۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۳
کد خبرنگار: 3107
کد خبر: 85159159
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

غوغای دَف‌نوازان خراسان‌شمالی در «نوای وحدت»

۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۳
کد خبر: 85159159
زینب جوان
غوغای دَف‌نوازان خراسان‌شمالی در «نوای وحدت»

بجنورد- ایرنا- گروه موسیقی دَف نوازان «غوغا» که صاحب عنوان در جشنواره‌های ملی و بین المللی است باردیگر با هنرنمایی و نوای دلنشین دَف در دومین جشنواره ملی «نوای وحدت» غوغا کرد.

موسیقی ریشه دار و اصیل ایرانی را باید در خراسان جستجو کرد، اینجا محل پیوند فرهنگ های مختلفی از ترک، لر، کرد تا بلوچ و کرمانج است و موسیقی در رگ و خون مردم این دیار تنیده شده و به رسم و آیین پدران خود، علاقمندی به موسیقی محلی را حفظ کرده اند.

مردم این دیار به گنجینه فرهنگ‌ها معروف هستند و این موضوع را می توان در سبک زندگی، آداب، رسوم و سلایق افراد به وضوح مشاهده کرد و این خود موجب جاذبه و متفاوت بودن این خطه شده است.

ویژگی خاص این سرزمین موجب شده تا موسیقی‌دان های زیادی از این خطه هنرور در سطح ملی و بین‌المللی صاحب عنوان شوند و نام‌آوران این دیار باشند؛ ناگفته نماند که هنرمندان این دیار فقط در یک حوزه و یا یک رشته خاص هنرنمایی نمی کنند و اگر آنها تفکیک شوند، خواهیم دید که در تمامی حوزه ها هنرورند.

«دَف» نیز به تازگی در این خطه طرفداران خود را پیدا کرده و در حال تثبیت جایگاهش است و گروه موسیقی دَف‌نوازان «غوغا» از خراسان‌شمالی تنها نمونه ای از این هنرمندان است که در دومین جشنواره ملی دَف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای وحدت» صاحب مقام شدند.

دَف یکی از سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه‌ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده‌ و با ضربه‌های انگشت می‌نوازند.

این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ‌تر از آن و با صدای بم‌تر است که در دوره اسلامی ایران، برای پشتیبانی از ساز و حفظ وزن بکار می‌رفته و رکن اصلی مجالس محافل اهل ذوق و عرفان بوده و برای آنکه طنین بهتری داشته باشد، روی دَف پوست آهو می‌کشیدند.

غوغای دَف‌نوازان خراسان‌شمالی در «نوای وحدت»

چه زیبا و دلنشین است وقتی ضربه های انگشت هنرمند با دف هماهنگ می شود به طور حتم طنین نوای دَف و هنرنمایی هنرمندان این عرصه در دل و جان هر موجود زنده ای عجین می شود.

این ملودی ها و آهنگ ها را «دَف» نوازان خراسان شمالی به خوبی می دانند و گروه غوغه با همین هنرمندی در دومین جشنواره ملی دَف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای وحدت» شورآفرینی کرد.

معاون هنری، سینمایی، سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در این خصوص می گوید: گروه دَف‌نوازان «غوغا» به سرپرستی "شایان آدینه زاده" و خوانندگی و نوازندگی دوتار "علی مقیمی" در بخش ویژه دومین جشنواره ملی «نوای رحمت» شهرستان مهاباد موفق به کسب لوح تقدیر و تندیسِ برگزیده برتر بخش ویژه این جشنواره شد.

مسعود مرواری بیان می کند: دومین جشنواره دَف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای وحدت» به مناسبت عید قربان و گرامیداشت شهدای بمباران شیمیایی سردشت سوم و چهارم تیر ماه در تالار وحدت شهرداری مهاباد برگزار شد و در این جشنواره ۴۱ اثر از ۱۳ استان کشور در چهار بخش گروه‌نوازی، مولودی‌خوانی، تک نوازی و ۲ نوازی با هم رقابت کردند.

وی با بیان اینکه جشنواره در ۲ بخش اصلی و ویژه برگزار شد، می افزاید: گروه موسیقی «غوغا» در بخش ویژه این جشنواره به عنوان گروه برگزیده انتخاب و از اعضای گروه با اهدا لوح تقدیر، تندیس جشنواره و هدیه نقدی تقدیر به عمل آمد.

غوغای دَف‌نوازان خراسان‌شمالی در «نوای وحدت»

گروه موسیقی «غوغا» به سرپرستی "شایان آدینه زاده" در سال گذشته در ۶ جشنواره و امسال تاکنون در پنج بخش مختلف از جشنواره‌های ملی و بین‌المللی موفق به حضور و کسب عناوین مختلف ملی برای هنر موسیقی خراسان‌شمالی شده است.

گروه برتر در بخش ویژه جشنواره با اثر سردار دل ها در دهمین جشنواره بین المللی "نوای وحدت" کردستان، حضور در اولین دوره جشنواره ی ملی "آوای خوش هَزار "، ششمین دوره جشنواره ملی "فانوس" در بخش موسیقی باکلام با اثر سردار دل ها در مورد شهید «حاج قاسم سلیمانی» به عنوان رتبه اول و گروه برتر استان خراسان شمالی به جشنواره کشوری اصفهان راه یافت، حضور در هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از افتخارات دف نوازان خراسان شمالی است.

استان خراسان شمالی با توجه به حضور قبایل و طوایف مختلف از فرهنگ موسیقیایی بسیار غنی برخوردار است و در زمینه موسیقی مقامی صاحب عنوان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha