چرا نتانیاهو به فکر جلوگیری از فروپاشی تشکیلات خودگردان است؟

تهران - ایرنا- اظهارات اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر سران این رژیم مبنی بر حفظ تشکیلات خودگردان فلسطین و نجات آن از ورشکستگی اقتصادی این پرسش را در بین تحلیلگران سیاسی مطرح کرده که چرا اساسا صهیونیستها برای بقای این تشکیلات تلاش می کنند و راضی شده اند که حتی برای جلوگیری از ورشکستگی آن هزینه کنند؟

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری القدس العربی امروز یکشنبه در تحلیلی به اهداف درز عمدی سخنان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از جلسه غیر علنی کمیته روابط خارجی و امنیت کنست (پارلمان) این رژیم پرداخت و نوشت: بخشی از اظهارات نتانیاهو از جلسه غیرعلنی کمیته روابط خارجی و امنیت کنست بصورت عمدی به بیرون درز پیدا کرد که در آن وی گفت باید برای ریشه کن کردن ایده ایجاد یک کشور فلسطینی و بسته شدن راه بر روی آرزوهای فلسطینی ها برای ایجاد یک کشور مستقل، کار شود.

القدس العربی این اظهارات نتانیاهو را پیامی به تشکیلات خودگردان فلسطین و سران کشورهای عربی که بر تشکیل کشور مستقل فلسطینی پافشاری می‌کنند و همچنین جامعه بین المللی ارزیابی کرد.

به نوشته القدس العربی، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این جلسه گفت که این رژیم خواهان باقی ماندن تشکیلات خودگردان فلسطین است و علاقه‌ای به از بین رفتن آن ندارد و آماده حمایت مالی از آن است.

او همچنین افزود که رژیم اسرائیل باید برای دوره پس از «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین آماده شود.

به گفته «نهاد ابو غوش» تحلیلگر سیاسی، اگرچه برخی از طرف‌های بین المللی یا عربی از اظهارات تند نتانیاهو متعجب شدند اما فلسطینی‌ها آخرین کسانی هستند که متعجب می‌شوند.

ابو غوش در گفت و گو با القدس العربی با اشاره به رویکرد سرکوبگرانه و اشغالگرانه رژیم صهیونیستی بویژه در قدس و کرانه باختری اظهار داشت: ما شاهد ترجمان عملی ماهیت راه‌حل (مناقشه) از نگاه رژیم اشغالگر و نوع برداشت آن در این زمینه هستیم. ماهیت راه حل از نگاه اشغالگران، سیاست سیل‌آسای شهرک‌سازی، یهودی‌سازی قدس و کرانه باختری و متصل کردن همه زندگی فلسطینی‌ها و امور آن‌ها به رژیم اشغالگر است.

وی افزود: تقسیم سرزمین‌های اشغالی به قطعات جدا، از هم گسیخته و غیر مرتبط (در کرانه باختری و قدس) و سپس فشار مستمر بر تشکیلات خودگردان فلسطین برای ایفای نقش امنیتی آن مطابق با نظر رژیم اشغالگر اسرائیل در کنار موارد بالا، شاخص‌ها و اقداماتی هستند که تایید می‌کنند که این رژیم اشغالگر به دنبال از بین بردن هر فرصتی برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی است.

نتانیاهو گفته است که می‌خواهد تشکیلات خودگردان فلسطین طبق شرایط «اسرائیلی‌ها» باقی بماند، یعنی تشکیلات خودگردان فلسطین بار برخورد با مردم فلسطین را به جای رژیم اشغالگر صهیونیستی به دوش بکشد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی تاکید کرد که اظهارات نتانیاهو نشان می‌دهد که اولا رژیم اسرائیل به تشکیلات خودگردان فلسطین برای ایجاد یک مانع فیزیکی بین رژیم اشغالگر و مردم فلسطین نیاز دارد و دوما این رژیم اشغالگر به تشکیلات خودگردان برای برعهده گرفتن ماموریت امنیتی و ایفای نقش سرکوب مقاومت نیز نیازمند است و سوما می خواهد با بقا و وجود تشکیلات خودگردان به برخی از طرف‌های بین المللی القا کند که روند سیاسی و سازش در جریان است.

ابوغوش گفت که طبیعی است که رژیم اشغالگر اسرائیل در صدد فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین نباشد زیرا این فروپاشی اشغالگران را در مقابل یک وضعیت هرج و مرج با نتایج نامعلوم قرار می‌دهد.

«حسن نافعه» تحلیلگر سیاسی مصری نیز گفت که پشت اظهارات درز کرده از نتانیاهو پیام‌های بسیاری به طرف‌های متعدد وجود دارد. نتانیاهو می‌خواسته این پیام را به گوش حاکمان عرب برساند که رژیم اسرائیل واقعاً علاقه‌مند به عادی‌سازی روابط با همه کشورهای عربی به شرایط خود به ویژه کشورهایی است که تاکنون با آن‌ها عادی‌سازی روابط انجام نشده است.

وی افزود: هدف نتانیاهو این بوده که به کشورهای عربی این پیام را برساند که عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل بر اساس شرایط این رژیم است و نه تحت شرایط موجود در طرح سازش کشورهای عربی که در اجلاس سران عرب در سال ۲۰۰۲ در بیروت به تصویب رسید.

این تحلیگر سیاسی مصری افزود: بخشی از پیام‌های نتانیاهو نیز خطاب به سران کشورهای هم پیمان تل آویو بوده است که هنوز از راه حل موسوم به «دو دولتی» صحبت می‌کنند و تنها گزینه موجود برای دستیابی به صلح عادلانه و پایدار در منطقه را در آن می‌بینند.

وی در اظهارات خود پرسش هایی کلیدی مطرح کرد و گفت که در سایه این شرایط، تشکیلات خودگردان فلسطین باید تصمیم بگیرد که آیا می‌پذیرد به ایفای نقش خود به نمایندگی از طرف رژیم اسرائیل ادامه دهد یا خیر؟ حاکمان کشورهای عربی نیز که از منافع موثر برای فلسطینی‌ها سخن می‌گویند، باید تصمیم بگیرند که آیا طرح سازش عربی را کنار خواهد گذاشت و کاملاً تسلیم شرایط رژیم اسرائیل خواهند شد یا خیر. جامعه بین المللی نیز باید تصمیم بگیرد که آیا تسلیم باج گیری رژیم اسرائیل خواهد شد و از اعطای حق تعیین سرنوشت به مردم فلسطین صرف نظر خواهد کرد؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha