تقی زاده بنیانگذار گروه مشاوره مدیریت شهردانش و معاون اسبق وزیر راه و شهرسازی نیز ضمن تمجید از اقدام دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ورود به مبحث شهر هوشمند، به بررسی شرایط فعلی شهرهای هوشمند در ایران پرداخت.
وی، فقدان یکپارچگی بین شهرهای هوشمند، نداشتن درک درست از سطح یکپارچگی، دریافت نکردن بازخورد تصمیمات، انجام ندادن صحت سنجی، و نبود ضمانت اجرای سیستم ها را ضعف های اساسی طرح های اجرا شده در زمینه شهر هوشمند دانست.
تقی زاده همچنین تدوین صحیح نقشه راه شهر هوشمند را منوط به همگرایی متخصصان حوزه فناوری اطلاعات، متخصصان سیستم و مدیریت شهری و حقوقدانان آشنا به لوایح قانونی و جرم شناسی بیان کرد.
محمد جواد عامری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه نیز با تاکید بر مرجعیت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در هوشمندسازی در بسیاری از زمینه های حوزه دفاعی و نفتی، گفت: دانشگاه مصمم به پیگیری پروژه های شهر هوشمند است. وی همچنین بر تسریع در اجرای برنامه های مرتبط با شهر هوشمند تاکید کرد.
کنفرانس بین المللی هوش مصنوعی و خودروی هوشمند خرداد ماه امسال در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد. در حاشیه این کنفرانس جلسه هم اندیشی در خصوص تدوین «سند نقشه راه شهر هوشمند»، با حضور وحیدی وزیر کشور، قدسی پور رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و تعدادی از صاحبنظران حوزه شهر هوشمند برگزار شد و کارگروه تدوین سند نقشه راه شهر هوشمند متعاقبا آغاز به کار کرد.
نظر شما