چین: گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نباید چراغ سبزی برای تخلیه آب های آلوده ژاپن باشد

تهران- ایرنا - چین ضمن اعلام اینکه گزارش منتشر شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی نباید مجوزی برای تخلیه آب های آلوده به مواد رادیواکتیو ژاپن به درون اقیانوس باشد، ژاپن را ترغیب به همکاری با آژانس برای انجام مکانیسم نظارت درازمدت بین المللی کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شینهوآ، سخنگوی وزارت امورخارجه چین در اظهاراتی ضمن پاسخ به سوال ها درباره گزارش آژانس اتمی بین الملل پیرامون تخلیه آب های آلوده به مواد رادیواکتیو ژاپن به اقیانوس گفت آژانس باید نظارتی درازمدت بر تخلیه این آب ها داشته باشد.

وی در ادامه افزود به نظر می رسد این گزارش در نشان دادن دیدگاه کارشناسانی که در بازرسی این موضوع شرکت کردند ناکام بوده است و نتیجه نهایی با تمامی کارشناسان در میان گذاشته نشده و طرف چینی از انتشار با عجله این گزارش متاسف است.

این مقام چینی خاطرنشان کرد آژانس به دلیل دستور محدود شده در بررسی مشروعیت و دفاع برنامه تخلیه آب های آلوده ژاپن به اقیانوس ناکام مانده و کارآمدی درازمدت ژاپن در تاسیسات تصفیه و تائید راستی آزمایی داده های آب های آلوده وجود ندارد. بنابراین نتیجه این گزارش ناقص و محدود است و ژاپن تنها برای کاهش هزینه ها بر تخلیه آب های آلوده نیروگاه فوکوشیما بدون درنظر گرفتن نگرانی ها و مخالفت های جامعه بین الملل پافشاری می کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه چین تاکید کرد مهم نیست در این گزارش چه آمده است، این واقعیت که قرار است ژاپن میلیون ها تن آب آلوده را طی ۳ دهه آینده در اقیانوس آرام تخلیه کند را تغییر نخواهد داد.

وی در پایان بار دیگر ژاپن را ترغیب کرد تخلیه آب های آلوده به مواد رادیواکتیو به اقیانوس را متوقف کرده و این آب ها را با روش علمی، امن و شفاف ساماندهی کند و در اولین فرصت به آژانس اجازه دهد تا مکانیسم نظارت دراز مدت در این مورد را آغاز کند.

ژاپن در سال های گذشته اعلام کرده بود قصد دارد آب آلوده هسته ای را پس از تصفیه و رقیق سازی، بهار سال ۲۰۲۳ در دریا آزاد کند. این تصمیم با مخالفت شدید ماهیگیران، ساکنان محلی و همسایگان ژاپن از جمله کره جنوبی و چین روبه رو شد.

به همین دلیل ژاپن خواستار کمک از آژانس بین المللی انرژی اتمی شد تا تضمین کند که عملیات رهاسازی مطابق با استانداردهای ایمنی بین المللی است و موافقت سایر کشورها را نیز کسب می کند.

وقوع زمین لرزه و سونامی در سال ۲۰۱۱ در ژاپن منجر به از کار افتادن سیستم های خنک کننده نیروگاه فوکوشیما و ذوب سه راکتور و انتشار مقادیر زیاد تشعشعات شد که در نتیجه بیش از ۱۶۰ هزار نفر از ساکنان محلی از منطقه خطر تخلیه شدند.

آب مورد استفاده برای خنک کردن راکتور از آن زمان نشت کرده و با آب های زیرزمینی که به سازه های راکتور نفوذ می کند، ترکیب شده است.

این حجم از آب در یک هزار تانکر در نیروگاه ذخیره شده که البته باید از بین برده شود.

مقام های ژاپنی تنها گزینه واقع بینانه را رهاسازی آهسته آب آلوده و رقیق شده با آب دریا به اقیانوس اعلام کرده بودند. در آن زمان پیش بینی شده بود که عملیات تخلیه چند دهه ادامه یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha