۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۵
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85159844
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

دانشگاه سمنان طبق رتبه‌بندی لایدن در جمع موثرترین‌های جهان قرار گرفت

سمنان- ایرنا- معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه گفت: طبق جدیدترین نظام رتبه‌بندی بین‌المللی لایدن ۲۰۲۳ این دانشگاه توانست برای پنجمین سال متوالی در جمع یکهزار و ۴۱۱ دانشگاه‌ برتر جهان حضور یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدحسین احسانی روز سه شنبه به خبرنگاران ابراز کرد: دانشگاه سمنان در نظام رتبه‌بندی بین‌المللی لایدن ۲۰۲۳ موفق شد رتبه ۹۰۲ جهانی را در معیار مرجعیت علمی و رتبه یکهزار و ۱۸۸ جهانی را در دیپلماسی علمی و دسترسی آزاد به انتشارات در میان دانشگاه‌های جهان کسب کند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه سمنان در این رتبه بندی جایگاه یکهزار و ۱۰۸ جهانی را در معیار تنوع جنسیتی به خود اختصاص داده بود، ادامه داد: در جدیدترین رتبه‌بندی لایدن ۲۰۲۳ نام ۴۶ دانشگاه ایرانی به چشم می خورد .

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان، به معیارهای در نظر گرفته شده برای هر رتبه بندی اشاره و تصریح کرد: معیار مرجعیت علمی یا تأثیر علمی، از تعداد کل انتشارات و شاخص هایی چون مقالات یک درصد برتر، مقالات پنج درصد برتر، مقالات ۱۰ درصد برتر و مقالات ۵۰ درصد برتر، به صورت تعداد و سهم از کل و نیز تعداد کل انتشارات، مجموع و میانگین تعداد استنادهای انتشارات دانشگاه و نیز مجموع و میانگین تعداد استنادات نرمال شده‌(به رشته و سال) دانشگاه بهره گرفته است.

احسانی گفت: در معیار دیپلماسی علمی از شاخص هایی چون تعداد کل انتشارات، همکاری علمی، همکاری بین‌المللی، همکاری صنعتی، همکاری علمی با فاصله جغرافیایی کمتر از ۱۰۰ کیلومتر و همکاری علمی با فاصله جغرافیایی بیشتر از پنج هزار کیلومتر به صورت تعداد و سهم از کل، استفاده کرده است.

وی ادامه داد: معیار دسترسی به انتشارت آزاد نیز از تعداد کل انتشارات و شاخص های انتشارات دسترسی آزاد، انتشارات دسترسی آزاد طلایی، انتشارات دسترسی آزاد هیبرید، انتشارات دسترسی آزاد برنز، انتشارت دسترسی آزاد سبز به صورت تعداد و سهم از کل، تشکیل می شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان خاطر نشان کرد: معیار تنوع جنسیتی نیز از تعداد کل نویسندگان و شاخص هایی از جمله تعداد نویسندگان زن و مرد، تعداد و نسبت نویسندگانی که جنسیت آنها مشخص نیست، نویسندگان مرد به نسبت کل نویسندگان، نویسندگان زن به نسبت کل نویسندگان، نویسندگان مرد به نسبت تمام نویسندگان مرد و زن، و نویسندگان زن به نسبت تمام نویسندگان مرد و زن است.

دانشگاه سمنان با نیم‌قرن فعالیت، یک استاد در بین یک‌دهم درصد دانشمندان پراستناد جهان، فروش داخلی دستاوردهای پژوهشی به میزان ۱۴۰ هزار میلیارد تومان و ۱۷۰ هزار دلار صادرات، ۸۵۰ عضو هیات علمی ثابت و حق‌التدریسی، ۱۴ هزار دانشجو و ۲۰۰ دانشجوی خارجی در ۵۷ رشته در دوره کارشناسی، ۱۲۲ رشته در دوره کارشناسی ارشد و ۶۳ رشته در دوره دکتری دارد.

پژوهشگران دانشگاه سمنان تاکنون ۲۵۳ اختراع ثبت کرده‌اند.

نام دانشگاه سمنان در فهرست رتبه‌بندی «موسسه آموزش عالی تایمز۲۰۲۳» نیز در بین دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت بهداشت و درمان، جزو ۵۰ دانشگاه برتر قرار گرفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha