حمل و نقل عمومی در ۱۰ خط اتوبوسرانی مشهد رایگان شد

مشهد- ایرنا- طرح حمل و نقل عمومی رایگان مشهد، در هشتاد و سومین جلسه شورای اسلامی این شهر مورد تصویب قرار گرفت، شهرداری در گام اول مکلف به اجرای این طرح به صورت آزمایشی در ۱۰ خط اتوبوسرانی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در هشتاد و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد در روز دوشنبه، تبصره های طرح حمل ونقل رایگان بررسی شد و در جریان بررسی این طرح پیشنهاداتی در خصوص چرایی اجرای این طرح از لحاظ بازه زمانی و اجرای آزمایشی آن در برخی خطوط مطرح و در نهایت با موافقت اعضای شورا، مقرر شد این طرح ابتدا به صورت آزمایشی در ۱۰ خط در مسیرهای منتهی به حرم رضوی و حاشیه شهر اجرا شود.

نائب رییس شوارای اسلامی شهر مشهد در خصوص این طرح اظهار کرد: طرح حمل و نقل عمومی رایگان در مشهد کار جدیدی بود، این طرح موافقان و مخالفانی دارد که طبیعی است، اما زیرسوال بردن آن بی انصافی است.

موسی الرضا حاجی بگلو افزود: کلیات این طرح در جلسه پیشین شورای شهر مشهد مصوب شد، اما تصویب تبصره ها به تعویق افتاد و برخی به دنبال حذف این طرح هستند.

وی خاطر نشان کرد: مخالفت مدیریت شهری با این طرح قابل درک نیست، دوره ششم شورای شهر مشهد با رویکرد متفاوت روی کار آمده است اما در روزهای اخیر مدیریت شهری از تمام توان و رایزنی برای حدف این طرح استفاده کرده است.

حاجی بگلو ادامه داد: در مدیریت شهری تا کی باید به دنبال مدیران هزینه ای باشیم؟ تمام نگرانی ها برای حذف ۲۰۰ میلیارد تومان در سال است، این درحالی است که سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان توسط مدیریت شهری مشهد برای خارج از استان بدون هیچ اعتراضی هزینه شد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: رسیدگی به اولویت های شهر واجب است، به نمایندگی از مردم طرح را تهیه و از آن دفاع می کنم، طرح رایگان کردن صدور پروانه های ساختمانی در حاشیه شهر نیز در دست تهیه است.

شهردار مشهد نیز گفت: طرح رایگان کردن اتوبوس در بخش حمل و نقل عمومی باید بر مبنای کار پژوهشی باشد.

محمدرضا قلندر افزود: هم اینک هزار و ۷۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد فعال است و برای اجرای این طرح زیرساختهای موجود مناسب نیست.

تبلیغات روی بدنه اتوبوس زیان‌ده است

معاون عمران ، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در خصوص جایگزین کردن درآمد حاصل از تبلیغات روی بدنه اتوبوس و ایستگاهها به جای فروش بلیت اظهار کرد: آخرین تبلیغات روی ناوگان اتوبوسرانی مربوط به سال ۱۳۹۷ است و به دلیل وارد آمدن صدمه به بدنه اتوبوس ها و هزینه زیاد رنگ آمیزی تبلیغات زیان آور بود و پس از آن قراردادی بسته نشده است.

خلیل منبتی افزود: طرح رایگان کردن حمل و نقل عمومی مشهد در سه کمیسیون شورای شهر بررسی و رد شده است، مدیریت شهری نیز خواستار مطالعات کامل این طرح است.

وی خاطر نشان کرد: چنانچه این طرح به صورت نهایی مصوب و به شهرداری تکلیف شود، مجری اجرای آن هستیم اما بهتر است طرح هایی ارائه شود که مردم از آن منتفع شوند.

منبتی بیان داشت: طرح حمل و نقل عمومی رایگان در کلانشهرهای کشورهای مختلف نظیر پاریس، برلین سنگاپور، دبی و پکن اجرا شده اما میزان تخفیفات در ساعتهای مختلف متفاوت است و این تخفیف روی قیمت تمام شده هزینه اتوبوس اعمال می شود.

فاطمه سلیمی عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر مشهد نیز اظهار کرد: نظر سنجی های مرتبط با این طرح و کار علمی و کارشناسی انجام شده باید از طریق رسانه ها به صورت شفاف منعکس شود.

معاون مالی شهرداری مشهد نیز اظهار کرد: بار اجتماعی و امنیتی طرح رایگان کردن حمل ونقل عمومی باید بررسی شود.

محمدرضا مومنی افزود: چگونگی اجرای این طرح و نحوه تامین درآمد جایگزین آن باید از طریق کار کارشناسی توسط نخبگان دانشگاهی بررسی و مشخص شود.

وی خاطر نشان کرد: وضعیت مالی شهرداری مناسب نیست، آقای شهردار روز گذشته ۱۲۰ میلیارد تومان برای خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس از این معاونت درخواست کرد، اما نتوانستیم این مبلغ را تامین کنیم.

کلیات طرح «عدم دریافت کرایه خدمات حمل‌ونقل عمومی در سازمان اتوبوسرانی از شهروندان و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی به منظور جبران هزینه‌های آن»، با لحاظ تبصره های مربوطه در جلسه هفته گذشته شورای اسلامی شهر مشهد مصوب شده بود که در جلسه امروز تبصره های این طرح مصوب شد.

طبق این مصوبه شهرداری مشهد، مقرر شد طرح رایگان کردن ناوگان اتوبوسرانی ابتدا به صورت آزمایشی در ۱۰ خط در مسیرهای منتهی به حرم رضوی و حاشیه شهر اجرا شود و از سال ۱۴۰۳ برای کلیه خطوط اجرایی شود.

طبق یکی از تبصره های مصوب، شهرداری مکلف است در راستای حفظ و بهبود کیفی و کمی تعداد مسافران از روش جدید شمارنده مسافران استفاده کند و برنامه‌ریزی و پیگیری استفاده از ظرفیت خیران در بخش حمل و نقل عمومی را انجام دهد.

همچنین بر اساس یکی دیگر از تبصره های این طرح، شهرداری مکلف است در راستای اجرای طرح و ایجاد تراز مالی مثبت نسبت به شناسایی خطوط قابل واگذاری و انتشار فراخوان مشارکت بخش خصوصی از طریق تبلیغات ایستگاه‌های اتوبوس و بدنه اتوبوس‌ها اقدام کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha