ترمیم روابط ترکیه و مصر پس از ۱۳ سال با مبادله سفیر

تهران- ایرنا- آنکارا و قاهره روابط دیپلماتیک خود را پس از ۱۳ سال وقفه ترمیم کرده و با مبادله سفیر، در جهت عادی سازی مناسبات خود گام برداشتند.

به گزارش امروز (سه‌شنبه) ایرنا و به نقل از تارنمای ان. تی. وی، ترکیه "صالح موتلو شن" را به عنوان سفیر در قاهره معرفی کرد و "عمرو الحمامی" نیز به عنوان سفیر مصر در آنکارا تعیین شد.

دو کشور ترکیه و مصر همزمان با عادی سازی مناسبات خود، در بیانیه مشترکی از ارتقای روابط دو کشور به سطح سفارتخانه خبر داده و این اقدام را نتیجه اراده روسای جمهور دو کشور عنوان کردند.

بنا به اعلام ان. تی. وی، در بیانیه مشترک دو کشور مصر و ترکیه عادی سازی مجدد روابط بین دو کشور، نشان دهنده اراده متقابل برای توسعه مناسبات دوجانبه در راستای تامین منافع مردم ترکیه و مصر اعلام شده است.

حدود یک ماه پیش «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه برای ارتقای سطح روابط دیپلماتیک به سطح عادی و تبایل سفیر توافق کردند.

اواخر زمستان سال گذشته «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه سابق ترکیه به مصر سفر کرد و در دیدار با «سامح شکری» همتای مصری خود بر ضرورت انجام اقدامات لازم برای توسعه روابط دوجانبه تاکید کرد.

گام عملی عادی سازی روابط آنکارا - قاهره یک ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، با سفر «سامح شکری»، وزیر خارجه مصر به آنکارا برداشته شد و وزرای خارجه دو طرف توافق کردند که گام‌های ملموسی برای بهبود روابط دوجانبه بردارند.

روابط ترکیه و مصر پس از اعتراضات موسوم به بیداری اسلامی در برخی کشورهای عربی در سال ۲۰۱۱ و اختلاف‌برانگیز شدن موضوع حمایت آنکارا از اخوان المسلمین، سبب اختلافات شدید ترکیه و مصر شده و در نهایت روابط رسمی دو کشور قطع شد.

آنکارا پس از حدود یک دهه تنش با برخی کشورهای عربی همچون مصر، عربستان و امارات متحده عربی و نیز حمایت از تروریست ها در سوریه و اشغال مناطق شمالی این کشور، از سال گذشته در صدد ترمیم روابط خود با این کشورها برآمده است.

روابط ترکیه پیش از این با امارات متحده عربی، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به شکل عادی درآمده ولی مناسبات این کشور با سوریه به علت پیچیدگی مسائل فی مابین و به رغم برگزاری چهار دور نشست، هنوز عادی سازی نشده و روند کندی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha