شرط مجارستان برای موافقت با ادامه کمک‌های نظامی اروپا به اوکراین

تهران-ایرنا- وزیر امور خارجه مجارستان اعلام کرد تا زمانیکه کی‌یف بانک اوتی‌پی (OTP) این کشور را از لیست سیاه "حامیان جنگ" حذف نکند، مجارستان با هرگونه حمایت مالی بیشتر اتحادیه اروپا در جهت ارسال انواع سلاح‌ها به اوکراین موافقت نخواهد کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری راشاتودی، پیتر سیجارتو در یک کنفرانس مطبوعاتی، اوکراین را به دلیل قرار دادن بانک اوتی‌پی (OTP) این کشور در "لیست حامیان" جنگ مورد انتقاد قرار داد و این اقدام را "توهین آمیز" و "غیر قابل قبول" توصیف کرد.

وی اظهار داشت: موضع ما مشخص است. تا زمانیکه بانک اوتی‌پی از این لیست حذف نشود، مجارستان برای هرگونه کمک مالی بیشتر اتحادیه اروپا در جهت ارسال انواع سلاح‌ها به اوکراین چراغ سبز نشان نخواهد داد.

وزیر خارجه مجارستان گفت: این تصمیم نه تنها ۵۰۰ میلیون یورو بخش کمک تسلیحاتی بوداپست را که به تازگی وتو (رد) شد، بلکه هرگونه کمک نظامی بیشتر را نیز دربرمی‌گیرد.

سیجارتو افرود: با این شرایط بهتر است اتحادیه اروپا هیچ پیشنهادی برای حمایت مالی از اوکراین در جهت تحویل تسلیحات بیشتر را مطرح نکند.

این مقام اروپایی همچنین رویکرد کی‌یف نسبت به مجارستان را گیج کننده خواند و گفت: گاهی واقعا این احساس را داریم که آنها [اوکراینی‌ها] ما را مسخره می‌کنند.

مجارستان در ماه مه (اردیبهشت/خرداد) مانع از کمک نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین شد.

بوداپست بارها خواستار آتش بس و برقراری صلح در اوکراین شده و از اتحادیه اروپا به دلیل ارسال سلاح به کی‌یف انتقاد کرده است.

بر اساس این گزارش، مجارستان همچنین تاکید کرده که تحریم‌های ضد روسی بیشتر از آنکه به روسیه آسیب برساند، به ضرر خود اروپا است.

در ماه ژوئن (خرداد/تیر) ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان، به روزنامه آلمانی Bild گفت که پیروزی اوکراین در میدان نبرد "غیرممکن" است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha