۶ ایستگاه پیش‌آگاهی آفات باغی در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد

بیرجند - ایرنا - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از راه‌اندازی ۶ ایستگاه پیش‌آگاهی آفات باغی و کشاورزی در این استان خبر داد.

وحید ضیائیان احمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برنامه ایستگاه‌ها توسط سازمان حفظ نباتات کشور ابلاغ شده و در استان عملیات اجرایی با نظارت مدیریت حفظ نباتات آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری ایستگاه اعتبارسنجی مدل پیش‌آگاهی پروانه چوبخوار پسته در ۲ شهرستان فردوس و خوسف توسط بخش دولتی اجرا شد، گفت: ایستگاه‌های الگویی مدیریت تلفیقی کرم خراط، سوسک کرگدنی و سوسک شاخک بلندخرما، کرم گلوگاه انار و زنگ جارویی زرشک در قالب چهار ایستگاه در شهرستان‌های استان توسط شبکه مراقبت و پیش‌آگاهی بخش خصوصی با نظارت بخش دولتی در حال انجام است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: پیش‌آگاهی بستر اصلی مدیریت تلفیقی آفات بوده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و با پیش‌آگاهی زمان مناسب برای اجرای هر یک از روش‌های مناسب مبارزه با عوامل خسارت‌زای گیاهی تعیین می‌شود.

وی افزود: افزایش کارایی روش‌ها، کاهش دفعات اعمال روش‌های مبارزه و متعاقب کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری و همچنین کاهش دفعات سمپاشی و حرکت در مسیر تامین امنیت و سلامت غذایی جامعه از اهداف مهم پیش آگاهی است.

ضیائیان احمدی گفت: اگر کشاورزان به موقع با آفات مبارزه کنند، در نسل‌های بعدی با جمعیت کمتری از آفات مواجه می‌شوند در غیر این صورت جمعیت آفات در اراضی زیر کشت افزایش خواهد یافت.

وی افزایش آفات و بیماری‌ها در بخش کشاورزی خراسان جنوبی را از جمله پیامدهای خشکسالی دانست و بیان کرد: در مجموع آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز سالانه ۳۵ درصد به بخش کشاورزی خسارت وارد می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha