ترویج سکونتگاه هوشمند، مقدمه‌ای برای ایجاد شهر هوشمند است

تهران- ایرنا- سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید به سمت هوشمندی مبتنی بر قواعد طبیعت حرکت کنیم و به دنبال ایجاد شهرهای هوشمند و پایدار باشیم که در آنها به هر سه مولفه پایداری اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی توجه می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، امید رضایی‌فر در چهارمین نمایشگاه و کنفرانس شهر هوشمند ایران، اظهار داشت: در حوزه نوآوری بیش از پیش به یک تحول نهادی نیازمند هستیم و برای ارتقای رتبه نوآوری، باید در حوزه‌های قوانین و مقررات، حمایت‌ها و تکمیل زنجیره‌های ارزش مختلف، تغییر و تحول بنیادی صورت گیرد.


سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم افزود: در کل کشور ۵۴ پارک علم و فناوری و ۲۷۰ مرکز رشد، با بیش از ۱۲ هزار شرکت فناور و نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر شاغل مستقیم روبرو هستیم که بدنه قابل توجهی از نظام اقتصاد دانش‌بنیان و فناوری کشور را تشکیل می‌دهند و ما در توسعه سطح بلوغ فناوری نقش متفاوتی برای پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و دانشگاه‌ها قائل هستیم.


وی ادامه داد: معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان نهاد سیاستگذار و راهبر زیست بوم نوآوری کشور در دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد راهبردهای مختلفی در راستای توسعه زیرساخت‌ها، آموزش و ترویج کارآفرینی، حمایت از اشتغال دانش بنیان و موضوعات آن مأموریت دارد.


راهبردهای کلی و مؤثر معاونت فناوری و نوآوری در خصوص توسعه زیرساخت‌ها شامل برگزاری رویدادهای هم‌رسانی و شبکه سازی و ایجاد قطب‌های علم و فناوری، در حوزه آموزش و ترویج کارآفرینی؛ تورهای فناوری، اردوهای راهیان پیشرفت و جشنواره ها، در حوزه تجاری سازی فناوری برنامه های گرنت فناوری و طرح دستیار فناوری، در حوزه های مأموریت گرایی؛ اتاق های فکر و طرح‌های کلانی همچون نظام ایده‌ها و نیازها(نان) و در حوزه طراحی و پایش نظام نوآوری، تدوین سند نظام نوآوری در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری است.


وی ضمن اشاره به موضوعات بنیادی هوشمندسازی مدرن، ترویج سکونتگاه هوشمند را مقدمه‌ای بر هوشمندسازی جامعه دانست و گفت: در هوشمندسازی ما فقط استفاده از فناوری‌های اطلاعات را به عنوان خواستگاه شهر هوشمند قلمداد نمی کنیم. هوشمندترین نظام تطبیق‌پذیر در جامعه طبیعت است و ما باید به سمت هوشمندسازی مبتنی بر قواعد طبیعت حرکت کنیم و به دنبال ایجاد شهرهای هوشمند و پایدار باشیم در آنها به هر سه مولفه پایداری اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی توجه می‌شود.

چهارمین نمایشگاه و کنفرانس شهر هوشمند ایران از ۱۱ تا ۱۳ تیر در محل مصلی تهران با هدف فراهم‌آوردن بستر تعامل مناسب بین بازیگران شهر هوشمند، مدیران شهری، صنعتگران، اندیشمندان و صاحب‌نظران همچنین مجموعه‌های دانش‌بنیان برای تکمیل پازل شهر هوشمند در کشور میزبان علاقمندان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha