۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۳۷
کد خبرنگار: 942
کد خبر: 85161271
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کارآمدی، مهمترین هدف حکمرانی متعالی است

۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۳۷
کد خبر: 85161271
کارآمدی، مهمترین هدف حکمرانی متعالی است

گرگان - ایرنا - مشاور رییس مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی، حکمرانی را اعمال حاکمیت بر نهادهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای ارائه خدمات بهتر به مردم و برای مدیریت امور عمومی کشور در همه سطوح دانست و گفت: مهمترین هدف حکمرانی متعالی، کارآمدی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد ناظمی اردکانی روز چهارشنبه در شورای اداری گلستان با موضوع «حکمرانی استانی، چالش‌ها و مزیت‌ها » اظهار کرد: حکمرانی شامل ساز و کارها، فرایندها و نهادهایی است که از طریق آن شهروندان و سازمانهای مردم نهاد، منافع خود را ابراز کنند و از حقوق قانونی خود استفاده و تعهدات و تکالیف خود را ایفا و اختلافات خود را با میانجیگری حل و فصل کنند.

وی حکومت، حاکمیت، مردم و نهادهای مردمی را ارکان حکمرانی دانست و گفت: حکمرانی متعالی میتواند تعالی و پیشرفت کشورهای جهان سوم را با رویکرد جهانبینی الهی تامین کند و با چنین رویکردی تعالی و پیشرفت جامعه بشری را نیز تضمین نماید.

مشاور رییس مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی افزود: نخبگان و فرهیختگان باید با تعمق بیشتر نسبت به بازشناسی نسخه پیشنهادی غرب تحت عنوان «حکمرانی خوب» تلاش کرده و الگویی را انتخاب کنند که بتواند معضلات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را حل و فصل و پیشرفت و تعالی جامعه و کشور را تامین و تضمین کند.

ناظمی اردکانی ادامه داد: در دیدگاه اسلام پیشرفت مادی هدف نیست بلکه وسیلهای برای رشد و تعالی انسان است و در این دیدگاه، ثروت، قدرت و علم وسیله ای برای رشد انسان و زمینه‌ساز برقراری عدالت در جامعه به شمار می‌رود.

وی افزود: با توجه به جهان‌بینی اسلامی و تعمق در اصول اسلام برای زندگی در دنیا، به جای پذیرش کامل نظریه حکمرانی خوب که مبتنی بر جهانبینی غربی و با هدف توسعه است، تدوین الگویی با دیدگاه مبتنی بر اسلام مورد نیاز است.

وی با اشاره به قابلیت نظام جمهوری اسلامی ایران برای ارائه به عنوان قالب حکمرانی اسلامی جایگزین الگوی حکمرانی خوب ادامه داد: ابتدا قانون اساسی ایران به عنوان معتبرترین و جامعترین سند که حاصل افکار و آرمانهای اندیشمندان، اسلامشناسان و پدیدآورندگان انقلاب است به عنوان منبع اصلی انتخاب گردید تا مدل حکمرانی متعالی از درون آن استخراج شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha