عضویت کامل در شانگهای، بیانگر قدرت دیپلماسی ایران در چندجانبه گرایی است

اسلام‌آباد - ایرنا - پژوهشگر ارشد امور راهبردی و دفاعی در پاکستان عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای را موجب همگرایی منطقه‌ای در کنار دیگر بازیگران مهم دانست و گفت: این تحول بیانگر دیپلماسی قوی تهران در تقویت چندجانبه گرایی است.

آمنه خان امروز (چهارشنبه چهاردهم تیرماه) در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد اظهار داشت: ایران یک همسایه مهم به لحاظ جغرافیایی برای پاکستان است و عضویت کامل این کشور دوست و همسایه ظرفیت سازمان همکاری شانگهای را برای تعاملات منطقه‌ای گسترش می‌دهد.

مدیر بخش افغانستان، خاورمیانه و آفریقای اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام‌آباد (ISSI) افزود: پاکستان به عنوان عضو کلیدی شانگهای و همسایه ایران همواره عضویت کامل این کشور در سازمان شانگهای حمایت قوی کرده و تحول در اجلاس روز گذشته سران یک گام خوشایند برای گشایش فرصت‌های جدید در حوزه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه به شمار می‌رود.

وی با تمجید از دیپلماسی دولت کنونی ایران در مقابله با سیاست انزوا که از سوی غربی‌ها مدیریت می‌شود، اظهار داشت که روند چندجانبه گرایی راهکاری موثر برای دستیابی به منافع متقابل و همزمان پرداختن به چالش‌ها و تهدیدات مشترک بوده و معتقدم که عضویت کامل در سازمان مهم همکاری شانگهای نتیجه دیپلماسی قوی و موثر ایران است.

این کارشناس امور راهبردی با اشاره به توافق راهبردی ایران و چین و همچنین ازسرگیری روابط دیپلماتیک تهران و ریاض با نقش آفرینی پکن اظهار داشت: تعاملات دورن منطقه‌ای با حضور رسمی ایران در سازمان مهم همکاری شانگهای تقویت می‌شود.

آمنه خان ابراز امیدواری کرد همگرایی منطقه‌ای اعضای شانگهای از جمله همکاری‌های همه جانبه علیه تروریسم و خشونت وارد فاز جدیدی می‌شود.

براساس این گزارش، بیست و سومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای روز گذشته به طور مجازی با میزبانی هند و با حضور آیت الله رئیسی رئیس‌جمهوری برگزار شد.

ایران از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای بود و درخواست برای عضویت رسمی و کامل در این سازمان نیز پس از ۱۶ سال، در اولین حضور آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران، در بیست و یکمین نشست سران شانگهای در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، در شهریور ۱۴۰۰ به تایید هشت عضو دیگر سازمان رسید و ایران نهمین عضو این سازمان مهم منطقه‌ای شد.

فرآیند فنی و انجام تعهدات رویه‌ای تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی نیز در بیست و دومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند به تصویب اعضا رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha