کنکور امیرکبیر بفرمایید داخل/زیارت عاشورا بخوانیم، سلفی بگیریم!

تهران- ایرنا- نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ که از صبح امروز (چهارشنبه، ۱۴ تیر) آغاز شد؛ نمایشی از رقابت داوطلبان، ایفای نقش والدین و معلمان، غربالی برای انتخاب برترین‌ها و دانشجویان فردا با حضور طیفی گسترده از جوانان بود که با وجود اضطراب هم سلفی می‌گرفتند و هم در لحظات آخر زیارت عاشورا می‌خواندند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا،‌ زمان مثل همیشه گذشت و موعد برگزاری متفاوت‌ترین کنکور بعد از نزدیک به نیم‌قرن فرا رسید و امروز چهارشنبه (۱۴ تیر) داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی و در مجموع ۴۸۰ هزار و ۴۰۲ نفر سر جلسه آزمون رفتند. به عنوان اولین گروه‌ها سر جلسه آزمون رفتند و عصر امروز نیز داوطلبان گروه آزمایشی هنر بخت خود را در گسترده‌ترین آزمون کشور می‌آزمایند.

واژه فرانسوی کنکور به معنای آزمونی عمومی برای انتخاب چند نفر از بین آزمون‌دهندگان است؛ آزمونی که سال ۱۳۴۸ در ایران آغاز و طی سال‌های ۴۸ تا ۵۸ درمجموع ۱۱ دوره آن برای مشتاقان ورود به دانشگاه‌ها برگزار شد. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و اجرای انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها، برگزاری کنکور در سال‌های ۵۹ و ۶۰ به تعویق افتاد و دوره جدید از سال ۶۱ تا امسال به صورت پیاپی برگزار شده و امسال چهلمین‌ویکمین دوره جدید و با احتساب ۱۱ دوره برگزاری کنکور پیش از انقلاب اسلامی و دوره‌های پس از انقلاب اسلامی، پنجاه و سومین دوره به شکلی متفاوت برگزار شد.

اولین و شاید مهم‌ترین تفاوت آن برگزاری دو نوبت آزمون سراسری بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) بود که از سوی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌ جمهور در ۲۵ تیر ۱۴۰۱، ابلاغ شد.

کنکور امیرکبیر بفرمایید داخل/ زیارت عاشورا بخوانیم، سلفی بگیریم!

کنکور ۱۴۰۲؛ زمستانی و تابستانی

بر اساس این مصوبه دروس عمومی از آزمون سراسری حذف شده و آزمون اختصاصی شامل دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی ۲ بار در سال برگزار می‌شود و نتایج آن به مدت ۲ سال اعتبار خواهد داشت. پذیرش در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، مرداد انجام می‌شود و اگر داوطلبی مایل به پذیرش نبود، می‌تواند در آزمون سال آینده شرکت کرده یا از نتایج آزمون برای پذیرش در سال بعد استفاده کند.

همچنین در آزمون سال ۱۴۰۲ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال دوازدهم ۴۰ درصد، در سال ۱۴۰۳ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال دوازدهم ۵۰ درصد، در سال ۱۴۰۴ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال‌های یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد و در سال ۱۴۰۵ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد خواهد بود.

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ۱۴۰۱ با حضور ۹۱۵ هزار و ۱۵۱ داوطلب و با احتساب آنکه برخی داوطلبان رشته‌های زبان و هنر علاوه بر گروه آزمایشی علوم تجربی، ریاضی و فنی و علوم انسانی شرکت کردند، در مجموع ۹۷۸ هزار و ۴۶۰ نفر برگزار شد و نتایج اولیه علمی این آزمون هشتم اسفند اعلام شد.

گزارشی از تعداد داوطلبان نوبت دوم آزمون سراسری و پرسشنامه‌ها و درصدهای شرکت‌کنندگان را اینجا بخوانید.

کنکور امیرکبیر بفرمایید داخل/ زیارت عاشورا بخوانیم، سلفی بگیریم!

قطعی اینترنت و ماجراهایش

با وجود اینکه آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در دو نوبت برگزار شد و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این روند باید ادامه یابد، به نظر می‌رسد برگزاری کنکور در زمستان به دلیل وضعیت متغیر آب و هوایی زیاد به مذاق سازمان سنجش خوش نیامده است و شاید به همین دلیل رئیس این سازمان به تازگی در گفت‌وگویی اظهار داشت: با توجه به حجم وسیع (برگزاری آزمون در زمستان) مشکلاتی دارد. در نوبت دی ماه وزارت راه بسیار همکاری کرد تا راه های روستایی را هم باز کند، از همین رو تصمیم گرفته شد کنکور سال ۱۴۰۳ در دو نوبت اردیبهشت و تیر ۱۴۰۳ برگزار شود.

یکی دیگر از مسایل نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، قطعی اینترنت همراه بود که مسایل زیادی را برای مردم به همراه داشت؛ ولی سازمان سنجش با همراهی شورای امنیت کشور (شاک) برای تامین امنیت آزمون و جلوگیری از تقلب‌ روی آن اصرار کرد و محقق شد. قطعی اینترنت تلفن همراه طوری بود که نه‌تنها در حوزه‌های آزمون (که در شهری مانند تهران) بسیار گسترده بود، کاربران اینترنت نداشتند که در شعاع مشخصی هم اینترنت‌های تلفن همراه قطع بود و افراد باید برای دسترسی به اینترنت خود از آن شعاع نزدیک حوزه آزمون خارج می‌شدند.

با وجود این، عبدالرسول پورعباس در نشست خبری به مناسبت برگزاری نوبت دوم آزمون در مورد قطعی اینترنت در این نوبت گفت: بعد از آزمون در مورد آثار مثبت و منفی قطع اینترنت تلفن همراه بررسی انجام شد. متوجه شدیم افراد زیادی متاثر شدند.‌ امروز زندگی مردم به‌شدت با اینترنت گره خورده است‌. در نشست اخیر مدیران سازمان سنجش هم اعلام کردیم متقاضی قطع اینترنت نیستیم و این امر به نحو شایسته ای در حال انجام است و آثار استفاده از دستگاه های سیگنال‌یاب از قطع اینترنت بیشتر خواهد بود.

کنکور امیرکبیر بفرمایید داخل/ زیارت عاشورا بخوانیم، سلفی بگیریم!

نوبت دوم؛ اینترنت وصل، افزایش تعداد داوطلبان و پایان سال تحصیلی

در حالی که نوبت اول آزمون سراسری زمانی برگزار شد که داوطلبان پایه دوازدهم هنوز باید سر کلاس‌ها می‌رفتند و آموزش دروس پایان نیافته بود، نوبت دوم این آزمون در تیرماه و زمانی بود که آنها امتحانات نهایی را هم پشت سر گذاشته بودند. در این نوبت یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۳۶ نفر در آزمون شرکت کردند که در مقایسه با نوبت اول افزایش بیش از ۱۴۰ هزار نفری و تقریبا ۱۰ درصدی را ثبت کرد.

یکی دیگر از تغییرات هم قطع نشدن اینترنت بود که سازمان سنجش آموزش کشور با رونمایی از دستگاه‌های سیگنال‌یاب جدید و تولیدکننده موج این مشکل را حل کرد. به این شکل که هر داوطلبی ابزار الکترونیکی به هر اندازه کوچک هم داشته باشد، تولیدکننده موج باعث می شود صدایی از آن دستگاه خارج شود؛ مراقبان متوجه شوند. همچنین پورعباس ضمن اشاره به قرنطینه شدید طراحان سوال و شخصی شدن پرسشنامه‌ها و جود کدهای فنی در دفترچه‌های پرسشنامه و بررسی‌های فنی بعد از آزمون، تاکید کرد که تقلب و محرز شدن آن موجب خواهد شد داوطلب متقلب ۱ تا ۱۰ سال از آزمون دادن محروم شود.

اما باید منتظر ماند و دید آیا همه این تدابیر و تمهیدات امنیتی سازمان سنجش برای جلوگیری از تقلب مفید بوده است یا خیر، هر چند این سازمان میزان تقلب حتی در سال گذشته را بسیار کم و کمتر از دو دهم درصد از مجموع بیش از یک میلیون داوطلب اعلام کرده بود.

کنکور امیرکبیر بفرمایید داخل/ زیارت عاشورا بخوانیم، سلفی بگیریم!

والدین مضطرب، فرزندان آرام!

دانشگاه صنعتی امیرکبیر معمولا یکی از حوزه‌های اصلی آزمون سراسری است که به دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر از یک سو و داشتن دانشکده‌های فراوان و ساختمان‌های مختلف میزبان داوطلبان می‌شود و امروز هم محل بازدید رئیس سازمان سنجش به عنوان اولین حوزه امتحانی بود.

دانشگاهی که در قلب شهر تهران، یکی از هزار و ۹۵۵ حوزه امتحانی سراسر کشور بود و داوطلبان از ساعت ۶ صبح چون نگینی آن را محصور کرده بودند. درهای دانشگاه و ابتدا در دوم (نه در اصلی) در خیابان حافظ از ساعت ۶ و نیم باز شد و مسوولان اجازه ورود والدین را هم از این در می‌دادند و حتی آنها می‌توانستند برای رهایی از گرما از سرمایش فضای کتابخانه استفاده کنند.

مسوولان ورود انصافا با مسوولیت‌پذیری خوبی داوطلبان را راهنمایی می‌کردند که به کدام دانشکده بروند، والدین می‌توانند وارد شوند، آزمون چه ساعتی آغاز می‌شود و چه ساعتی پایان می‌یابد و هر کدام باید به کدام دانشکده مراجعه کنند، در مورد رعایت حجاب هم با ملاطفت به بسیار معدود داوطلبانی که حجاب کامل نداشتند، تذکر می‌دادند.

همینجا و در کنار درهای ورودی بود که والدین عموما مضطرب با فرزندان خود دیده‌بوسی کرده و بعد از آخرین نصیحت‌ها و موفق باشید گفتن‌ها، آنها را به خدا می‌سپردند و داوطلبان اغلب آرام و خونسرد با خنده و گاهی با چند شوخی دستی تکان می‌دادند و وارد حوزه می‌شدند.

کنکور امیرکبیر بفرمایید داخل/ زیارت عاشورا بخوانیم، سلفی بگیریم!

یکی از داوطلبان دختر در مورد تغییرات و دونوبته شدن آزمون به خبرنگار ایرنا گفت: خیلی هم برای من فرقی ندارد، بیشتر آزمایشی در آزمون شرکت کرده‌ام. نوبت اول هم شرکت نکردم، چون هنوز درس‌ها تمام نشده بود.

وی افزود: تاثیر قطعی معدل زیاد هم خوب نیست، چون آزمون امتحان نهایی برای ما خیلی سخت بود.

برخی داوطلبان که همه از یک مدرسه بودند هم با هماهنگی و همزمان به حوزه رسیدند، مشاور مدرسه هم آنها را همراهی می‌کرد قبل از رفتن عکس‌ دسته‌جمعی گرفتند و بعد از خوش و بش‌های معمول راهی جلسه آزمون شدند.

کنکور امیرکبیر بفرمایید داخل/ زیارت عاشورا بخوانیم، سلفی بگیریم!

آقا توی محوطه می‌شود سیگار بکشیم؟

حدودا نیم ساعتی از باز کردن در دانشگاه که گذشت و حوالی ساعت هفت صبح ترافیک زیر پل حافظ، خیابان طالقانی و کوچه رشت سنگین شد. داوطلبان مرتب به در دوم دانشگاه مراجعه می‌کردند و از محل حوزه سوال می‌پرسیدند. اما مسئولان با حوصله جواب می‌دادند؛ هر چند گاهی هم از کوره در می‌رفتند.

یک داوطلب پسر آمد و پرسید: آقا توی محوطه می‌شود سیگار بکشیم؟ آقا هم با کمی دلخوری و عصبانیت جواب داد: از الان؟ نه نمی‌شه. اگر هم امیرکبیر قبول بشوی، اصلا نمی‌شه.

کنکور امیرکبیر بفرمایید داخل/ زیارت عاشورا بخوانیم، سلفی بگیریم!

دو داوطلب دختر هم در حال ورود به زمان حدودا یک ساعت باقی مانده تا بسته شدن درها اشاره کردند، یکی گفت: چه کار کنیم؟ سلفی بگیریم. دیگری گفت: زیارت عاشورا بخوانیم و رفتند.

یکی دیگر از داوطلبان داخل حوزه امتحانی هم کاملا آرام و بدون استرس منتظر دوستش بود. وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درمورد آزمون گفت: من که می‌دانم قبول می‌شوم، می‌خواهم دانشگاه آزاد مدیریت بازرگانی بخوانم. اما چرا آزاد؟ شاغل هستم و می‌خواهم بیشتر وقتم را برای کار بگذارم. حتی می‌دانم کدام واحد هم می‌خواهم بروم.

کنکور امیرکبیر بفرمایید داخل/ زیارت عاشورا بخوانیم، سلفی بگیریم!

گوشی؛ دردسر همیشگی

با اینکه مسوولان سازمان سنجش بارها تاکید کردند که داوطلبان نباید با خود هیچ وسیله الکترونیکی داشته باشند، تقریبا همه داوطلبان گوشی تلفن همراه داشتند و همه آنها می‌پرسیدند که کجا باید تلفن همراه خود را تحویل دهند. موضوعی که هم برای برگزارکنندگان آزمون و هم برای داوطلبان دردسر ایجاد و زمان هر دو را تلف می‌کند. غیر از این، بیشتر داوطلبان با خود یا بطری آب معدنی یا خوراکی یا نوعی آب میوه همراه داشتند که باز هم باید بیرون از محل آزمون تحویل می‌دادند و رها می‌شد و خود داخل می‌رفتند.

با توجه به وسعت دانشگاه امیرکبیر و تعدد دانشکده‌ها، داخل دانشگاه و نزدیک هر یک از درها چند نفر از مسئولان دانشگاه مستقر شده بودند که به‌سرعت داوطلبان را برای رسیدن به صندلی خود دقیق راهنمایی می‌کردند. رئیس دانشگاه و رئیس سازمان سنجش هم در این میان مطابق معمول سری به داوطلبان زدند و ضمن پرسش از حال آنان، بر روند برگزاری آزمون نظارت کردند.

در مجموع و در نهایت، با اینکه به گفته رئیس سازمان سنجش ۸۵ درصد از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها بدون آزمون تکمیل می‌شود، هنوز و همچنان رقابت بر سر رشته‌های خوب و دانشگاه‌های ممتاز کشور بین دست‌کم عده‌ای از داوطلبان وجود دارد و امید است با تدابیر مختلف هم تقلب در این آزمون کاهش یابد و حق همه محفوظ بماند و هم دانش‌آموزان امروز، فردا دانشجویانی سخت‌کوش باشند که قدر صندلی‌های نشسته بر آن را می‌دانند و در روزهای بعد از آموخته‌های خود برای اداره کشور در جایگاه‌های مختلف استفاده کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha