فنس‌کشی راه‌حل ایمن‌سازی مسیر عبور یوزپلنگ میامی _ سبزوار نیست

همدان- ایرنا- معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: با توجه به تصادف ابتدای امسال در محدوده میامی_ سبزوار و از بین رفتن یک قلاده یوزپلنگ ماده آسیایی، بحث فنس‌کشی برای ایمن‌سازی این مسیر در ۲ طرف محدوده ۷۵ کیلومتری، مطرح است که اجرای فنس به عنوان یک راه‌حل، اثربخشی لازم و کافی را برای حفاظت از یوزپلنگ‌ها در این مسیر ندارد.

"رضا اکبری" روز یکشنبه در حاشیه بازدید از محورهای ارتباطی و حادثه‌خیر شهرستان ملایر در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بعد از تصادفی که ابتدای امسال در محدوده میامی به سبزوار اتفاق افتاد و یوزپلنگ ماده آسیایی از بین رفت، کمیته مشترکی بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وزارت راه و سازمان محیط زیست و همکاران ما در استان سمنان تشکیل شد.

وی افزود: با دستور وزیر راه و شهرسازی در محل محدوده مورد نظر بین میامی و سبزوار حاضر شدیم و از کل محدوده که ۷۵ کیلومتر است و تمام مقاطعی که پیشتر سابقه تصادف داشت را بازدید کردیم و در فرمانداری میامی جلسه‌ای تشکیل شد که ۱۰ مصوبه به همراه داشت.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور بیان کرد: تمام پیشنهادات اعضایی که در بازدید حضور داشتند، بررسی، جمع‌بندی و ابلاغ شد و در حوزه وزارت راه تمام تعهداتی همچون خط‌کشی و روشنایی ۱۰ کیلومتر، نصب ۶ عدد دوربین کنترل سرعت جدید، اقدامات آشکارسازی، ایمن‌سازی و نصب چشم‌گربه‌ای و شیارهای عرضی و طولی، تعویض تمام تابلوهای اطلاعاتی محدوده به تعداد ۱۰ عدد که در صورت جلسه مطرح شد، پذیرفتیم که انجام دهیم.

اکبری خاطرنشان کرد: در مجموع ۵۰ میلیارد تومان را وزارت راه و شهرسازی در آن جلسه پذیرفت که برای ایمن‌سازی این مسیر انجام دهد.

به گفته وی؛ تکالیف دیگری برای معاونت عمرانی استانداری و سازمان محیط زیست سمنان تعیین و در صورت جلسه قید شد که به طور کامل اجرا شود.

فنس‌کشی راه‌حل ایمن‌سازی مسیر عبور یوزپلنگ میامی _ سبزوار نیست

معاون سازمان راهداری کشور گفت: در رابطه با مفاد صورت جلسه و اعتباراتی که به استان سمنان ابلاغ و مطالعات تکمیلی که انجام شد، روشنایی مسیر در دست اقدام است و ۲.۵ کیلومتر در حال نصب پایه روشنایی هستیم و مابقی نیز در فرآیند مناقصه است.

اکبری بیان کرد: کارهای خط‌کشی، ایمن‌سازی و آشکارسازی محدوده را در دست انجام داریم و تابلوها ساخته شده و در حال نصب است و دوربین‌های کنترل سرعت جانمایی شده و در حال دریافت کد پلیس راه هستیم که تجهیزاتش خریداری و نصب شود.

وی با تاکید بر اینکه بحث مهم این روزها اجرای فنس در دو طرف محدوده ۷۵ کیلومتری است و مقاطع دیگری را نیز اعلام کردند، تصریح کرد: با توجه به تصادف اخیری که اتفاق افتاد و یوزپلنگ خارج از محدوده اعلام شده قبلی تصادف کرده، جمع‌بندی در جلسه این بود که اجرای فنس به عنوان یک راه‌حل اثربخشی لازم و کافی را ندارد.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: با توجه به اینکه چند کیلومتر فنس در سال‌های قبل توسط سازمان حفاظت محیط زیست نصب شده و بخشی در سیل تخریب و بخشی نیز به سرقت رفته، نگهداری فنس‌ها چالش مهمی دارد و ما فنس‌کشی را نپذیرفتیم و باید بررسی‌های کارشناسی توسط حفاظت محیط زیست انجام شود.

اکبری توضیح داد: در صورت فنس‌کشی این مسیر، بودجه آن را باید سازمان برنامه و بودجه یا سازمان حفاظت زیست تامین و اجرا کند، چراکه فنس‌کشی جزء وظایف ما در وزارت راه نیست و کارهایی که برای ایمن‌سازی جاده مد نظر است را ما پذیرفتیم.

وی ادامه داد: این در حالیست که نمایندگان سازمان محیط زیست در جلسه جمع‌بندی اعلام کردند که وزارت راه در این جلسه با دید مثبت و فراتر از انتظار جلو آمد و تعهداتی را پذیرفت که قابل قدردانی است.

معاون سازمان راهداری کشور اظهار داشت: ما در این جلسه سعی کردیم تمام اقداماتی که می‌توانیم در کوتاه مدت با نگاهی که بتوانیم مساله تصادفات یوزپلنگ را کاهش دهیم و فرهنگ‌سازی را گسترش دهیم، پذیرفتیم و حتی قبول کردیم تعدادی از بیلبوردهای تبلیغاتی مسیر را برای فرهنگ‌سازی اختصاص دهیم.

اکبری یادآور شد: علاوه بر این در مجتمع‌های خدماتی و رفاهی تعدادی تابلو و محلی را در اختیار سازمان محیط زیست قرار خواهیم داد تا با اطلاع‌رسانی به مسافران در مسیر بتوانند کار فرهنگ‌سازی را انجام دهند.

وی تاکید کرد: دیدگاه‌مان نسبت به ایمن‌سازی این مسیر مثبت است، اما سازمان محیط زیست اصرار بر فنس‌کشی دارد و در این رابطه یک تیم کارشناسی از وزارت راه و سازمان راهداری و محیط زیست را مامور کردیم که بررسی‌های دقیق کارشناسی را انجام دهند و نمونه‌های کشورهای خارجی را نیز بررسی کنند.

معاون سازمان راهداری کشور بیان کرد: در جنگل گلستان بین استان خراسان شمالی و گلستان نیز جاده ما از وسط منابع طبیعی عبور می‌کند که گونه‌های جانوری نادری وجود دارد، اما فنس‌کشی آنجا مطرح نیست و اجرا هم نشده و با همین اقدامات نصب تابلو روشنایی، دوربین و ایمن‌سازی توانستیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

اکبری اضافه کرد: در صورت اجرای فنس‌کشی مسیر، تیم کارشناسی به جمع‌بندی برسند و سازمان محیط زیست با سازمان برنامه و بودجه مکاتبه کنند و اعتبار را گرفته و اجرا کنند.

یک قلاده یوزپلنگ آسیایی باز هم در تصادف جاده‌ای در محورهای شرق استان سمنان جان باخت.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، بار دیگر یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در ششم تیر ۱۴۰۲ در حوالی منطقه موسوم به چاه قنات واقع در محور ترانزیتی میامی-سبزوار در محور اصلی تهران- مشهد، بر اثر برخورد با خودروهای عبوری دچار سانحه و تلف شد.

از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون، این دومین تصادف جاده ای یوزپلنگ آسیایی در استان سمنان است که باعث از دست رفتن قلاده یوزها در این منطقه می‌شود.

به گزارش ایرنا، یوزپلنگ گونه‌ای در خطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کند.

حصارکشی به طول پنج کیلومتر و کاهش سرعت به ۸۰ کیلومتر در ساعت در بخشی از جاده ترانزیتی تهران - مشهد در محدوده استان که قلمرو یوزپلنگ آسیایی است، بخشی از اقدامات انجام شده برای کاهش تلفات تصادف های جاده ای یوزپلنگ و دیگر جانوران در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در منطقه عباس‌آباد- میاندشت در شهرستان میامی است.

منطقه توران یا خارتوران در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha