گروه‌های جهادی زنجان پیشرو در محرومیت زدایی/ فعالیت پنج هزار جهادگر در استان

زنجان - ایرنا - گروه‌های جهادی بسیج استان مبارزه با فقر و محرومیت را در روستاها و مناطق کم برخوردار استان در دستور کار قرار داده و با پنج هزار جهادگر برای ایجاد اشتغال و فضای نشاط آور در مناطق هدف تلاش می‌کنند.

به گزارش ایرنا، امروزه به رغم تمامی تلاش ها و اقدامات صورت گرفته هنوز بسیاری از مناطق استان با کمبودها و مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند که حل و رفع آنها نیازمند عزم جهادی و تلاش شبانه روزی است.

خوشبختانه حضور گروه های جهادی در بخش های مختلف خدمات رسانی توانسته است باری از دوش مردم در این مناطق بردارد و با تزریق روحیه شادابی و نشاط به جامعه هدف، عزم ساکنان روستاها و مناطق کم برخوردار را برای ماندن در همان مناطق و عمران و آبادانی آنها جزم کند.

مقام معظم رهبری یکی از برکات اردوهای هجرت و حرکت عظیم بسیج سازندگی را خدمت‌رسانی عنوان کردند که میلیون‌ها نفر از آن به صورت مستقیم از لحاظ مادی،امور روزمره‌ زندگی، معنوی و هدایتی بهره‌مند می‌شوند و این کار، آنها را به دین، انقلاب و معنویت سوق می‌دهد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی( ایرنا) استان زنجان در راستای تشریح فعالیت گروه‌های جهادی میزگردی با حضور حسن قربانی مسئول قرارگاه جهادی ۳۱۳ در عرصه اشتغالزایی برای زنان سرپرست خانوار، علیرضا آقامرادی مسئول گروه جهادی انصارالحسین(ع) در عرصه بهداشت و سلامت و اقبال جهانبخشی مسئول بسیج سازندگی استان زنجان برگزار کرده است.

ایرنا. درباره هدف فعالیت گروه جهادی ۳۱۳ توضیح دهید.

قربانی: از مهمترین اهداف گروه های جهادی بسیج مبارزه با فقر و نا امیدی در روستاها و مناطق کم برخودار است که علاوه بر اینکه با خدمت رسانی خود در راستای ریشه کن کردن فقر تلاش می‌کنند همچنین ایجاد یک فضای نشاط آور را در مناطق هدف در دستور کار قرار می دهند.امروز شاهد آن هستیم شعار جهادگران بسیجی مبنی بر «می‌سازیم تا ساخته شویم» به معنای واقعی در حال محقق شدن است چراکه حضور جهادگران بسیجی در مناطق علاوه بر اینکه آبادانی و سازندگی آنها را رقم می زند موجب تربیت و پرورش مدیران کارآمد برای آینده نظام اسلامی می شود.

امروز شاهد آن هستیم شعار جهادگران بسیجی مبنی بر "می‌سازیم تا ساخته شویم" به معنای واقعی در حال محقق شدن است چراکه حضور جهادگران بسیجی در مناطق علاوه بر اینکه آبادانی و سازندگی آنها را رقم می زند موجب تربیت و پرورش مدیران کارآمد برای آینده نظام اسلامی می شود.

گروه‌های جهادی زنجان پیشرو در محرومیت زدایی/ فعالیت پنج هزار جهادگر در استان

ایرنا. گروه جهادی ۳۱۳ از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرده است و عمده فعالیت آن چیست؟

قربانی: این گروه جهادی از سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد ، البته در ابتدا فعالیت آن محدود بود اما بعد از مدتی این فعالیت‌ها بسط پیدا کرد.

فعالیت این گروه جهادی هم اکنون به شکل قرارگاهی به جامعه هدف ارایه می شود.

ایرنا. در حال حاضر در چه مناطقی فعالیت دارید؟

خدمت‌رسانی این گروه جهادی در چند بخش پزشکی و بهداشتی، عمرانی، اشتغال و فرهنگی است که مناطق زنجان، طارم و ماهنشان را در بر می گیرد.

ایرنا. فعالیت گروه جهادی ابتدا با کدام نوع خدمت آغاز شد؟

این گروه جهادی در ابتدای کار در ساخت مسکن فعالیت داشت، ولی بعدها به این نتیجه رسیدیم که اگر مسکن هم بسازیم ولی شغل نباشد، تغییری در زندگی افراد ایجاد نخواهد شد بنابراین اشتغال را در اولویت قرار دادیم.

پس از آن به سمت کارهای مربوط به اشتغالزایی رفتیم و در حال حاضر ۳۵ نفر از طریق این گروه جهادی مشغول به کار شده‌اند که شامل زنان سرپرست خانوار هستند.

ایرنا. تولیدات این افراد چیست؟

در این قرارگاه که مربوط به اشتغال است، کارهای خیاطی و دوخت لباس برای بیمارستان‌ها، دستگاه های نظامی، شرکت‌ها و سازمان ها انجام می‌شود.

خوشبختانه فضایی ایجاد شده است که افراد خودشان مشغول به کارند و این احساس که صدقه می‌گیرند، وجود ندارد و کاملا مستقل شده‌اند.

گروه‌های جهادی زنجان پیشرو در محرومیت زدایی/ فعالیت پنج هزار جهادگر در استان

ایرنا. سایر قرارگاه‌ها چه فعالیتی دارند؟

قرارگاه‌ها بنا بر اقتضای هر شهرستان فعالیت دارند، برای مثال کارگروه عمران در شهر "دندی" فعال است و سال گذشته برای ۱۲ خانواده محروم خانه سازی کرد.

یا مثلا کارگروه بهداشتی در مناطقی که نیاز به این خدمت دارند فعالیت می کند البته قرارگاه فرهنگی هم کلاس‌های بهداشتی، مشاوره و بصیرتی برگزار می‌کند.حلقه مفقوده فعالیت گروه‌های جهادی همکاری نکردن برخی از دستگاه های مرتبط است، البته شاید زبانی قول همکاری بدهند اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد پس برای فعالیت بهتر باید دستگاه‌های اجرایی نیز پای کار باشند و با گروه‌های جهادی همکاری کنند.

ایرنا. به نظر شما خلا گروه‌های جهادی در چیست؟

به نظر من حلقه مفقوده فعالیت گروه‌های جهادی همکاری نکردن برخی از دستگاه های مرتبط است، البته شاید زبانی قول همکاری بدهند اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد پس برای فعالیت بهتر باید دستگاه‌های اجرایی نیز پای کار باشند و با گروه‌های جهادی همکاری کنند.

ایرنا. درباره فعالیت گروه جهادی انصارالحسین(ع) توضیح دهید؟

آقامرادی: این گروه جهادی در حوزه پزشکی و خدمات سلامت فعالیت دارد.

در حال حاضر هفت گروه جهادی در حوزه درمان در مناطق محروم استان به روستاییان در مناطق مختلف خدمت‌رسانی می‌کنند.

بر اساس آمارها سال گذشته ۱۸ هزار خدمت در حوزه بهداشت و درمان از طریق همین گروه‌های جهادی به مردم ارائه شد.

ایرنا. گروه جهادی انصارالحسین (ع) چه خدماتی در حوزه پزشکی ارائه می‌دهد؟

آقامرادی: خدمات این گروه جهادی هم بیشتر در حوزه دندانپزشکی است و با توجه به نیازهایی که در این حوزه وجود دارد، این خدمات به صورت مستمر در مناطق محروم ارائه می‌شود.

سال گذشته به ۳۵ روستای استان خدمت‌رسانی شد که همه این خدمات با حضور متخصصان و یا افراد فوق تخصص ارایه شد.

ایرنا. در حال حاضر با چند پزشک همکاری دارید؟

در این حوزه تقریبا ۳۵۰ جهادگر همکار گروه هستند که اغلب از اعضای هیات علمی دانشگاه و دانشجویانی هستند که علاقه زیادی به ارائه خدمات در حوزه پزشکی دارند.

با توجه به ارائه خدمات در مناطق محروم، طوری برنامه‌ریزی شد که افراد در استفاده از خدمات متحمل هزینه‌ای نشوند.

گروه‌های جهادی زنجان پیشرو در محرومیت زدایی/ فعالیت پنج هزار جهادگر در استان

ایرنا. خدمات پزشکی همواره از ارزش ریالی برخوردار بوده، به نظر شما حجم ریالی خدمات ارائه شده چقدر است؟

شاید بیش از سه میلیارد تومان بوده است؛ چون ارائه تنها یک خدمت در حوزه دندانپزشکی شاید بیش از ۲ میلیون تومان هزینه دارد.

البته یکسری ارجاعات تخصصی نیز به مراکز درمانی انجام شده است که شاید نتوان برآورد ریالی از آنها داشت.

ایرنا. چه دستگاه هایی با شما همکاری دارند؟

در راس همه آنها دانشگاه علوم پزشکی است که همکاری تنگاتنگی با این گروه دارد.

از سایر دستگاه های همکار نیز بنیاد علوی را می‌توان نام برد که در خدمت‌رسانی به مناطق محروم فعال است.

ایرنا. برای امسال برنامه شما چیست و خلا فعالیت اردوهای جهادی را در چه می دانید؟

یکی از اولویت‌های امسال گروه جهاد انصار الحسین (ع) که شاید برای اولین بار انجام می شود؛ ارائه خدمات به زائران امام حسین(ع) در روز اربعین است.

به نظر من نبود یک رسانه برای انعکاس این حجم از فعالیت‌ها موضوعی است که باید توجه ویژه به آن شود.

شاید یکسری از کارها را بتوان با حضور و دخالت رسانه بهتر انجام داد، پس در ابتدا باید بدنه رسانه‌ای گروه‌های جهادی تقویت شود.

ایرنا. درباره تعداد جهادگران در مناطق محروم استان زنجان توضیح دهید.

جهانبخشی: امسال ۷۰۰ گروه جهادی با پنج هزار جهادگر در قالب اردوهای جهادی ویژه تابستان در مناطق محروم استان در قالب جغرافیا محور و محله محور حضور خواهند داشت.

این گروه‌های جهادی در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی، مشاوره، آسیب‌های اجتماعی، بهداشت و سلامت، کشاورزی، اقتصاد مقاومتی، عمرانی، اشتغالزایی و رسانه در مناطق کم برخوردار استان خدمات ارائه خواهند داد.

اردوی جهادی نوروز امسال نیز با حضور ۷۰۰ گروه جهادی و مشارکت بیش از پنج هزار جهادگر در مناطق محروم استان برگزار شد.

بر اساس آمارهای موجود در بسیج سازندگی ۳۲۰ گروه جهادی با مشارکت ۲ هزار و ۸۰۰ جهادگر در عرصه‌های مختلف عمران و آبادانی، بهداشت و درمان، کمک مومنانه، تعلیم و تربیت، کشاورزی، دامداری و صنعت و معدن فعالیت دارند.

گروه‌های جهادی زنجان پیشرو در محرومیت زدایی/ فعالیت پنج هزار جهادگر در استان

ایرنا. مهمترین اولویت ها و برنامه های بسیج سازندگی در مناطق هدف چیست؟

بسیج سازندگی برای خرید پنل‌های خورشیدی برای خانواده‌های نیازمند ورود کرده و با نصب و راه‌اندازی آنها برای خانواده‌های نیازمند درآمدزایی می کند.تفاهم نامه پنج جانبه با شرکت برق، بهزیستی، کمیته امداد و دفتر امور روستایی استانداری در خصوص ایجاد پنل های خورشیدی منعقد شده تا سه هزار پنل خورشیدی در سطح استان نصب شود.

سهمیه استان زنجان از نصب و راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی برای خانواده‌های کم‌برخوردار در سطح استان سه هزار پنل است که مقدمات آن فراهم شده که در سطح استان اجرایی خواهد شد.

در این راستا تفاهم نامه پنج جانبه با شرکت برق، بهزیستی، کمیته امداد و دفتر امور روستایی استانداری در خصوص ایجاد پنل های خورشیدی منعقد شده تا سه هزار پنل خورشیدی در سطح استان نصب شود.

اگر دستگاه‌های اجرایی همراهی لازم را داشته باشند، می توان کارهای بزرگی با تکیه بر ظرفیت بسیج سازندگی در استان انجام داد مثلا می‌توان بسیاری از مدارس را با ظرفیت گروه های جهادی تعمیر و تجهیز کرد که این موضوع نیازمند حمایت‌های اعتباری است.

امروز سپاه و بسیج در عرصه محرومیت‌زدایی و امید آفرینی در جامعه پیشرو هستند و خدمت رسانی و محرومیت‌زدایی در تمام عرصه ها از اولویت‌های بسیج سازندگی بوده و این سازمان با ساماندهی جوانان در گروه‌های جهادی منشا خدمات متعددی در مناطق محروم است.

برآیند:

امروزه به رغم تمامی تلاش ها و اقدامات صورت گرفته برای توسعه استان ولی باز هم با مشکلات، کمبودها و کاستی ها در بخش های مختلف به ویژه در مناطق محروم، کم برخوردار و روستایی استان مواجه هستیم.

برای رفع این مشکلات و کمبودها باید شبانه روز پای کار بود که خوشبختانه گروه های جهادی با پنج هزار نیرو در این زمینه وارد میدان عمل شده اند تا بتوانند با رونق اقتصادی مناطق هدف میزان نشاط اجتماعی را در آنها افزایش دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha