امتداد جشنواره ملی مبل‌و منبت ملایر در "دهنو" روستای بدون بیکار

همدان- ایرنا- "دهنو آورزمان" در شهرستان ملایر به عنوان یکی از خاستگاه‌های مبلمان منبت، با برگزاری جشنواره ملی مبل و منبت امروز(پنجشنبه) میزبان چهارمین رویداد ملی (عید تا عید) است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ چراغ چهارمین رویداد ملی (عید تا عید) مبل و منبت از هشتم تیر مصادف با عید سعید قربان روشن شد و تا شانزدهم تیر همزمان با عید سعید غدیرخم ادامه داد.

با تلاش و تدبیر مسئولان تمام نقاط شهرستان ملایر از باغ تاریخی سیفیه گرفته تا مجموعه تفریحی و توریستی مینی‌وُرلد، شهر جوکار و شهر زنگنه، میزبان برنامه‌ها و جشنواره‌های چهارمین رویداد ملی مبل و منبت است و دهنو آورزمان روستای هنرپرور و نمونه کشوری، به عنوان یکی از برگزارکنندگان چهارمین جشنواره مبل و منبت، بار دیگر هویت تاریخی خود در این هنرصنعت را به رخ کشید.

روستای "دهنوآورزمان" از توابع بخش سامن با جمعیتی بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر، امروز به اندازه‌ای در هنرصنعت مبلمان منبت به رشد و بالندگی رسیده که میزبان بخشی از چهارمین جشنواره ملی مبل و منبت با حضور مسئولان، فعالان این هنرصنعت، مردمی هنردوست و هنرمندانی شاخص است و به این عنوان مفتخر است که تنها روستای بدون بیکار استان همدان نام گرفته است.

دهنو آورزمان بیش از ۵۰۰ نفر منبت‌کار و بیش از ۱۰۰ نفر نجار حرفه‌ای، رویه‌کوبی و رنگ‌کاری دارد و به گفته فعالان هنرصنعت مبلمان منبت این روستا در این رشته در کشور، حرف برای گفتن دارد.

امتداد جشنواره ملی مبل‌و منبت ملایر در "دهنو" روستای بدون بیکار

روستای دهنوآورزمان بیش از ۲۵ نمایشگاه و فروشگاه مبلمان منبت دارد که در نوع خود بی‌نظیر است و تولیدات آن شهره عام و خاص است.

این روستا منبت‌کاران چیره‌دستی دارد که بیش از چهل سال است در کارگاه‌های سنتی به دور از هرگونه همهمه و هیاهوی شهری، نسل به نسل هنر منبت را به فرزندان‌شان می‌آموزند تا ردّی از بیکاری در روستا نباشد، حتی ردّی از مهاجرت جوانان به جامعه شهری، که زندگی را برایشان سخت می‌کند.

در کوچه پس کوچه‌های روستای دهنوآورزمان جز کودکان، فرد بیکاری وجود ندارد، دهنو در تولید مبلمان منبت به طور کامل خودکفا است و از صفر تا صد کار را منبت‌کارانش انجام می‌دهند، به امید آنکه روزی قطب ایجاد اشتغال در منطقه باشند، آرزویی که دور از انتظار نیست و گام‌های بلندی با جهانی شدن هنرصنعت مبلمان منبت ملایر برداشته شده است.

این در حالی است که جهانی شدن هنرصنعت مبلمان منبت ملایر، روند توسعه اشتغال و رونق این هنر را در تنها روستای نمونه بدون بیکار شتاب بخشیده و به لطف کسب نشان جهانی صنایع دستی، تعداد نمایشگاه‌های مبلمان منبت دهنو به بیش از ۲ برابر رسید.

هم اینک بیش از ۵۰۰ هنرمند منبت کار در این روستا و در بیش از ۲۵۰ کارگاه مشغول فعالیت هستند و تاکنون این هنر بسترساز اشتغال در دهنو آورزمان بوده و به عنوان یک شغل پررونق در مقایسه با روستاهای همجوار به شمار می‌رود که به گفته اهالی، این روستا در سال‌های اخیر یک روستای مهاجر پذیر بوده، اتفاقی که شاید امروز در بسیاری از روستاها به یک رویا تبدیل شده است.

دهنوآورزمان روستای بدون بیکار استان همدان

سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ روستای دهنوآورزمان به عنوان روستای نمونه بدون بیکار در استان همدان شناخته شد، عنوانی که اهالی آن به هر قیمتی در صدد حفظش هستند و اگر هم بتوانند، این هنرصنعت را در دیگر روستاها نیز توسعه دهند.

در همین رابطه جشنواره‌ای باشکوه روز عصر چهارشنبه با حضور فرماندار ویژه ملایر، نماینده مردم ملایر در مجلس، مدیران، فعالان مبلمان منبت، هنرمندان شاخص استانی و کشوری و اهالی بی‌آلایش و هنردوست این روستا و روستاهای همجوار، برگزار شد و برای داشتن هنری فاخر به بلندای ایران زمین و نشسته بر بام دنیا به خود افتخار کردند.

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر در این آئین، دهنوآورزمان را یکی از روستاهای شاخص در حوزه مبلمان منبت دانست و گفت: برگزاری چهارمین رویداد ملی مبل و منبت، به طور حتم رونق اقتصادی در تمامی بخش‌ها را به دنبال دارد و در عین حال ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی این شهرستان و روستاها را به مسافران و گردشگران معرفی خواهد شد.

"سلمان اسماعیلی" اظهار داشت: هر شب یک رویداد و جشن در نقاط مختلف این شهرستان پیش‌بینی شده تا بتوانیم روزهای خوب و خاطره انگیزی را برای هموطنان رقم بزنیم.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۱۰ هزار هنرمند صنایع دستی در حوزه مُبل و منبت در این شهرستان، افزود: به وجود روستایی همچون دهنوآورزمان افتخار می‌کنیم که با هنر دست خود اجازه ندادند بیکار در این روستا وجود داشته باشد.

فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه طی چند سال گذشته موفق به اخذ ۲ نشان جهانی مبل و منبت و انگور شدیم، ادامه داد: ملایر جزء معدود شهرهای ایران است که ۲ نشان جهانی دارد و باید گام‌هایی برای حفظ و تثبیت این نشان‌های برداریم و الزامات مورد نیاز محقق شود.

ملایر تنها شهر کشور با ۲ برند جهانی

اسماعیلی توسعه زیرساخت‌ها و برگزاری رویدادهایی در تراز ملی و جهانی را از جمله این الزامات برای تثیبت ۲ برند جهانی عنوان و بیان کرد: قبل از همه‌گیری کرونا سه جشنواره با مشارکت فعالان بخش خصوصی، مردم و دولت برگزار شده بود که با مهار کرونا، امسال برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی برای برگزاری چهارمین جشنواره ملی مبل و منبت صورت گرفت.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بیش از ۳۰ واحد نمایشگاهی در این روستا فعالیت می‌کنند و در کنار این نمایشگاه‌ها ۶۰ کارگاه نیز مشغول فعالیت است که در نوع خود بی‌نظیر است.

حجت الاسلام "احد آزادیخواه" بیان کرد: هنر دست هنرمندان دهنوآورزمان هنر ویژه‌ای است و ما به این هنر افتخار می‌کنیم.

وی یادآور شد: این هنر در بین مردم این روستا نهادینه شده و صفر تا صد کار منبت، از تولید، بازاریابی و فروش در خود روستا انجام می‌شود.

فعالان هنرصنعت مبلمان منبت روستای دهنوآورزمان معتقدند در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام "مهار تورم و رشد تولید" نامگذاری شده و حتی در تحقق شعار سال‌های قبل، مردم این روستا به این شعار جامه عمل پوشانده‌اند و ثابت‌قدم در این مسیر حرکت کرده‌اند.

آنها از مسئولان خواستند حمایت بی‌چون و چرای خود را تداوم بخشند و در این مسیر با امیدواری روزافزون قدم بردارند.

امتداد جشنواره ملی مبل‌و منبت ملایر در "دهنو" روستای بدون بیکار

دهنو روستایی با ۶۰ واحد تولیدی و ۳۰ واحد نمایشگاهی

بخشدار سامن نیز ضمن تقدیر از همراهی و همکاری اهالی روستای دهنوآورزمان، دهیاری و اعضای شورای اسلامی روستا و فعالان این هنرصنعت در برگزاری جشنواره مبلمان منبت، ابراز امیواری کرد: دهنوآورزمان به عنوان یک روستای شاخص در ایجاد اشتغال، الگویی برای دیگر روستاها باشد.

"داود خیری" اظهار داشت: روستای دهنو دارای ۳۰ واحد نمایشگاهی و ۶۰ واحد تولیدی با اشتغال بیش از ۴۰۰ نفر است.

وی ادامه داد: هنرمندان این خطه نقش مهمی در تولیدات مبلمان منبت این شهرستان دارند و با وجود هرگونه مشکلات و موانعی، اجازه ندادند هنر آنها کم‌رنگ شود.

بخشدار سامن تاکید کرد: برگزاری چنین رویدادهای ملی، نقش مهمی در توسعه روستا، معرفی ظرفیت‌های گردشگری، شکوفایی اقتصاد روستا، برندینگ مبلمان منبت، رشد و توسعه و بالندگی روستا، تقویت صنعت گردشگری و ارتقای نشاط اجتماعی دارد.

خیری گفت: روستای دهنوآورزمان که از آن به عنوان روستای بدون بیکار نام برده می‌شود، می‌تواند الگوی خوبی برای روستاهایی که جوانان بیکار دارد و یا از نظر کشاورزی ضعیف هستند، باشد.

امتداد جشنواره ملی مبل‌و منبت ملایر در "دهنو" روستای بدون بیکار

وی با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره ملی مبل و منبت ملایر از هشتم تا شانزدهم تیر، از عید قربان تا عید غدیر، گفا: در راستای برگزاری این رویداد ملی، جشنواره مبل و منبت دهنو برگزار شد که با استقبال پرشور مردم مواجه شد.

به گزارش ایرنا؛ بخش سامن دارای ۵۷ روستای دارای سکنه است که طبق سرشماری ۱۳۹۵ حدود ۲۸ هزار نفر جمعیت داشت که طی سال‌های گذشته با مهاجرت معکوس، جمعیت این بخش به ۳۰ هزار نفر رسیده است.

چهارمین جشنواره ملی مبل و منبت ملایر از هشتم تیر همزمان با عید قربان در باغ تاریخی سیفیه آغاز شد و شانزدهم تیر همزمان با عید سعید غدیرخم در مجموعه تفریحی و توریستی مینی‌وُرلد یا جهان کوچک به کار خود پایان می‌دهد.

مبلمان منبت ملایر بهمن سال ۱۳۹۸ بر اساس تصمیم شورای جهانی صنایع دستی ثبت جهانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha