۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۳
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85158391
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایت نشریه دیپلمات از ثمرات راهبردی و اقتصادی دوستی تهران-ریاض برای پاکستان

اسلام‌آباد - ایرنا - نشریه آمریکایی دیپلمات برقراری روابط رسمی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان به عنوان دو کشور دوست پاکستان را دارای ثمرات اقتصادی و راهبردی برای اسلام‌آباد دانست و نوشت: این یک معامله برد-برد در منطقه و گامی مهم در راستای تقویت فضای چندجانبه گرایی است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، مجله دیپلمات طی یادداشتی با عنوان پیامدهای آشتی ایران و عربستان برای پاکستان به قلم «عُمیر جمال» خبرنگار این نشریه در لاهور به ارزیابی تاثیرات تنش زدایی در خاورمیانه با نقش آفرینی چین، سابقه تلاش اسلام‌آباد برای میانجیگری بین تهران و ریاض نیز گشایش فرصت‌های اقتصادی و تجارت منطقه‌ای ناشب از حل کدورت‌های ایران و عربستان پرداخت.

در این گزارش آمده است: نزدیکی ریاض و تهران ثمرات اقتصادی برای پاکستان به همراه خواهد داشت. آشتی اخیر ایران و عربستان سعودی و از سرگیری روابط دیپلماتیک تحولات بی سابقه ای است که معادلات در منطقه را تغییر خواهد کرد.

با توجه به روابط نزدیک اسلام‌آباد با ریاض و نزدیکی جغرافیایی آن با جمهوری اسلامی ایران، پاکستان مجبور به حفظ تعادل در روابط با این دو کشور شد و اکنون آشتی ایران و سعودی بر پاکستان نیز تأثیر عمیقی خواهد گذاشت.

دیپلمات نوشت: ازسرگیری روابط دیپلماتیک با ریاض احتمالاً امنیت داخلی، رونق اقتصادی، ثبات سیاسی و روابط ایران با دیگر کشورهای خاورمیانه و فراتر از آن را بهبود می بخشد. بنابراین ارزیابی پیامدهای این معامله و انجام اقدامات لازم برای دولت اسلام‌آباد نیز ضروری است.

پاکستان در تلاش برای کاهش فشار از سیاست خارجی خود، به طور سنتی به دنبال روابط نزدیکتر بین ایران و عربستان سعودی بوده است. اسلام آباد تلاش زیادی کرد تا دو کشور را به هم نزدیک کند، اما به نتیجه مطلوب نرسید. با این وجود، زمانی که چین حل اختلافات بین دو کشور را تسهیل کرد، وضعیت تغییر یافت. این تحول همچنین گواهی بر قدرت دیپلماتیک چین و توانایی آن در ایجاد تغییر حتی در شرایط به ظاهر دشوار است.

این نشریه آمریکایی افزود: توافق آشتی ایران و عربستان برای سیاستگذاران در اسلام‌آباد و تهران به طور مساوی امیدوار کننده است. از نظر تاریخی، عربستان سعودی روابط بین پاکستان و ایران را به دقت زیر نظر داشته و در برخی اوقات بر اسلام‌آباد فشار آورده است. اما تحول فزاینده اخیر این مانع حیاتی را از بین خواهد برد. علاوه بر گسترش تجارت و همکاری های استراتژیک، این توافق همچنین فرصت های بیشتری را برای هر دو کشور ایران و پاکستان برای مشارکت فعال با چین در حوزه‌های و ارتباطات منطقه‌ای فراهم می کند.

مجله دیپلمات با استناد به ابتکار چینی کمربند و جاده (BRI)، مشارکت قوی اقتصادی اسلام‌آباد با پکن و گام‌های اخیر پاکستان و ایران در گشایش بازارچه تجارت در مرز مشترک، افزود: اکنون تهران و اسلام‌آباد بحث در مورد توافقنامه سوآپ ارزی و سازوکار تهاتر را در دستور کار قرار داده‌اند.

توافق آشتی ایران و عربستان نه تنها در حوزه اقتصادی و راهبردی برای پاکستان گشایش‌هایی را درپی خواهد داشت بلکه تاثیرات مثبتی در بحث مراودات فرهنگی در منطقه، کاهش نگرانی‌ها ناشی از اختلافات فرقه‌ای و تقویت جبهه مبارزه با افراط گرایی را بدنبال دارد.

دیپلمات افزود: پاکستان باید توجه داشته باشد که روابط خود با ایران و عربستان سعودی را بدون جانبداری و متعادل حفظ کند. این آشتی گزینه تعمیق روابط با هر دو کشور را در برای اسلام‌آباد باز کرده است. توافق ایران و عربستان در نهایت یک موقعیت برد-برد برای همه بازیگران منطقه می‌باشد و البته این روابط باید با دقت مدیریت شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نوزدهم اسفند گذشته همزمان با توافق تاریخی تهران و ریاض در پکن برای ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک بعد از هفت سال قطع رابطه، توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را پیشرفت مهم دیپلماتیک در منطقه دانست و اعلام کرد که اسلام‌آباد به گرمی از عادی سازی تعاملات تهران و ریاض استقبال می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha