معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها کرسی‌های آزاداندیشی را راه‌اندازی کنند

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از وضعیت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها راضی نیستم و گله‌مند هستم. معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها باید به‌طور جدی این کرسی‌ها را در دانشگاه‌ها راه‌اندازی کنند تا دانشجویان و اساتید با رعایت اخلاق بنشینند و با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، حجت اسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه امروز یکشنبه در پنجمین اجلاس نظریه‌پردازی نقد و مناظره و اولین اجلاس سرآمدان آموزشی، وظیفه علم را جهاد و مبارزه توصیف کرد و افزود: اگر امروز توفیق پیدا می‌کنیم و نظریه‌پردازی صورت می‌گیرد، مدیون خون شهدایی است که از جانشان گذشته و در دفاع از کشور جنگیدند.

وی در ادامه تصریح کرد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بیش از گذشته به کرسی‌های آزاداندیشی بپردازد و به آزاداندیشی اهتمام بورزد. در واقع ماموریت کرسی‌های آزاداندیشی با شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها است و شورا باید راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها را جدی بگیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: باید آزادانه همراه با منطق و اخلاق نشست‌هایی با موضوعات علمی، سیاسی، اجتماعی و غیره برگزار شود. مسئولیت اصلی برگزاری این نشست‌ها برعهده معاونت‌های فرهنگی و دفاتر نهاد رهبری دانشگاه‌ها است.

وی تاکید کرد: بنده به‌عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از وضعیت برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها راضی نیستم و گله‌مند هستم. معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها باید به‌طور جدی این کرسی‌ها را در دانشگاه‌ها راه‌اندازی کنند تا دانشجویان و اساتید با رعایت اخلاق بنشینند و با یکدیگر به گفتگو بپردازند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین مسئولیت کرسی‌های نظریه‌پردازی را بر عهده هیئت این کرسی‌ها دانست و گفت: طی این سال‌ها تولیدات خوبی در این زمینه داشتیم و امروز شاهد برگزاری پنجمین اجلاس کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره هستیم.

وی همچنین تاکید کرد: باید بپرسیم چرا کرسی‌های نظریه پردازی نقد و مناظره فقط در حوزه علوم انسانی و اسلامی برگزار می‌شود، مگر اساتید علوم پایه، مهندسی و پزشکی نظریه ندارند. بنابراین باید هیئت حمایت از نظریه‌ها یک تحول اساسی و تحول کمی از حیث توسعه موضوعی پیدا کند. نباید نظریه‌های خودمان را منحصر به حوزه علوم انسانی و اسلامی کنیم. در سفرهای استانی شاهد هستم که اساتید عنوان می‌کنند در حوزه‌های مهندسی و علوم پایه نظریه دارند، لذا باید از این حوزه ها نیز حمایت شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: باید راه‌های مختلف کشف نظریه را پیدا کنیم و راه آن هم این نیست که حتماً جلسه داوری رسمی پیدا کنیم. بنابراین باید هیئت حمایت از نظریه‌ها تحول کمی و کیفی پیدا کند و کرسی‌های آزاد اندیشی از این حالت فعلی احیا شوند. وزیر علوم تقاضا دارم بسترهای راه ‌اندازی کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها را فراهم کنند.

خسروپناه خاطر نشان کرد: نظریه پردازی باید با حکمت پیوند پیدا کند؛ چرا که حکمت یک مفهوم بومی است و در ایران اسلامی پدید آمده و دانشمندان گذشته ما از این بستر به وجود آمدند.

وی با بیان اینکه باید در حوزه‌های کاربردی نیز نظریه پردازی صورت گیرد، گفت: امروزه مشکلات اجتماعی فراوانی داریم که می‌توان در این حوزه ورود و نظریه‌پردازی کرد تا پیوندی بین دانشگاه‌ها و مراکز رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی اعم از بهزیستی و غیره فراهم شود.

به گزارش ایرنا، پنجمین اجلاس ملی کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره امروز یکشنبه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. در این اجلاس سرآمدان کرسی‌های نظریه پردازی و نقد و مناظره معرفی شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha