هوای ناسالم در سه شهرستان خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - کیفیت هوای شهرستان‌های بیرجند و سرایان خراسان جنوبی که در وضعیت ناسالم قرار داشت، صبح امروز (دوشنبه) خطرناک و هوای زیرکوه ناسالم شد.

به گزارش ایرنا این در حالی است که عصر دیروز کیفیت هوای شهرستان مرزی زیرکوه در وضعیت خطرناک قرار گرفت و هوای بیرجند و سرایان برای گروه‌های حساس ناسالم بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: شاخص لحظه‌ای (ساعت ۶ صبح امروز) در شهرستان بیرجند ۳۴۴ و شهرستان سرایان ۳۸۴ بوده که بر همین اساس کیفیت هوای این ۲ شهرستان در وضعیت خطرناک است.

اسدالله حاتمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین شهرستان زیرکوه با شاخص ۱۰۸ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

وی بیان کرد: هنگام آلودگی هوا، همه افراد جامعه به ویژه سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی از تردد غیرضروری در فضای باز خودداری کنند.

کیفیت هوای بیرجند و سرایان خطرناک شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: این استان به خاطر شرایط اقلیمی، کاهش بارندگی و رطوبت خاک، افت سفره‌های زیرزمینی، قرار داشتن در معرض بادهای ۱۲۰ روزه سیستان که اکنون به ۱۸۰ روز افزایش یافته و سایر عوامل که سال به سال به افزایش کانون‌های فرسایش بادی دامن می‌زند، گرفتار ریزگردهاست و خسارات مختلفی در پی دارد.

وی یادآور شد: در ۱۹ درصد کانون‌های بحرانی استان، شدت غبارخیزی زیاد است لذا سالانه ۷۲۰ هزار تن گرد و غبار از این کانون‌ها تولید می‌شود که نشست و برخاست آن در همین استان است.

گرد و غبار علت شاخص آلودگی در خراسان جنوبی اعلام شده و تعداد روزهای با کیفیت نامطلوب هوا در این استان رو به افزایش است.

این استان در معرض بادهای شدید قرار دارد و کیفیت هوا در شهرستان‌های بیرجند، زیرکوه و سرایان از اواخر اردیبهشت امسال به تناوب در وضعیت ناسالم یا خطرناک قرار گرفته است.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و بیشترین روزهای گرد و غباری در سال جاری مربوط به زیرکوه در مجاورت کشور افغانستان بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha