۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۱۶
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85159063
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درخواست چین از کره جنوبی و ژاپن برای دوری از ذهنیت جنگ سرد

تهران-ایرنا- چین روز دوشنبه از ژاپن و کره جنوبی خواست تا با حفظ همکاری «از ذهنیت جنگ سرد دوری کنند» و تحت تاثیر جریانات خارجی قرار نگیرند.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا از خبرگزاری " آناتولی انگلیسی", وانگ یی، دیپلمات ارشد چین، در یک مجمع سه جانبه در شهر بندری چینگدائو در شرق چین گفت: چین، ژاپن، کره جنوبی و همه کشورهای آسیایی باید منطقه‌گرایی باز را تمرین ، ارزش‌های فراگیر آسیایی را ترویج کنند، استقلال راهبردی را توسعه دهند.

وی ادامه داد، آنان باید وحدت و ثبات منطقه‌ای را تضمین ، در برابر احیای ذهنیت جنگ سرد مقاومت و از تحمیل انحصار طلبی اجتناب کنند.

وانگ یی با اشاره به مواضع آمریکا افزود: «یک قدرت بزرگ خاص در خارج از منطقه, به دلایل ژئوپلیتیکی, عمداً اختلافات ما را بزرگنمایی ، انواع دسته بندی‌ها را به منظور حذف دیگران سازماندهی و سعی کرده است که همکاری را با تقابل و اتحاد را با تفرقه جایگزین کند.»

وی هشدار داد: اگر این روند گسترش یابد، نه تنها مانع پیشرفت در همکاری میان چین, کره جنوبی و ژاپن خواهد شد، بلکه به افزایش تنش و درگیری در منطقه خواهد شد.

ژاپن و کره جنوبی روابط نزدیکی با آمریکا دارند و از سوی دیگر واشنگتن با پکن برای گسترش نفوذ در شرق آسیا رقابت می‌کند.

به گزارش ایرنا, قرار است این ۳ کشور همسایه اجلاسی ۳ جانبه‌ای در سال جاری میلادی برای نخستین بار از دسامبر ۲۰۱۹ برگزار کنند. جلسه سران ۳ کشور در سالهای اخیر بدلیل همه گیری ویروس کرونا و تیرگی روابط کره جنوبی و ژاپن پیرامون مناقشه کارگران زمان جنگ دو کشور برگزار نشده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha