۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۸
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85160687
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار همدان: ۱۵۰ هکتار کشت گلخانه در استان هدف‌گذاری شد

همدان- ایرنا- استاندار همدان گفت: ۱۵۰ هکتار کشت گلخانه برای استان در سال جاری هدف گذاری اولیه شده است که با تلاش بیشتر می توان به میزان بسیار بیشتری از این مقدار دست یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا قاسمی فرزاد روز چهارشنبه در نشست گلخانه های استان، رغبت کشاورزان در استان را کشت گلخانه ای سبزی و صیفی دانست و تصریح کرد: استفاده از گلخانه برای کاشت گل های شاخه بریده می تواند ارزش افزوده بسیار بیشتری نصیب کشاورز و جامعه کند.

وی اظهار داشت: با توجه به احداث چندین گلخانه شاخه بریده در استان طی سال گذشته و استقبال کشاورزان همدانی به کشت گل و گیاه گلخانه ای، این استان می تواند به عنوان قطب تولید گل های شاخه بریده در منطقه باشد.

قاسمی فرزاد ادامه داد: گل های شاخه بریده در کشورهای همسایه به خصوص حاشیه خلیج فارس مشتریان زیادی دارد و می تواند مشتری های ثابتی برای تولیدکنندگان این نوع از محصول باشد.

استاندار همدان تاکید کرد: استفاده از گلخانه برای تولید گل های شاخه بریده همچنین نه تنها بهره وری آب را افزایش می دهد، بلکه می توان با استفاده از پساب ها منابع آبی موجود را در استان حفظ و ذخیره سازی کرد.

وی یادآور شد: کشاورزان باید از تجارب گلخانه داران استانهای دیگر در زمینه تولید گل استفاده کنند و برگزاری تورهای ویژه کشاورزان با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه می توان در انتقال تجربیات بسیار موثر باشد.

قاسمی فرزاد گفت: گل های شاخه بریده نه تنها برای صادرات مناسب است حتی می تواند نیاز بازار داخلی را که هنوز اشباع نشده است، تامین کند.

وی تاکید کرد: جهاد کشاورزی باید کشاورزان را ترغیب به کشت گل و گیاه گلخانه ای کرده تا بتوانند ارزآوری مناسبی برای استان و جامعه کشاورزی داشته باشند.

استاندار همدان امنیت غذایی را یکی از ضرورت های امروز در جهان دانست و یادآور شد: برای درامان ماندن از گزند بدخواهان در تحولات بین المللی باید به خودکفایی کشاورزی و همچنین امنیت غذایی دست یابیم.

قاسمی فرزاد یادآور شد: کاهش نزولات آسمانی موجب افت میزان آبهای سطحی و زیرزمینی شده بنابراین باید برای حفظ منابع آبی موجود به کشاورزی گلخانه ای روی بیاوریم و از محصولات پرآب بر به سمت محصولات کم آب و پربازده برویم.

وی تاکید کرد: در کشت محصولات گلخانه ای تا ۱۵ برابر صرفه جویی و بهره وری در آب داریم که این مساله می تواند ادامه حیات کشاورزی را تضمین کند.

استاندار همدان ادامه داد: در برداشت از محصولات گلخانه تا ۱۰ برابر بازدهی محصول داریم که می تواند نه تنها نیازهای استان را تامین بلکه بستر مناسبی برای افزایش درآمد استانی باشد.

قاسمی فرزاد افزود: استفاده از گلخانه نه تنها موجب افزایش اشتغال در سطح جامعه می شود بلکه با توجه به فعالیت ۱۲ ماه در سال گلخانه ها، اشتغال را تثبیت و از بیکاری فصلی نیز جلوگیری می کند.

وی یادآور شد: محصولات تولیدی در گلخانه ها با ماندگاری بالا و همچنین استفاده کمتر و دقیق تر از کود و سم و سهم بسزایی در سلامت انسان می توانند داشته باشند.

استاندار تصریح کرد: در گلخانه ها به دلیل کنترل عوامل زیست گیاهی ضایعات کشاورزی بشدت کاهش پیدا می کند و همزمان بهره وری نیز افزایش می یابد.

وی با اشار به کمبود آب گفت: بهتر است اراضی دیم به گلخانه تبدیل نشوند و همچنین در چاههای مشاع نیز با نصب کنتور و اخذ تعهد از کشاورزان آب مورد نیاز گلخانه ها تامین شود.

قاسمی فرزاد بر ضرورت استفاده از رویکرد دانش بنیانها در کشت گلخانه ای و آموزش کشاورزان تاکید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز با بیان اینکه این استان رتبه اول کشور در تولیدات کشاورزی را به خود اختصاص داد گفت: ۱۸ تولید کننده برتر در همدان رتبه اول، ۱۲ تولید کننده رتبه دوم و ۱۱ تولید کننده محصولات کشاورزی رتبه سوم کشوری را به دست آوردند.

رضا بهراملو یادآور شد: در ۴۷۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی با سن غلات در مرحله مادر و پوره مبارزه شد که تاکنون در این سطح سابقه نداشته است.

در این نشست میزان گلخانه های شهرستان های همدان ۱۸ هکتار، ملایر ۱۲.۳ هکتار، نهاوند ۳۴.۶ هکتار، تویسرکان ۲۵.۶ هکتار، کبودرآهنگ ۳۹ هکتار، اسدآباد ۱۳.۸ هکتار، بهار ۲.۸ هکتار، رزن ۳۳ هکتار، درگزین ۳۱ هکتار و فامنین پنج هکتار اعلام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha