۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۵۷
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85159543
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نخست وزیر پاکستان: عضویت کامل ایران برای سازمان شانگهای سودمند است

اسلام‌آباد - ایرنا - نخست وزیر پاکستان طی سخنرانی در بیست و سومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران را به آیت الله رئیسی تبریک گفت و تاکید کرد که عضویت کامل ایران برای سازمان شانگهای بی‌نهایت سودمند خواهد بود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از تلویزیون ملی پاکستان، محمد شهباز شریف طی سخنرانی در اجلاس مجازی سران سازمان همکاری شانگهای به میزبانی هند گفت که عضویت کامل ایران را به برادرم جناب سید ابراهیم رئیسی صمیمانه تبریک می‌گوییم.

وی افزود که اطمینان داریم عضویت کامل ایران بی‌نهایت برای سازمان همکاری شانگهای سودمند خواهد بود.

شهباز شریف با اشاره به تحولات منطقه‌ای، بر نقش مهم اعضای سازمان همکاری شانگهای در کمک به تقویت صلح و ثبات و مبارزه همه جانبه علیه تروریسم تاکید کرد.

وی افزود که در شرایط کنونی اقتصادی جهان، ارتباط و تعامل حرف اول را می‌زند و معتقدیم که اعضای شانگهای در کنار یکدیگر به دستاوردهای بزرگی خواهند رسید.

وی با اعلام برگزاری کنفرانس سازمان همکاری شانگهای با موضوع ارتباطات و حمل و نقل برای رفاه منطقه در اواخر سال ۲۰۲۳ به میزبانی پاکستان، گفت: طرح کریدور اقتصادی چین-پاکستان و ابتکار کمربند و جاده می‌تواند معادلات ارتباطاتی، ثبات، صلح و رفاه را در منطقه تغییر دهد. موقعیت پاکستان به عنوان یک پل عمل می‌کند که اروپا و آسیای مرکزی را با چین، آسیای جنوبی و خاورمیانه متصل می‌کند. مناطق ویژه اقتصادی که تحت چارچوب طرح کریدور پاکستان و چین احداث خواهد شد و در کنار آن دسترسی مستقیم به بنادر پاکستان می‌تواند به عنوان مجرای مناسب برای تجارت منطقه‌ای عمل کند.  

وی با اشاره به اوضاع افغانستان اظهار داشت: ثبات در افغانستان یک هدف مشترک حیاتی است. جامعه بین المللی در حال حاضر خود را در «بن بست» با افغانستان می‌بیند. انتظارات از هیات حاکمه موقت افغانستان برآورده نشده و متعاقب آن حمایت حیاتی مورد نیاز افغانستان برای دفع یک بحران شدید انسانی، جلوگیری از فروپاشی اقتصادی و مبارزه با تروریسم نیز کاهش یافت.  

نخست وزیر پاکستان خواستار بازنگری فوری سیاست جامعه جهانی در قبال افغانستان شد و گفت: جامعه بین المللی باید به طور معناداری با دولت موقت افغانستان برای برداشتن گام‌های بعدی تعامل کند. در مقابل دولت موقت افغانستان نیز باید تدابیر مشخصی اتخاذ کند تا اطمینان حاصل شود که از قلمروی این کشور برای تروریسم توسط هیچ گروهی استفاده نمی‌شود.  

وی تاکید کرد: یک افغانستان صلح‌آمیز و باثبات نه تنها نفع اقتصادی برای مردم این کشور به ارمغان می‌آورد، بلکه گشایش پتانسیل واقعی اقتصادی منطقه سازمان همکاری شانگهای را به همراه خواهد داشت و همچنین به صلح و امنیت جهانی کمک می‌کند.  

بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای امروز به به میزبانی دهلی نو و بصورت مجازی برگزار می شود.

در نشست امروز قرار است عضویت رسمی و کامل ایران در این سازمان هم منطقه ای رسما اعلام شود.

سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در اجلاس امروز سخنرانی خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، قرار است سازمان همکاری شانگهای به عنوان یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین نهادهای منطقه ای در جهان در نشست مجازی خود در روز سه شنبه (۱۳ تیرماه) جمهوری اسلامی ایران را به طور رسمی ایران به عنوان عضو جدید خود معرفی کند.
علاوه بر ایران، بلاروس نیز برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۲۲ درخواست داده است.

به باور کارشناسان روابط بین الملل و سران کشورهای عضو، آغاز دور جدید ازنشست سازمان همکاری شانگهای که با عضویت کشورهایی جدید و همچنین گسترش دامنه فعالیتهای آن در منطقه اوراسیا توامان شده است، نشان دهنده محبوبیت اصول و مفاهیم آن است که شکل جدیدی از روابط بین المللی را ارائه می دهد که موجبات ثبات و توسعه منطقه ای را به دنبال خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha