حضور ۷ دانشگاه ایرانی در رتبه‌بندی کیو اس

تهران- ایرنا- تعداد هزار و ۴۹۷ دانشگاه از سراسر جهان در آخرین نسخه نظام رتبه‌بندی کیو اس (QS) ارزیابی شدند و ۷ دانشگاه از ایران در این فهرست قرار گرفتند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، رئیس مؤسسه در این مورد گفت: ۱۰ دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی کیو اس سال جاری در جدول زیر قابل مشاهده است.

حضور ۷ دانشگاه ایرانی در رتبه‌بندی کیو اس

وی ادامه داد: همچنین در رتبه بندی کیو اس تعداد ۷ دانشگاه از ایران حضور دارند. دانشگاه های صنعتی شریف با رتبه ۳۳۴، تهران با رتبه ۳۶۰، صنعتی امیرکبیر با رتبه ۳۷۵ و علم و صنعت ایران با رتبه ۴۵۱، به ترتیب رتبه اول تا چهارم را کسب کردند.

فاضل‌زاده افزود: همچنین دانشگاه های شیراز با رتبه ۶۹۰-۶۸۱، شهید بهشتی با رتبه ۱۰۰۰-۹۵۱ و فردوسی مشهد با رتبه ۱۲۰۰-۱۰۰۱ دیگر دانشگاه های حاضر در این رتبه بندی هستند در رتبه بندی کیو اس در سال ۲۰۲۴ تمام دانشگاه های ایران نسبت به سال گذشته از لحاظ رتبه ارتقا پیدا کرده اند. عملکرد دانشگاه های کشور در رتبه بندی جهانی کیو اس در سال های مختلف در جدول زیر نشان داده شده است.

حضور ۷ دانشگاه ایرانی در رتبه‌بندی کیو اس

جایگاه دانشگاه‌های کشورهای اسلامی در رتبه‌بندی کیو اس

رئیس مؤسسه استنادی گفت: در این رتبه بندی تعداد ۲۷ کشور اسلامی حضور داشته اند. در میان کشورهای اسلامی کشور مالزی با ۲۸، اندونزی با ۲۶ و ترکیه با ۲۵ دانشگاه بیشترین تعداد حضور را دارند.

فاضل زاده ادامه داد: رتبه‌بندی کیو اس توسط مؤسسه کاکارلی سیموندز در انگلستان صورت می‌گیرد و عملا از سال ۲۰۱۰ به صورت مستقل دانشگاه های دنیا را ارزیابی می‌کند. در روش شناسی رتبه بندی اخیر کیو اس، از سه شاخص توسعه پایدار، اشتغال فارغ‌التحصیلان و شبکه پژوهش بین المللی برای اولین بار استفاده شده است.

اطلاعات انتشارات علمی دانشگاه ها در این رتبه بندی از پایگاه استنادی اسکوپوس (Scopus) در بازه زمانی پنج ساله و استنادات در بازه زمانی ۶ ساله محاسبه می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha