۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۴
کد خبر: 85158747
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

چین به دنبال تقویت روابط با ژاپن و کره جنوبی

۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۴
کد خبر: 85158747
چین به دنبال تقویت روابط با ژاپن و کره جنوبی

تهران- ایرنا - چین خواستار تقویت ارتباطات و تبادل دیدگاه با ژاپن و کره جنوبی برای ایجاد تفاهمنامه ای جهت تشکیل اجلاس سه جانبه و از سرگیری برگزاری جلسات سطوح بالا شد.

به گزارش ایرنا از کیودو، وانگ ئی دیپلمات ارشد چین در مراسم افتتاحیه جلسه کارگروه همکاری سه جانبه چین، ژاپن و کره جنوبی در شهر بندری کینگدائو واقع در شرق چین گفت ۳ کشور باید "فضایی برای بازگشت" دیدار سران ایجاد کنند و دست در دست یکدیگر تا مشارکت بیشتر و احیای آسیا رو به جلو حرکت کنند.

وی درمیانه شدت گرفتن رقابت چین و آمریکا افزود ۳ کشور باید با ایجاد مناقشات ژئوپولتیکی و ائتلاف در راستای تقابل در منطقه مخالفت کنند.

قرار است این ۳ کشور همسایه اجلاسی ۳ جانبه ای در سال جاری میلادی برای نخستین بار از دسامبر ۲۰۱۹ برگزار کنند. جلسه سران ۳ کشور در سالهای اخیر بدلیل همه گیری ویروس کرونا و تیرگی روابط کره جنوبی و ژاپن پیرامون مناقشه کارگران زمان جنگ دو کشور برگزار نشده بود.

به علاوه وانگ ئی درباره برنامه زودهنگام ژاپن برای تخلیه آب های آلوده به مواد رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما در دریا گفت این اقدام باید با هماهنگی محتاطانه و دقیق سه کشور انجام شود، چراکه نگرانی هایی درباره مسائل اکولوژیکی دریایی محیط زیست و زندگی انسان ها مطرح است.

یوشیماسا هایاشی وزیر امورخارجه ژاپن در پیامی ویدئویی برای این کارگروه ابراز امیدواری کرد این جلسه منجر به همکاری سه جانبه عمیق تری میان این ۳ کشور شود.

پارک جین وزیر امورخارجه کره جنوبی نیز در گفت و گوی مجازی گفت سئول آمادگی دارد تا برای احیای مذاکرات میان دولتی میان ۳ کشور همکاری کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha