سازمان همکاری شانگهای می‌تواند به صلح و ثبات در افغانستان کمک کند

تهران- ایرنا- یک کارشناس سیاسی از افغانستان درباره بیست و سومین اجلاس سازمان همکاری شانگهای گفت: بیشتر کشورهای این ائتلاف همسایگان افغانستان هستند و می‌توانند به صلح و ثبات در این کشور کمک کنند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری شین هوا، یک تحلیلگر سیاسی افغانستانی با اشاره به بیست و سومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، گفت: با در نظر گرفتن این که اعضای این سازمان در همسایگی افغانستان هستند و درک بهتری از این کشور دارند، انتظار می رود سازمان همکاری شانگهای (SCO) به افغانستان در دستیابی به صلح، ثبات و توسعه کمک کند.

«جلال بازوان» کارشناس و تحلیلگر سیاسی مستقر در کابل، افزود: بیش از ۹۰ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می کنند. سازمان همکاری شانگهای می تواند با ارائه کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان کمک کند. مهم ترین کمک این کشورها، همکاری اقتصادی است.

این استاد دانشگاه افزود: افغانستان به عنوان یک کشور زراعتی، هنوز به ابزارهای سنتی کشاورزی متکی است و چین به عنوان کشوری پیشرو در زمینه صنعتی شدن کشاورزی می تواند با تهیه بذر، ماشین آلات و آموزش های کشاورزی از افغانستان حمایت کند.

این کارشناس در مورد مزایای بالقوه همکاری های تجاری و اقتصادی بین افغانستان و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای گفت: همکاری اقتصادی از طریق سرمایه گذاری و تجارت می تواند به افغانستان در بازسازی زیرساخت های خود کمک کند و سرمایه گذاری مستقیم خارجی فرصت های شغلی برای مردم افغانستان ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به اهمیت تعامل دیپلماتیک و اطلاعاتی گفت: افغانستان تهدیدی برای سازمان همکاری شانگهای نیست و این کشورها در واقع تجربه خوبی در مورد نحوه مقابله با تروریسم را از طریق هماهنگی و حفظ تعامل دیپلماتیک با مقامات افغانستان دارند.

این تحلیلگر با تاکید بر نقش حیاتی چین در کمک به حل مشکلات افغانستان، با اشاره به سندی تحت عنوان موضع چین در قبال مسئله افغانستان که در ماه آوریل منتشر شد، گفت: سیاست خارجی چین که اخیراً در قبال افغانستان منتشر شده بهترین عامل اجماع درباره افغانستان است. از سوی دیگر امنیت و ثبات افغانستان به سود تمام کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای است.

به گفته این محقق، سازمان همکاری شانگهای می تواند به این کشور کمک کند تا از یک کشور محصور در خشکی به یک کشور متصل به خشکی تبدیل شود و از این طریق ارتباط و یکپارچگی منطقه ای آن را افزایش دهد.

به گزارش ایرنا، بیست و سومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، ۱۳ و ۱۴ تیر ماه به صورت مجازی به میزبانی هند برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha