خدمات «پرستاری در منزل» زیر پوشش بیمه قرار گیرد

همدان- ایرنا- مدیر خدمات پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: به منظور استقبال بیماران برای استفاده از ظرفیت خدمات «پرستاری در منزل» باید این خدمت زیر پوشش بیمه قرار گیرد.

دکتر پریسا رسولی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: تعرفه خدمات پرستاری به صورت ملی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین شده و استان ها نقشی در تعیین این نرخ ندارند بنابراین بالا بودن هزینه خدمات پرستاری در منزل موجب شده بخش زیادی از بیماران نتوانند از این خدمت بهره مند شوند.

وی اضافه کرد: برای بهره مندی همه بیماران از این خدمت نیازمند این هستیم که خدمات پرستاری در منزل زیر پوشش بیمه قرار گیرد تا با تعرفه پایین، بیماران خدمات درمانی را در منزل دریافت کنند.

مدیر خدمات پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: زیر پوشش قرار گرفتن تعرفه خدمات پرستاری در منزل در کاهش مراجعه بیماران به مراکز درمانی، کاهش اشغال تخت ها، کاهش ازدحام و شلوغی بیمارستان ها و تسریع در ارائه خدمات درمانی به افرادی که نیاز فوری به دریافت خدمات پزشکی دارند موثر است.

رسولی درباره خدمات پرستاری در منزل توضیح داد: پس از ترخیص بیمار از مرکز درمانی شاید نیاز به مراجعه مجدد برای دریافت برخی از خدمات نظیر سرم تراپی، تعویض پانسمان و تزریقات باشد بنابراین طرحی برای فراهم شدن ارائه خدمات در منزل و پیشگیری از حضور بیمار در بیمارستان برای دریافت خدمات ناچیز ارائه شد.

وی بیان کرد: با اجرای طرح خدمات پرستاری در منزل، دیگر همه خدمات به بیمارستان معطوف نمی شود بلکه شهروندان می توانند با تماس به مراکزی که برای این کار دایر شده خدمات درمانی لازم را دریافت کنند.

مدیر خدمات پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: به دنبال اجرای طرح خدمات پرستاری در منزل ۱۴ مرکز در این زمینه مجوز فعالیت دریافت کردند که شماری از این مراکز به علت بالا بودن هزینه اجاره بها و دیگر مشکلات هم اینک غیر فعال هستند.

رسولی تاکید کرد: تعدادی افراد بدون صلاحیت، بدون داشتن مدرک دانشگاهی پرستاری و مجوز قانونی، خدمات پرستاری در منزل را به بیماران ارائه می دادند که از فعالیت آنها جلوگیری شد.

وی افزود: به منظور ساماندهی و جلوگیری از فعالیت غیر قانونی و متضرر نشدن بیماران، پیگیری های لازم انجام و موارد مهمی مانند داشتن صلاحیت حرفه ای، پروانه کار و مشخص بودن تعرفه ها در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

مدیر خدمات پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: ۴۸ خدمت پرستاری و درمانی برای این موسسات تعریف شده است که شامل تزریقات، وصل سرم، خون گیری در منزل، گرفتن نوار قلب، پانسمان و بخیه است همچنین در کنار این خدمات مشاوره و آموزش های لازم نیز به بیماران ارائه می شود.

به گفته رسولی تعرفه خدمات پرستاری برای تمامی موسسات مشخص و بیماران باید بر اساس آن هزینه را پرداخت کنند بنابراین شهروندان می توانند درصورت مشاهده هر گونه تخلف و یا فعالیت غیر مجاز با سامانه تلفنی رسیدگی به شکایات ۱۹۰ تماس بگیرند.

وی بیان کرد: فعالان در این موسسات که خدمات پرستاری در منزل به بیماران ارائه می دهند همگی پرستار بوده و دارای مدرک دانشگاهی هستند و پیش از ارائه مجوز با توجه به ورود این افراد به منزل مردم، استعلام های مورد نیاز دریافت می شود.

مدیر خدمات پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: در صورت مراجعه افرادی با عنوان پرستار و در قالب شرکت های خدمات پرستاری به منزل، پس از اجازه ورود به خانه از این افراد کارت شناسایی مطالبه کرده تا از بروز تخلفات احتمالی جلوگیری شود.

رسولی گفت: به افراد متقاضی راه اندازی دفاتر خدمات پرستاری در منزل پس از استعلام به مدت یکسال مجوز شروع به کار مشروط داده می شود و پس از بازدیدهای صورت گرفته در طول سال و بررسی منطبق بودن فعالیت با استانداردها لازم، مجوز ادامه فعالیت داده می شود.

گروه پرستاری استان همدان در بخش خصوصی و دولتی چهار هزار و ۵۰۰ نفر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha