استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه برای توسعه گلستان در اولویت است
سفر سال گذشته رییس جمهور تاتارستان به گرگان

گرگان - ایرنا - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با اشاره به تاکید رییس دولت سیزدهم برای تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه، گفت: استفاده از این ظرفیت در مسیر گسترش توسعه گلستان از اولویت‌های مهم اتاق بازرگانی گرگان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیر یوسفی روز چهارشنبه در نشست خبری، اظهار کرد: این‌ موضوع مهم با جدیت توسط اتاق بازرگانی گرگان پیگیری می‌شود و از ثمرات آن از ابتدای سال‌ جاری پذیرش هفت هیات تجاری از کشورهای مختلف و اعزام سه هیات تجاری استان به کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و روسیه برای آشنایی بیشتر با ظرفیت‌ها این کشورها و افزایش مبادله‌های تجاری است.

رشد ۱۷ درصدی ارزش صادرات کالا از گلستان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: در سه ماه نخست امسال ۶۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار کالا به وزن ۱۲۳ هزار تن از گمرکات صادر شد که نسبت به مدت مشابه قبل از لحاظ دلاری ۱۷ درصد افزایش یافت.

وی گفت: در این مدت کالاهایی مانند لبنیات، رب گوجه‌فرنگی، خوراک آبزیان، ید، مصنوعات فلزی و مصالح ساختمانی به ۱۹ کشور از جمله ترکمنستان، عراق، قزاقستان، ازبکستان و روسیه صادر گردید.

یوسفی گفت: از توجه دولت سیزدهم به بخش کشاورزی قدردانی کرد و گفت: نمی‌شود همیشه فقط از دولت انتقاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: دولت امسال گندم را به قیمت 150 هزار ریال از کشاورزان می‌خرد اما مسوولان و دست اندارکاران بخش کشاورزی گلستان، خرید تضمینی ۱۷۰ هزار ریال را برای هر کیلوگرم گندم مقرون به صرفه می‌دانند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: این اتاق به دنبال تعیین قیمت برای گندم بر مبنای کیفیت بوده و تاکنون تذکر لازم را به مسوولان کشوری مرتبط در قیمت گذاری این محصول داده و بر پیگیری آن جدی است.

یوسفی یادآور شد: استان گلستان بهترین گندم با کیفیت را تولید می‌کند در حالی که قیمت آن با سایر استان ها یکی است.

استان گلستان در تولید گندم در کشور دارای رتبه دوم است و سالانه در شرایط عادی و به دور از خشکسالی ۳۸۰ هزار هکتار از زمین‌های مستعد کشاورزی این خطه به زیر کشت گندم می‌رود.

پیشرفت گلستان از طریق کشاورزی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: میسر پیشرفت این استان شمالی، از بخش کشاورزی می‌گذرد که در این شرایط سرمایه گذاری برای حل مسایل و مشکلات توسعه این بخش ضروری است.

وی افزود: زمانی در این استان سالانه ۱۶۰ هزار هکتار زمین زیر کشت پنبه می رفت و اما سرمایه گذاری برای استفاده از این ظرفیت در توسعه استان، کاهش چشمگیر پیدا کرده است.

یوسفی بیان کرد: اگر نتوانیم شرایط به کارگیری تکنولوژی را در بخش کشاورزی فراهم کنیم ، به طور قطع سهم بخش کشاورزی در توسعه منطقه گمرنک‌تر خواهد شد.

استان گلستان یکی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی کشور به شمار می‌رود و اکنون در تولید ۱۵ محصول کشاورزی رتبه های اول تا ششم را در میان استان های کشور به خود اختصاص داده است.

جدی بودن مطالبه گری اتاق بازرگانی گرگان

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: با توجه به مشارکت ۸۰ درصد اعضای این اتاق در انتخابات اخیر، وظیفه اتاق را برای مطالبه‌گری در توسعه استان دوچندان کرده است.

ارازجان شمالی افزود: اتاق بازرگانی گرگان با جدیت پیگیر است تا نقش موثر خود را برای همواره کردن مسیر پیشرفت استان با پشتوانه مشارکت بالای اعضا در انتخابات به خوبی ایفا کند.

وی بر تلاش بیش از گذشته در آسان سازی شرایط برای شرکت تولید کنندگان استان گلستان در نمایشگاه‌های بین المللی تاکید کرد.

استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه برای توسعه گلستان در اولویت است

منطقه آزاد اینچه برون افق روشن توسعه گلستان

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون با چشم انداز ۲۰ ساله برنامه‌ریزی شده که افق روشن برای توسعه استان است.

رضا مبصری افزود: یکی از رهاورد اجرایی شدن این طرح مهم، ایجاد ظرفیت سازی فرصت‌ شغلی برای ۴۷ هزار نفر است.

به گفته وی برای اجرای این طرح، جذب ۵۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری دیده شده که ۱۲ هزار میلیارد تومان توسط دولت، ۱۴ هزار میلیارد تومان از محل فروش اراضی و بقیه درقالب مشارکت عمومی تامین می‌شود.

به گفته وی طرح منطقه آزاد تجاری اینچه برون در زمینی به مساحت ۱۲ هزار و ۷۷۰ هکتار در شمال استان گلستان ایجاد می‌شود.

در این نشست بر حمایت اتاق بازرگانی گرگان از طرح نجات خلیج گرگان و جذب سرمایه‌گذاری در شیرین سازی آب از دریای خزر تاکید شد.

مطابق گزارش اتاق بازرگانی گرگان، بیش از ۸۰۰ فعال اقتصادی در گلستان دارای کارت بازرگانی از این اتاق هستند. عمده فعالیت فعالان اقتصادی گلستان با کشورهای آسیای میانه است.

داشتن مرز خشکی با کشور ترکمنستان و ارتباط با کشورهای آسیای میانه و چین از طریق زمینی و ریلی، دسترسی به بنادر دریای خزر و ارتباط با کشورهای حوزه این دریا از طریق مازندران، وجود فرودگاه‌های گرگان و کلاله و گمرک اینچه‌برون گنبدکاووس، از جمله ویژگی‌های رونق مبادلات تجاری استان گلستان به شمار می‌رود.

استان گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد بیشتر اهالی آن بر پایه کشاورزی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha