کشفیات سوخت قاچاق در خراسان جنوبی ۱۵۵ درصد افزایش یافت

بیرجند - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: سه ماه اول امسال یک میلیون و ۵۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در این استان کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا سید محمدرضا طالبی روز سه‌شنبه به رسانه‌ها اظهار کرد: سوخت بیشترین فراوانی قاچاق کالا در خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده و یکی از معضلات این حوزه، خودروهای حامل سوخت قاچاق موسوم به شوتی است که در سه ماه امسال ۴۹۵ خودرو شوتی در استان توقیف شده است.

وی افزود: لوازم خانگی، البسه، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد خوراکی، سیگار و دخانیات از دیگر کالاهایی است که از مرزهای شرقی کشور وارد استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان می‌شود و خراسان جنوبی نقش معبر برای توزیع این کالاها در کشور را دارد که با قاچاق این کالاها از معابر استان به جد برخورد می‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان برای کالاهای قاچاق از سمت سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان و در مجموع کشورهای حاشیه خلیج فارس معبر است لذا برای قاچاق سوخت هم معبر بوده و این معضل دامنگیر ماست چرا که هم ورودی و هم خروجی داریم.

 بیشتر خودروهای شوتی غیربومی هستند

وی اظهار کرد: عمده خودروهای شوتی از سمت سیستان و بلوچستان می‌آیند و به قدری اختلاف قیمت سوخت تا مرز افغانستان زیاد است و سودآوری بالایی دارد که قاچاقچیان حاضرند از استان‌های شمالی کشور بارگیری کنند و این خودروها در مسیر قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند و سبب آسیب‌های زیادی می‌شوند.

طالبی با بیان اینکه بیشتر خودروهای شوتی غیربومی هستند افزود: اقدامات پیشگیرانه‌ای در استان انجام شده که قاچاق سوخت را به حداقل رسانده است.

وی گفت: در اجرای جدول مدیریت سوخت برای نفت‌گاز و بنزین محدودیت هایی را قائل شدیم که این محدودیت‌ها برای شهروندان ما مشکلی ایجاد نمی‌کند و افراد می‌توانند هر هشت ساعت ۳۰ لیتر از کارت سوخت خودرو، ۲۰ لیتر از کارت آزاد جایگاه و ۲۰ لیتر هم به صورت آزاد از کارت سوخت خودرو استفاده کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی افزود: پیش از این سوخت جایگاه در ۱۲ ساعت تمام می‌شد اما با اجرای جدول مدیریت سوخت، جایگاه‌ها در تمامی ساعات شبانه‌روز سوخت دارند و این اقدام سبب شده عرضه خارج از شبکه هم اتفاق نیفتد.

هوشمندسازی جایگاه‌های سوخت و جمع‌آوری کارت‌های سرگردان

وی از هوشمندسازی جایگاه‌های سوخت با نصب دوربین‌های مدار بسته و جمع‌آوری کارت‌های سوخت سرگردان خبر داد و گفت: مدیریت جایگاه‌ها و سوخت بنزین را انجام دادیم و سامانه استانی سیپاد برای خودروهای عمومی درون شهری نصب شده که براساس پیمایش، سوخت به آنها تعلق می‌گیرد.

طالبی تصریح کرد: سامانه کشوری سپهتن نیز برای خودروهای دیزلی بین شهری طراحی شده که در روزهای آینده قابل استفاده است.

وی با اشاره به نیاز ماشین‌آلات کشاورزی به سوخت گفت: به صورت آزمایشی و برای پیمایش مسیر در یکی از شهرستان‌ها روی خودروهای کشاورزی GPS نصب شد که نتایج آن را به استان تسری خواهیم داد.

معاون استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: در صنایع و معادن هم هوشمندسازی انجام شده و بازرسان گشت‌زنی منظم دارند و سوخت معادن غیرفعال را قطع می‌کنند، تحویل سوخت به دستگاه‌های کشاورزی و معدنی از طریق تأیید دستگاه متولی انجام می‌شود.

تصادفات منجر به آتش‌سوزی و فوت

وی درباره معضل خودروهای شوتی گفت: این خودروها منجر به آتش‌سوزی و انفجارات زیادی هم می‌شوند و افراد بیگناه به قدری در این تصادفات می‌سوزند که جنازه آنها قابل تشخیص نیست.

طالبی افزود: زمانی که ماموران فراجا این خودروها را تعقیب می‌کنند خوردوها از لاین مخالف دور می‌زنند یا گالنی را در جاده رها می‌کنند که سبب لغزندگی جاده و انحراف خودروها می‌شوند.

وی با بیان اینکه سختگیری‌های متعددی را برای خودروهای شوتی اعمال می‌کنیم گفت: در حوزه مقابله‌ای پیش بینی شده جلسه‌ای با محوریت ستاد مبارزه با قاچاق کالا در مرکز و با حضور سه استاندار خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان برگزار کنیم تا از این استان‌ها هم کمک بگیریم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: ایست و بازرسی‌ها در محورهای مواصلاتی استان فعال شده‌اند تا حداقل جاده اصلی ناامن شود و از این مسیرها تردد نکنند تا منجر به تصادف نشود.

وی افزود: بارگیری و تحویل فرآورده‌های سوختی طبق قانون باید به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی انجام شود و به هیچ وجه نباید در مصادیق دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

بازخوانی پیام رهبر انقلاب درباره مبارزه با قاچاق کالا

طالبی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با توجه به آثار مخرب معضل قاچاق کالا و ارز، مقام معظم رهبری در ۱۲ تیر سال ۱۳۸۱ پیام تاریخی صادر کردند و به دستگاه‌های مسئول و متولی قاچاق که به نوعی ضابط هستند، دستور دادند که مقابله و مبارزه همه جانبه درخصوص پدیده شوم قاچاق داشته باشند.

وی گفت: ایشان چند موضوع را در این پیام مورد تاکید قرار دادند، اول اینکه مسئولیت ستاد را باید فردی به عهده داشته باشد که در سطح عالی و نزدیک رئیس دولت باشد.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: در این زمینه تبلیغات هوشمند هم باید صورت بگیرد و عوارض مخرب قاچاق به مردم گفته شود و به قاچاقچیان کالا و ارز هشدار لازم داده شود.

وی گفت: بنا بر تاکید رهبری باید با قاچاقچیان برخورد قاطع و قضایی صورت گیرد تا از قاچاق جلوگیری شود و مقابله باید از مبادی ورودی تا مقصد باشد تا افراد فکر نکنند اگر کانال ورودی و مبدأ را رد کنند تا مقصد هیچ مشکلی ندارند.

وقتی تعادل عرضه و تقاضا به هم می‌خورد

طالبی با اشاره به پیامدهای مخرب قاچاق کالا و ارز متذکر شد: قاچاقچیان عوارض دولتی را نمی‌پردازند که در اقتصاد کشور اثر می‌گذارد، تعادل عرضه و تقاضا به هم می‌خورد و محاسبه آن از دست مسوولان خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه کالای قاچاق، نامرغوب است و استاندارد لازم را ندارد افزود: قاچاقچیان کالا، بازار را تحت الشعاع خود قرار می‌دهند و سودهای کلان را کسب می‌کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خارسان جنوبی مختل شدن تولید کشور، کاهش تولیدات داخلی و فروش آن، بروز ارتشا و اختلاس در نظام اداری، خطرپذیری در رقابت تجاری لازم، بیکاری و کاهش درآمدهای دولت را از آثار مخرب قاچاق کالا عنوان و تصریح کرد: به ازای هر میلیارد دلار قاچاق کالا، صد هزار فرصت شغلی از دست می‌رود.

چالش‌های نگهداری کالای قاچاق

وی گفت: فراوانی قاچاق کالا در استان بیشتر مربوط به سوخت است و لوازم خانگی، البسه و پارچه، لوازم بهداشتی و آرایشی، سیگار و دخانیات از دیگر کالاهای قاچاق است که پس از کشف به انبار منتقل می‌شوند.

طالبی افزود: برخی اقلام سریع‌الفساد هستند که با دستور مرجع تعزیرات حکومتی به فروش می‌رسند و پول آن به حساب خزانه واریز می‌شود اگر این کالا قاچاق محسوب نشود، پول افراد به حساب آنها برگشت داده می‌شود.

وی بیان کرد: رسوب کالاهای قاچاق در انبارها نداریم چراکه تعزیرات حکومتی پرونده‌ها را به موقع رسیدگی می‌کند و کالای قاچاق بعد از رسیدگی پرونده در انبار نگهداری شده و بعد از تایید صلاحیت بهداشتی توسط مجموعه بهداشت و درمان در سایت اموال تملیکی به مزایده گذاشته می‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در استان قاچاق ارز نداریم گفت: برای نگهدای کالاهای قاچاق به ویژه دام در انبار مشکلاتی داریم که در حال پیگیری برای رفع است.

وی تصریح کرد: اقدامات مقابله‌ای برای قاچاق کالا را به صورت جدی دنبال می‌کنیم چراکه اقتصاد کشور به دنبال قاچاق کالا به مخاطره می‌افتد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha