اردبیل کم برخوردار از توسعه بزرگراهی

اردبیل- ایرنا- اردبیل یکی از استان‌های کم‌برخوردار در توسعه بزرگراهی در بین استان‌های کشور محسوب شده و بنا به گفته مسئولان، آمار توسعه بزرگراهی این استان پایین‌تر از میانگین کشوری است که برای رسیدن به متوسط کشوری احداث ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه تا چهار سال آینده هدف‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ؛ اردبیل از نظر شاخص توسعه بزرگراهی جزو استان‌های کم برخوردار بوده و به تبع این شرایط تصادفات جاده‌ای هم در این استان بویژه در محورهای شمال استان از میانگین کشوری بالاتر است بعبارتی جان مردم قربانی بی تدبیری مسوولان در گذشته بوده است.

برای جبران این مسئله در دولت مردمی توسعه بزرگراه‌های استان با جدیت در دستور کار قرار گرفته است به طوری که تقریبا اغلب پروژه‌های بزرگراهی استان از ردیف ملی برخوردار شده و بر اساس اولویت‌بندی در قالب قطعات مختلف در دست اجرا قرار گرفته است. در عین حال پیش بینی منابع جدید مانند تهاتر نفت امیدها را برای تکمیل بزرگراه‌های استان بویژه در محور جنوب به شمال افزایش داده است.

در همین زمینه معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار اردبیل بعد از آب آشامیدنی، دومین اولویت استان اردبیل در رسیدن به شاخص‌های کشوری، توسعه راه‌ها و بحث زیرساخت‌های حمل‌ونقل است و اردبیل جزو معدود مراکز استان بوده که با بزرگراه به مرکز کشور متصل نشده است.

سید کمال‌الدین میرجعفریان با بیان اینکه هم‌اکنون توسعه بزرگراه‌ها در جاده‌های مواصلاتی استان اردبیل با احداث ۳۰۰ کیلومتر در اولویت قرار دارد، افزود: با توجه به گردشگرپذیر بودن استان، زیرساخت راه از مهم‌ترین مؤلفه‌ها بوده که در این راستا توسعه بزرگراه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

صدیف بدری نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین و نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه آمار تصادفات جاده ای در راه‌های استان اردبیل بخصوص راه‌های شمال استان در مقایسه با میانگین کشوری بالاست افزود: جلوگیری از تداوم این وضعیت نیازمند توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی برای توسعه و تعریض راه‌های استان است.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه در زیرساخت‌های جاده ای استان هم به سمت مرکز کشور و هم راه‌های مرکز استان به شهرستان‌ها اقدامات خوبی در دست اقدام است، اما تکمیل و تسریع در این بخش‌ها نیازمند توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی و استفاده از فرصت‌های لایحه بودجه از جمله تهاتر املاک و تهاتر نفت است.

  استان اردبیل کم برخوردار از توسعه بزرگراهی

بر اساس اعلام اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل، تا سال ۱۳۹۵ تنها ۵۰ کیلومتر بزرگراه در استان دارای ردیف ملی بود ولی امروز تمام طرح‌های بزرگراهی این استان دارای ردیف ملی شده و بدین ترتیب دولت متعهد شده منابع لازم را برای ارتقای بزرگراه‌های استان و رسیدن اردبیل به میانگین کشوری تامین کند.

هم اکنون بهسازی جاده‌های سربند-پارس‌آباد، سربند-مشگین‌شهر، اردبیل- سرچم، اردبیل- آستارا، اردبیل - سراب، سه‌راهی صحرا - گرمی و بیله‌سوار شروع شده و مقرر است تا پایان سال جاری ۷۵ کیلومتر بزرگراه در استان به بهره‌برداری برسد.

رفع محرومیت جاده‌ای در استان اردبیل با اجرای طرح‌های معمولی و اختصاص بودجه‌های عادی سالانه ممکن نبوده و بر این اساس مسئولان کشوری و استانی مهم‌ترین توجه خود را به رفع فقر تاریخی ساختارهای زیربنایی استان معطوف کرده‌اند.

در جریان سفر رئیس‌جمهوری به استان اردبیل اعتبارات قابل توجهی به حوزه راه و توسعه راه‌های جاده‌ای، ریلی و فرودگاهی این استان اختصاص داده شد و پروژه های عمرانی در این بخش از تحرک قابل ملاحظه ای برخوردار شد.

سیدحامد عاملی استاندار اردبیل با بیان اینکه برای جبران عقب ماندگی‌ها و توسعه بزرگراه‌ها و راه‌های مواصلاتی استان کارهای خوبی انجام شده است، افزود: اصلی‌ترین برنامه استان اردبیل درحوزه راه‌های مواصلاتی، اتصال شمال به جنوب استان از طریق بزرگراه و ارتقای دیگر راه‌های مواصلاتی استان است.

اصلی‌ترین برنامه استان اردبیل درحوزه راه‌های مواصلاتی، اتصال شمال به جنوب استان از طریق بزرگراه و ارتقای دیگر راه‌های مواصلاتی استان استوی افزود: از آغاز به کار دولت سیزدهم در بخش‌های گوناگون بویژه راه‌های مواصلاتی استان اقدامات اساسی و زیربنایی برای پیشرفت و جبران عقب‌ماندگی‌های استان در حوزه راه‌سازی با تامین اعتبارت لازم از محل‌های مختلف آغاز شده است.

عاملی از عزم جدی مسئولان برای توسعه بزرگراه‌های این استان خبر داد و گفت : اگر تلاش و پشتکار خود را برای اجرای طرح‌های توسعه بزرگراه‌های استان بکار بگیریم می‌توانیم یا همراهی نمایندگان استان منابع خوبی را برای این طرح‌ها از محل اعتبارات ملی تامین کنیم.

استاندار اردبیل با بیان اینکه چهار خطه کردن راه‌های اصلی از شمال تا جنوب از جمله بزرگراه پارس‌آباد - اردبیل، مشگین‌شهر-اردبیل و جاده اردبیل- سرچم در توسعه اقتصادی و گردشگری نقش بسزایی دارد، افزود: با طرحی که در رابطه با ایجاد صندوق و افزایش اختیارات استانداران ارائه شده، از لحاظ اعتبار در شرایط مطلوب قرار خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه تکمیل طرح‌های راه‌سازی شمال این استان نیازمند ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است افزود: اداره کل راه شهرسازی باید زمین و اموال راکد و بلااستفاده‌ای معادل این رقم را استخراج و اعلام کند.

عاملی با بیان اینکه راه‌اندازی صندوق اعتباری برای پیشرفت فیزیکی طرح‌های عمرانی بسیار موثر خواهد بود افزود: اعتبار این صندوق از محل درآمد مازاد، فروش املاک مازاد، صندوق توسعه ملی، اعتبارات استانی و ملی تامین خواهد شد.
 

  استان اردبیل کم برخوردار از توسعه بزرگراهی

داود شایقی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل هم در این باره گفت: طرح توسعه بزرگراه‌ها به عنوان اولویت استان با تلاش و پیگیری مدیران راه و شهرسازی در حال اجرا است و تلاش بر این است تا از ردیف‌های مختلف ملی و ظرفیت‌های قانونی بودجه برای جذب اعتبارات این حوزه استفاده شود.

وی با بیان اینکه در تمام مناطق استان توسعه بزرگراه‌ها در اولویت قرار گرفته است، افزود: همه جاده‌های اصلی استان که به چهارخطه ارتقا می‌یابد دارای ردیف اعتبارات ملی است و در کنار آن جذب اعتبارات از طریق فاینانس بانکی و تهاتر نفتی در این حوزه مد نظر قرار گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل بیان کرد: امسال برای بهسازی جاده اردبیل – مشگین‌شهر چهار هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال و برای تکمیل تونل حیران و بهسازی جاده اردبیل - سرچم هم هشت هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

شایقی اظهار کرد: تاکنون برای جاده کلور – درام چهار برابر متوسط اعتبارات تصویبی منابع مالی و برای بهسازی جاده گرمی - بیله‌سوار نیز تا پنج برابر اعتبار مصوب منابع جذب شده است.

تاخیر در پرداخت اعتبارات؛ مانع تکمیل طرح‌های بزرگراهی استان اردبیل

در عین حال نباید فراموش کرد که یکی از عمده‌ترین چالش‌های پیش روی این پروژه‌ها عدم انطباق زمان اختصاص منابع با فصل کاری در استان‌های سردسیر مانند اردبیل است و همین امر سبب نیمه تمام ماندن طرح جاده سازی ناشی از سردی هوا، اتلاف هزینه، گران شدن مصالح و تاخیر در بازه زمانی تکمیل طرح‌های راه‌سازی شده است.

در واقع منابع مالی زمانی به پروژه ها تزریق می شود که عملا فصل سرما شروع شده و اقداماتی مانند آسفالت ریزی عملا امکان پذیر نیست و در این شرایط ضروری است برای تسریع طرح‌های بزرگراهی اعتبارات مربوطه در فصل کاری استان اختصاص داده شود.

در همین زمینه محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در مصاحبه با ایرنا گفت: اعتبارات عمرانی استان‌های سردسیر مانند اردبیل در ۶ ماهه اول سال و تا پایان فصل کاری پرداخت شود تا اجرای طرح‌های راه‌سازی به فصل زمستان موکول نشود.

اعتبارات عمرانی استان‌های سردسیر مانند اردبیل در ۶ ماهه اول سال و تا پایان فصل کاری پرداخت شود تا اجرای طرح‌های راه‌سازی به فصل زمستان موکول نشودوی افزود: هر سال اعتبارات راه‌سازی در ۶ ماهه دوم سال به استان اردبیل اختصاص می‌یابد که به‌دلیل سردسیر بودن منطقه امکان اجرای طرح‌ها در فصل زمستان مقدور نیست و ضرورت دارد برای تسریع طرح‌های راه‌سازی، اعتبارات راه‌سازی استان‌های سردسیر در ۶ ماه نخست و استان‌های گرمسیر هم در ۶ ماه دوم پرداخت شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل افزود: تکمیل طرح‌های راه‌سازی استان اردبیل نیازمند ۳۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است که این آمار در سال گذشته ۲۷۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده بود که افزایش قیمتها و تورم را باید مد نظر قرار داد.

حیدری خاطرنشان کرد: سالانه ۷۵ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل احداث می‌شود و برای احداث این میزان بزرگراه ۲۱ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل افزود : تا چهار سال آینده بیش از ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های شریانی استان اردبیل به بزرگراه تبدیل می‌شود و به‌رغم بدهی‌های سنگین به پیمانکاران اجرای طرح‌های بزرگراهی تداوم خواهد یافت.

حیدری در ادامه با تشریح پروژه های در دست اجرای بزرگراهی در استان اظهار کرد: پروژه های در دست اجرا بر اساس شاخصهایی مانند میزان تردد و تصادفات جاده ای اولویت بندی و اجرا می شود. در همین زمینه یکی از اصلی‌ترین و اولویت دار ترین پروژه های راه و شهرسازی تعریض راه اردبیل-سرچم به عنوان اصلی ترین محور ارتباطی مرکز استان با مرکز کشور است.

وی اضافه کرد: طول بزرگراه اردبیل – سرچم ۱۷۸ کیلومتر است که بهسازی ۱۴۴ کیلومتر آن در دستور کار قرار گرفته و از این میزان هم بهسازی ۳۲ کیلومتر به اتمام رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه امسال بهسازی ۴۰ کیلومتر در بزرگراه اردبیل - سرچم آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود این طرح تا پایان سال به بهره‌برداری برسد، افزود: برای تکمیل بزرگراه اردبیل - سرچم در مجموع ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز بوده و تامین آن از محل‌های مختلف مورد پیگیری قرار گرفته است.

وی افزود: بیش از پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل ردیف ملی و بانکی برای تکمیل بزرگراه اردبیل – سرچم اختصاص یافته و تلاش بر این است منابع مورد نیاز از محل‌های مختلف برای تکمیل این طرح تامین شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه عملیات اجرایی بزرگراه اردبیل - سرچم در ۶ قطعه در دست اجرا است، اظهار کرد: قطعات پنج و ۶ دارای تونل و پل‌های خاص در حدود ۴۳ کیلومتر باقی مانده که ظرف ۲ ماه آینده پیمانکار آن مشخص خواهد شد.

حیدری در پاسخ به سوالی نحوه اجرای باند دوم این بخش از مسیر اردبیل- سرچم و مباحثی که در ماههای اخیر درباره تغییر مسیر آن مطرح شده بود، گفت: با توجه به مسائل و شرایط شهرهای جنوب استان مقرر شد عملیات تعریض در همین مسیر فعلی ادامه یابد و تغییری در این زمینه رخ نخواهد داد.

۶ هزار میلیارد ریال به پیمانکاران بدهی داریم

یکی از دیگر از چالش‌های پیش روی توسعه بزرگراههای استان مشکلات در پرداخت مطالبات پیمانکاران طرح‌های راه‌سازی است که بنا به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل این مطالبات تاکنون به ۶ هزار میلیارد ریال رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل اظهار کرد: با وجود بدهی سنگین به پیمانکاران طرح‌های های راه‌سازی استان اردبیل بر اساس اولویت بندی در قطعات مختلف در دست اجراست و این طرحها همچنان فعال است.

وی با بیان اینکه هزینه احداث هر کیلومتر بزرگراه در مناطق دشت و تپه ماهور نزدیک به ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته با تلاش مسئولان استانی و پیگیری‌های جدی سعی شده تا تمام راه‌های مواصلاتی استان اردبیل برای ارتقا به بزرگراه و راه اصلی از ردیف اعتبار ملی بهره مند شوند.

کلور- درام فاصله اردبیل تا مرکز کشور را ۹۰ کیلومتر کاهش می‌دهد

حیدری همچنین در خصوص آخرین وضعیت احداث جاده کلور(خلخال)- درام (طارم زنجان) در جنوب استان اردبیل اظهار کرد: این مسیر فاصله مرکز استان تا مرکز کشور را ۹۰ کیلومتر کاهش می‌دهد و احداث این جاده با توجه به مزیت‌هایی که دارد، در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است و میزان پیشرفت فیزیکی آن به ۳۸ درصد رسیده است.

وی اظهار کرد: بهره برداری از جاده کلور- درام منجر به صرفه‌جویی قابل ملاحظه ای از نظر وقت و سوخت خواهد شد ضمن اینکه علاوه بر این، کلور درام تنها مسیر در دست احداث استان است که از گردنه‌های برف‌گیر عبور نخواهد کرد.

مدیرکل راه وشهرسازی استان اردبیل اضافه کرد: این طرح در ۲ قطعه در دست اجرا قرار گرفته و برای تکمیل آن ۱۰هزار میلیارد ریال اعتبار از محل تهاتر نفت و ماده ۵۶ به این طرح اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: این طرح از لحاظ توپوگرافی در منطقه سخت قرار گرفته و در ۲ قطعه به پیمانکاران واگذار شده و هر ۲ پیمانکار نیز جزو پیمانکاران توانمند هستند با این حال پیشرفت این طرح در گرو تامین منابع مالی است.

بهسازی جاده پارس‌آباد - سربند تا پایان امسال

یکی از جاده‌های پرتردد و اولویت دار استان که به دلیل حادثه خیز بودن به عنوان جاده مرگ در بین مردم منطقه مغان شناخته شده است، جاده سربند -پارس آباد و سربند- مشگین شهر است. این پروژه با توجه به حجم تردد و میزان تصادفات جزو پروژه های اولویت دار داره کل راه و شهرسازی استان بوده است به گفته حیدری در ۲ سال اخیر حدود ۴۰ کیلومتر از این دو مسیر تعریض و بهسازی شده و بهسازی باقی مانده مسیر هم در دست اجرا قرار گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه امسال ۲۰ کیلومتر از جاده سربند- پارس‌آباد بهره‌برداری می‌شود، گفت: پیمانکار این طرح یکهزار میلیارد ریال از اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل مطالبه دارد و تلاش بر این است با پرداخت مطالبه پیمانکار، اجرای طرح سرعت گرفته و در زمان مقرر افتتاح شود.

وی ادامه داد: امسال و در راستای تعریض و ارتقای مسیر اردبیل به شمال استان ۲۰ کیلومتر از مسیر سربند مشگین شهر با تامین اعتبارات لازم به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: تاکنون یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل ماده ۵۶ بانک ملت به این طرح مصوب شده که از این مبلغ یک هزار میلیارد ریال پرداخت شده و ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر هم به زودی پرداخت می‌شود. ضمن اینکه برای تکمیل این طرح هم از محل پیوست بودجه ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

وی درباره بهسازی بزرگراه اردبیل-مشگین‌شهر افزود: موسسه عاشورا به عنوان مجری طرح بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال از راه و شهرسازی مطالبه دارد که در صورت پرداخت مطالبات پیمانکار و تامین اعتبار لازم، این طرح نیز تا پایان امسال بهره‌برداری می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه جاده مشگین‌شهر- اهر به بزرگراه تبدیل می‌شود ، ادامه داد: اجرای این طرح با توجه به حادثه‌خیز بودن جاده، از مطالبات و خواسته‌های اصلی مردم مشگین‌شهر بود که پس از اتمام مطالعات و تامین اعتبار اولیه به پیمانکار واگذار شد و عملیات اجرایی آن به خوبی پیش می‌رود.
 

به گزارش ایرنا، اقتصاد استان اردبیل با دو بخش کشاورزی و گردشگری شناخته شده است با این حال نباید فراموش کرد که توسعه این دو بخش مستلزم توسعه زیرساخت‌های توسعه بویژه در بخش حمل و نقل است. توسعه بزرگراه‌های استان زمینه ساز کاهش قابل ملاحظه مصرف سوخت و زمان مسافران، و از آن مهمتر کاهش تلفات جاده‌ای بویژه در تصادفات رخ به رخ است.

از همین روست که در دولت سیزدهم توسعه بزرگراههای استان به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی مد نظر قرار گرفته است و هر ناظر منصفی شاهد اجرای پروژه های مختلف تعریض و توسعه بزرگراه‌های استان از جنوب تا شمال استان است. با این حال نباید فراموش کرد که میزان عقب ماندگی استان بالاست و نیازمند توجه ملی نهادها و دستگاه‌های مسئول است. اهتمام به تامین منابع مالی مورد نیاز می تواند زمینه ساز توسعه بزرگراه‌های استان در بازه زمانی حداکثر پنج ساله باشد.

از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر راه ارتباطی استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است ، از چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آسفالت و مابقی شنی و خاکی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha