۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۱
کد خبر: 85160698
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ابتلا به تب مالت در تربت جام ۵۰ درصد کاهش یافت

۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۱
کد خبر: 85160698
ابتلا به تب مالت در تربت جام ۵۰ درصد کاهش یافت

مشهد-ایرنا- معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تربت‌جام گفت: جمعیت زیرپوشش این دانشکده بالاترین نرخ ابتلا به تب مالت در کشور را داراست اما بهار امسال ابتلا به این بیماری در مقایسه با بهار سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

دکتر منصوره مکارم روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مطابق آمار سال گذشته نرخ میانگین ابتلا به تب مالت در کشور ۲۶ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است حال آن که این عدد در مناطق زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی تربت جام ۲۳۰ مورد ابتلا در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بوده است.

وی گفت: اطلاع رسانی عمومی گسترده و برگزاری دوره های آموزشی برای دامداران و اهالی منطقه و همچنین واکسیناسیون فراگیر دام ها در این منطقه علیه ابتلا به بیماری تب مالت از دلایل کاهش میزان ابتلا به تب مالت در شهرستانهای تربت جام و صالح آباد است.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی تربت‌جام گفت: البته مطابق اعلام اداره های دامپزشکی منطقه تعداد دام در شهرستانهای تربت جام و صالح آباد طی بهار امسال کاهش داشته و همین روند نیز در کاهش ابتلای اهالی به این بیماری مشترک بین انسان و دام دیده می شود.

تب مالت یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام است که به‌شدت مسری است. مصرف شیر غیرپاستوریزه، گوشت خام یا نیمه‌خام و تماس نزدیک با ترشحات بدن حیوان مبتلا به بیماری از دلایل اصلی انتقال این بیماری به انسان است. این بیماری با نام‌های بروسلوز، تب مدیترانه و تب ناخواسته نیز شناخته می‌شود.

حدود ۱۰ درصد جمعیت دام کشور به ظرفیت ۱۵ میلیون راس متعلق به خراسان رضوی است و سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز، ۱۵۳ هزار تن گوشت سفید و ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در این استان تولید می‌شود.

۲ شهرستان مرزی تربت جام و صالح آباد به ترتیب در ۱۷۰ و ۲۵۰ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع شده اند و در مجموع ۳۱۰ هزار نفر جمعیت این شهرستانها زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام قرار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha