۶۷ مرکز برای خرید گندم مازاد زارعان در آذربایجان غربی تعیین شد

ارومیه - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۲۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان این استان از آغاز فصل برداشت و خرید تضمینی، خریداری شده‌ و این روند در ۶۷ مرکز خرید ادامه دارد.

خسرو شهبازی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: قیمت خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان در ازای هر کیلوگرم است البته ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بابت گندم، یک هزار و ۵۰۰ تومان یارانه و ۲ هزار تومان نیز در ازای تحویل محاسبه شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: جهاد کشاورزی و تشکل‌های کشاورزی پیگیر موضوع قیمت‌ها هستند تا در صورت افزایش، موضوع به کشاورزان اعلام شود.

وی با بیان اینکه امسال ۳۹۴ هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت گندم قرار دارد، گفت: ۱۰۴ هزار هکتار از گندم زارهای استان دیم و بقیه آبی هستند.

براساس اظهارات شهبازی، سال گذشته ۶۷۳ هزار تن گندم در استان تولید و ۴۵۰ هزار تن خریداری شد که امسال پیش بینی تولید ۸۲۵ هزار تن با ۵۴۵ هزار تن پیش بینی خرید است.

وی با بیان اینکه ۶۷ مرکز در کل استان آماده خرید هستند، اظهار کرد: امسال چهار مرکز خرید گندم به مجموع مراکز خرید افزوده شده و ساعت کار خرید هم امسال نامحدود و از هشت صبح تا هشت غروب است.

ارقام گندم کشت شده در استان آذربایجان غربی هم به گفته شهبازی شامل ارقام پیشگام، میهن، حیدری، حیران و زرینه و ارقام دیم شامل واران، صدرا، باران، هما، هشترود و آذر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی یادآور شد: طبق بررسی‌های انجام شده و با توجه به وضعیت مزارع استانی پیش بینی می‌شود تولید گندم ۲۰ درصد در سال‌جاری افزایش داشته باشد.

به گفته وی، مبارزه با علف‌های هرز، طرح جهش تولید در گندم زارها و مبارزه با آفات و امراض از جمله اقداماتی است که در مسیر دستیابی به افزایش تولید و در ادامه آن امنیت غذایی انجام شده است.

شهبازی با اشاره به اینکه مبارزه با آفت سن گندم نیز در سطح ۱۹۹ هزار هکتار از اراضی گندم زار استان انجام شده است، افزود: ۱۲۰ هزار هکتار آن مبارزه با سن مادری بوده تا از این طریق بتوان میزان افت را در مزارع برای سال بعد تقلیل داد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی درباره مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم هم گفت: این عملیات در ۲۳۰ هزار هکتار از گندم زارهای استان محقق شده است.

آذربایجان غربی یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی دارد که سالانه ۸۰۰ هزار هکتار زیر کشت انواع محصولات قرار می‌گیرد و ۳۹۴ هزار هکتار آن گندم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha