هشت میلیارد تومان به محیط زیست خراسان شمالی تخصیص یافت

بجنورد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: ۳۹ میلیارد تومان اعتبار در سفر سال گذشته هیات دولت به استان مصوب شد که تاکنون هشت میلیارد تومان تخصیص یافت.

رضا شکاریان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: موزه تاریخ طبیعی پارک پردیسان در منطقه نمونه تفریحی و گردشگری باباامان بجنورد از جمله طرح های نیمه تمامی بود که تکمیل آن جزو مصوبات سفر رییس جمهور محسوب می شود.

وی تصریح کرد: تاکنون یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای تکمیل موزه حیات وحش استان هزینه شده است و به زودی روند تکمیل این پروژه نیمه تمام شدت می گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی ادامه داد: این موزه اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن نیز اعتبار مورد نیاز به صورت مرحله به مرحله تخصیص می یابد.

وی یادآور شد: موزه حیات وحش بجنورد از سال ۱۳۹۲ به دلیل عدم تخصیص اعتبار به صورت نیمه کاره رها شده بود و در دولت سیزدهم تکمیل می شود.

وی گفت: در سفر دولت به استان همچنین ۲ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل محیط بانی راز و جرگلان، تامین ۹ میلیارد تومان اعتبار برای راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در بجنورد و سایر شهرستان ها، ۲ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ساختمان ساریگل در اسفراین و ۲ میلیارد تومان اعتبار برای حفاظت از یوزپلنگ در منطقه میاندشت مصوب شد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه تامین ۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مرکز تحقیقات از دیگر مصوبه های سفر دولت به استان است افزود: این پروژه پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد و روند تکمیل آن به زودی آغاز می شود.

طرح های مصوب شده سفر رییس جمهور و میزان اعتبار تخصیص یافت
ردیف طرح مصوب شده مبلغ مصوب شده(میلیارد تومان)

مبلغ تخصیص یافت(میلیارد تومان)

۱ تکمیل موزه حیات وحش ۸ ۸
۲ تکمیل محیط بانی راز و جرگلان ۲ ۰
۳ تکمیل ایستگاه سنجش آلودگی هوا ۹ ۰
۴ تکمیل ساختمان ساریگل ۲ ۰
۵ حفاظت از یوزپلنگ ۲ ۰
۶ تکمیل مرکز تحقیقات ۱۶ ۰

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارند و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را با گستره ۲۰۰ هزار هکتار مدیریت می کند.

خراسان شمالی با یک میلیون نفردر شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha