اجلاس سازمان همکاری شانگهای۲۰۲۳؛ پوتین در اولین نشست بین‌المللی پس از شورش واگنر

تهران- ایرنا- بیست و سومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، در حالی برگزار می شود که ولادیمیر پوتین در اولین نشست بین‌المللی، پس از شورش واگنر، شرکت می‌کند. این نشست برای مسکو که مشتاق است نشان دهد غرب در منزوی کردن روسیه شکست خورده، بسیار مهم است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از آسوشیتدپرس، رئیس جمهوری روسیه این هفته در اولین نشست بین‌المللی خود پس از شورش واگنر، شرکت خواهد کرد.

سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، روز سه‌شنبه برای نشست سازمان همکاری شانگهای، یک ائتلاف امنیتی که توسط روسیه و چین برای مقابله با اتحادهای غربی از شرق آسیا تا اقیانوس هند تأسیس شده است، تشکیل جلسه خواهند داد.

این ائتلاف تاکنون بر تعمیق همکاری های امنیتی و اقتصادی، مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر، مقابله با تغییرات آب و هوایی و وضعیت افغانستان پس از تسلط طالبان در سال ۲۰۲۱ متمرکز بوده است. هنگامی که وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ماه گذشته در هند دیدار کردند، گفته شد که پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین برای کشورهای در حال توسعه و امنیت مواد غذایی و سوخت همچنان یک نگرانی برای این گروه است.

این مجمع برای مسکو که مشتاق است نشان دهد غرب در منزوی کردن روسیه شکست خورده است، مهمتر از همیشه است. این گروه شامل چهار کشور آسیای مرکزی قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان است که در منطقه ای که نفوذ روسیه در آن عمیق است. سای کشورها عبارتند از پاکستان که در سال ۲۰۱۷ به عضویت آن درآمد و ایران که قرار است روز سه شنبه به آن بپیوندد، بلاروس نیز در صف عضویت است.

«مایکل کوگلمن»، مدیر مؤسسه آسیای جنوبی مرکز ویلسون، گفت: این نشست سازمان همکاری شانگهای واقعاً یکی از معدود فرصت‌هایی است که پوتین در سطح جهانی برای نشان دادن قدرت و اعتبار دارد.

هیچ یک از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، روسیه را در قطعنامه های سازمان ملل محکوم نکرده اند و در عوض رای ممتنع را انتخاب کرده اند. چین فرستاده ای را برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین فرستاده است و هند نیز بارها خواستار حل مسالمت آمیز مناقشه شده است.

برای شخص پوتین، این نشست فرصتی برای نشان دادن قدرت او پس از شورش کوتاه یوگنی پریگوژین، رئیس گروه شبه نظامی واگنر است.

«تانوی مدان»، یکی از اعضای ارشد موسسه بروکینگز، گفت: پوتین می‌خواهد به شرکای خود اطمینان دهد که هنوز هم کنترل همه چیز را در دست دارد و هیچ شکی باقی نمی‌گذارد که چالش‌های پیش روی دولت او از بین رفته است.

هند در ماه مه اعلام کرد که این اجلاس به جای نشست حضوری مانند سال گذشته در سمرقند ازبکستان، به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

حداقل برای دهلی نو، میزبانی از پوتین و شی جینپینگ رییس جمهور چین، تنها دو هفته پس از دیدار مودی و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، ایده آل نیست.

کوگلمن گفت: پس از انعکاس خبری که مودی در سفر اخیر خود و دیدار با رهبران آمریکا دریافت کرد، برای هند خیلی زود بود که از رهبران چین و روسیه استقبال کند.

رابطه هند با مسکو در طول جنگ قوی بوده است. این کشور مقادیر بی سابقه ای از نفت خام روسیه خریده است و ۶۰ درصد از تجهیزات دفاعی هند به مسکو متکی است. در عین حال، آمریکا و متحدانش به شدت از هند حمایت کرده اند و آن را وزنه تعادلی برای جاه طلبی های رو به رشد چین می دانند.

اولویت اصلی هند در این مجمع، ایجاد توازن در روابط خود با غرب و شرق است و این کشور همچنین میزبان نشست سران گروه ۲۰ اقتصادهای پیشرو در ماه سپتامبر است و از سوی دیگر سازمان همکاری شانگهای، قرصتس برای دهلی نو برای تعامل عمیق تر با آسیای مرکزی است.

درک گروسمن، تحلیلگر هند و اقیانوسیه در شرکت رند، می گوید: هند در این سیاست خارجی که همزمان با همه در ارتباط است، ستودنی است.

ناظران می گویند که دهلی نو به دنبال تامین منافع خود در این نشست خواهد بود و احتمالاً بر لزوم مبارزه با آنچه «تروریسم فرامرزی» می‌خواند تأکید می‌کند که به رفتارهای پاکستان اشاره دارد.

همچنین ممکن است بر لزوم احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت تاکید کند، اتهامی که اغلب متوجه رقیب دیگرش، چین است.

تحلیل‌گران می گویند چین که به دنبال خودنمایی به عنوان یک نیروی جهانی است، در حال تبدیل شدن به یک بازیگر مسلط در انجمن هایی مانند سازمان همکاری شانگهای است، جایی که علاقه به عضویت کامل کشورهایی مانند میانمار، ترکیه و افغانستان در سال های اخیر افزایش یافته است.

مدن گفت: محدودیت سازمان همکاری شانگهای این است که چین و روسیه در تلاش هستند تا آن را به گروهی ضدغربی تبدیل کنند و این با سیاست خارجی مستقل هند همخوانی ندارد. سازمان همکاری شانگهای همچنین می تواند در درازمدت برای واشنگتن و متحدانش چالش برانگیز باشد.

وی افزود: برای کشورهایی که از غرب و سیاست‌های خارجی آن‌ها آزرده هستند، سازمان همکاری شانگهای به دلیل نقش روسیه و چین، یک جایگزین خوشایند است. این نشان می دهد که این گروه چقدر می تواند برای تعدادی از کشورهای های غربی نگران کننده باشد، به خصوص اگر به گسترش خود ادامه دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha