۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۹
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85160591
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

محاصره «عمرالبشیر» توسط نیروهای پشتیبانی سریع سودان

تهران - ایرنا - نیروهای پشتیبانی سریع سودان «عمرالبشیر» رئیس جمهور سابق و برکنار شده این کشور را همراه با سه نفر از فرماندهان نظام پیشین در بیمارستان بزرگ ارتش محاصره کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه العربیه، در حالی که گزارش‌هایی مبنی بر احتمال از سرگیری میانجیگری عربستان و آمریکا برای برقراری آتش بس در سودان در اوایل هفته آینده منتشر شده،برخی منابع از محاصره رئیس جمهور سابق سودان و سه نفر از فرماندهان ارشد وی به نام‌های «بکری حسن صالح»،«یوسف عبدالفتاح» مشهور به «رامبو» و «أحمد الطیب الخنجر» خبر دادند که در بیمارستان بزرگ ارتش در شهر «ام درمان» هستند.

پیشتر ارتش سودان از یورش به زندان مرکزی «کوپر» در خارطوم شمالی و فرار بسیاری از فرماندهان نظامی معزول این کشور که به مشارکت در قتل تظاهرات کنندگان متهم شده‌اند، خبر داده بود.

«مصطفی محمد ابراهیم» مشاور فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع سودان سه شنبه شب گفت که پس از توقف گفت وگوها به دلیل تعطیلات عید قربان، احتمال دارد، پیشنهادهایی برای آتش بس از سوی دو طرف ارائه شود.

دیروز - سه شنبه - نبردهای شدید بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در شهر ام درمان ادامه یافت که به منطقه عملیات نظامی گسترده تبدیل و منجر به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان و تخریب تعداد زیادی خانه به صورت جزئی یا کامل شد.

در همین حال نیروهای پشتیبانی سریع از سرنگونی یک فروند جنگنده میگ ارتش سودان در شهر «بحری» و دستگیری خلبان آن خبر دادند. این ششمین جنگنده‌ای است که از زمان آغاز جنگ در اواسط آوریل در این کشور هدف قرار گرفته و سقوط کرده است.

العربیه به نقل از شاهدان عینی افزود: از صبح امروز، جنگنده‌های نیروی هوایی سودان به شدت در آسمان شهر ام درمان و در میان شدت انفجارها به پرواز درآمده اند.

شاهدان گزارش دادند که نیروهای پشتیبانی سریع از سه جهت با استفاده از سلاح‌های سبک و سنگین و گلوله‌های توپخانه‌ای با هدف سیطره بر مقر پلیس، حملات زیادی را به مقر آن در ام درمان انجام دادند، اما ارتش مقابله و آن‌ها را مجبور به عقب نشینی کرد.

در همین حال، ارتش سودان در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد که «نیروهای اقدام ویژه» خودروهای رزمی نیروهای پشتیبانی سریع در ام درمان را در جریان عملیات پاکسازی شهر منهدم کردند.

همچنین گزارش شد که نیروهای پشتیبانی سریع مقر نیروهای مهندسی نظامی را با توپخانه سنگین گلوله باران و از چند جهت آن را محاصره کردند.

پیشتر ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع با میانجیگری عربستان و آمریکا به چندین توافق آتش بس دست یافتند، اما مذاکراتی که در جده انجام شد پس از تبادل اتهامات ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع مبنی بر نقض آتش بس، متوقف شد.

سودان در ۱۵ آوریل شاهد نبرد بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع است و بر اساس گزارش‌ها درگیری بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان در ام درمان در غرب خارطوم روز سه شنبه با استفاده از سلاح‌های سنگین و جنگنده شدت گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha