راه یکی از اصلیترین مولفه های توسعه برای پیشرفت و آبادانی هر منطقه ای است و دولت سیزدهم بهسازی، ترمیم، توسعه و ساخت راه، راه آهن و جادههای جدید را در استان اصفهان و در بسیاری از دیگر استان های کشور مورد توجه و شتاب قرار داده است.
توسعه زیر ساختهای حمل و نقل اعم از جادهای و ریلی میتواند زمینه ساز رُشد بخشهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، کشاورزی و سرمایهگذاری شود و روند تخصیص اعتبارت نشان میدهد دولت مردمی سیزدهم به این مهم توجه دارد.
استان پهناور اصفهان با وجود موقعیت جغرافیایی مهمی که در اتصال کُریدور شمال به جنوب کشور دارد در کانون توسعه جاده،راه و راه آهن کشور قرار دارد و از این رو در سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت به جادهسازی و توسعه راههای ارتباطی این استان توجه ویژهای شد.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که راه و راه آهن علت توسعه در کشور است و توسعه زیر ساخت ریلی و جاده ای موجب رشد سایر بخش ها میشود و این مهم در دولت سیزدهم به صورت ویژه و جدی دنبال میشود.
هم اکنون حدود یک هزار کیلومتر راه در کشور با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در حال احداث است و بر اساس برنامه ریزیها قرار است همه آنها تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری برسد، بزرگی این کار دولت سیزدهم وقتی مشخصتر میشود که بدانیم پس از انقلاب اسلامی در کل کشور تنها حدود ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه آزادراهی ایجاد شده است.
یکی از پروژه های راهآهن که در دولت سیزدهم، تکمیل آن شتاب بیشتری گرفته است،" خط آهن اصفهان-مبارکه-سفیددشت-شهرکرد " است.
راهآهن اصفهان-مبارکه-سفیددشت-شهرکرد افزون بر 90 کیلومتر طول دارد و با اجرای این پروژه ریلی تحول بزرگی در جابهجایی و حمل و نقل ریلی مسافر و کالا، بین استانهای اصفهان و چهارمحال و بختیاری رُخ میدهد و با اتصال آن به شبکه ریلی کشور فاصله ریلی استانهای جنوبی تا مرکز کشور حدود ۵۰۰ کیلومتر کوتاهتر میگردد.
توجه ویژه دولت سیزدهم به احداث راه و راه آهن با مشارکت بخش خصوصی
مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان در این پیوند گفت: توسعه راه و راه آهن برای افزایش شریانهای ارتباطی در کُریدورهای اصلی کشور نقش مهمی دارد و در کنار آن به پیشرفت متوازن نواحی متصل شده میانجامد که این نیز از جمله دیدگاهها و سیاستهای دولت سیزدهم محسوب میشود.
علیرضا صلواتی ادامه داد: توسعه راه و راه آهن در دولت سیزدهم به صورت جدی دنبال میشود و مناطقی که سالها از نعمت زیرساختهای مناسب حمل و نقل محروم بودند در آستانه برخورداری از راه و راه آهن قرار دارند.
وی اظهار داشت: سالهای اخیر دولت برای نقش آفرینی بیشتر بخش خصوصی در موضوع احداث آزادراهها، برنامه ویژهای داشته است و بخش خصوصی با سرمایه گذاری در روند احداث و پیشرفت راه و راه آهن در کشور توانسته بیش از پیش نقش آفرین باشد.
وی با اشاره به پیشینه راهآهن اصفهان- مبارکه - سفیددشت- شهرکرد بیان کرد: این پروژه سال ۱۳۸۵ توسط وزارت معادن و فلزات وقت با هدف اتصال و دسترسی صنایع و معادن استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور طرحریزی شد اما به دلیل محدودیت منابع، تا سال ۱۳۹۰ متوقف و به وزارت راه و شهرسازی واگذار شد.
مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان افزود: پس از واگذاری پروژه راهآهن اصفهان - شهرکرد به وزارت راه و شهرسازی، معاونت راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان متولی اصلی این پروژه، آن را در دستور کار اصلی خود قرار داد و طراحی آن را از ایستگاه راهآهن حسنآباد شهرستان مبارکه به سمت سفیددشت و در نهایت تا فرخشهر و شهرکرد تکمیل کرد.
صلواتی در ارتباط با روند اجرایی پروژه راهآهن اصفهان- مبارکه - سفیددشت- شهرکرد افزود: پس از تکمیل طراحی و تهیه اسناد پیمان طرح راهآهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد در قالب چهار قطعه اجرایی در سال ۱۳۹۱، قطعه دوم این طرح در اختیار یکی از شرکتهای محلی فعال در استانهای اصفهان و چهارمحال و بختیاری قرار داده شد و به سرانجام رسید به طوریکه در سال ۱۳۹۷ کار فازی از این قطعه با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی انجام و بخشی از آن به دلایل مالی و فنی متوقف ماند و دیگر قطعات نیز در سالها ۹۷ و ۹۸ به پیمانکاران مربوطه واگذار شد ولی روند تکمیل این طرح در دولت سیزدهم شتاب بیشتری گرفته است.
اصفهان چهارراه اصلی عبور و مرور در کشور است
مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان در این پیوند گفت: اصفهان را میتوان چهارراه اصلی عبور و مرور در کشور نامگذاری کرد، به این دلیل چه تردد در محورهای شمالی به جنوبی و همچنین شرقی به غربی و بالعکس مستلزم عبور از این استان است بنابراین نقش آن بیش از گذشته با اهمیت جلوه میکند.
صلواتی خاطرنشان کرد: سهم انتقال بار در مقایسه با سایر نقاط کشور در مرکز کشور بیش از سایر مناطق است و محورهایی همچون اصفهان - شیراز، اصفهان- تهران، اصفهان-یزد، اصفهان-کرمان و اصفهان- چهارمحال و بختیاری ظرفیت خوبی برای توسعه دارند و توسعه آن ها در دستور کار قرار گرفته است.
وی با پر اهمیت دانستن راه آهن برای کاهش بار ترافیکی بین اصفهان و چهارمحال و بختیاری گفت:راهآهن اصفهان -مبارکه-سفید دشت-شهرکرد شامل چهار قطعه است که قطعه نخست آن ۴۱ کیلومتر، قطعه دوم ۲۰ کیلومتر و قطعه سوم و چهارم ۳۱ کیلومتر و در مجموع ۹۲ کیلومتر طول دارد و با تکمیل آن با جذب منابع جدید میتوان شاهد توسعه بیشتر در صنعت ریلی کشور باشیم.
وی اظهار داشت: اتصال شهرکرد به عنوان یکی از مراکز استانهای کشور به شبکه حمل و نقل ریلی، بهبود و توسعه شبکه ترابری و حمل و نقل ایمن مسافری و باری و کاهش تصادفات و تلفات جادهای و نیز کاهش مصرف سوخت و تکمیل کریدور ریلی اصفهان- اهواز از رویکردهای اصلی ایجاد این راهآهن بود.
مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان با اشاره به مشخصات فنی این خط آهن خاطرنشان کرد: با توجه به اختلاف ۳۷۰ متری ایستگاه مبداء نسبت به ایستگاه مقصد و عبور این خط آهن از مسیر کوهستانی و تپهماهوری، در این خط آهن، شیب مسیر ۱۵ در هزار در نظر گرفته شده است تا سرعت طرح را روی این شیب برای قطارهای مسافری از ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و برای قطارهای باری از ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شود.
صلواتی خاطرنشان کرد: این راهآهن به صورت یک خطه است و به دلیل شرایط کوهستانی مسیر، ۱۵ رشته تونل به طول پنج هزار و ۸۲۵ متر در آن در نظر گرفته شده است. پیش بینی می شود در سال اول بهرهبرداری از راه آهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد، ۷۰۰ هزار نفر مسافر و ۳.۳ تُن بار از این مسیر جابهجا شوند.
میزان پیشرفت راه آهن اصفهان-مبارکه-سفیددشت-شهرکرد
مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان افزود :طرح راه آهن اصفهان- مبارکه - سفیددشت - شهرکرد در بخش زیرسازی ۶۲ درصد پیشرفت داشته و زیرسازی ۴۸ کیلومتر از مسیر انجام شده است.
صلواتی اظهار داشت: پروژه "راهآهن اصفهان-مبارکه-سفیددشت-شهرکرد" به عنوان نقطه اتصال کریدور ریلی اصفهان- اهواز، برای بهره برداری به سه هزار میلیارد تومان دیگر نیاز دارد.
وی خاطرنشان کرد:قطعه نخست این پروژه که از ایستگاه مبارکه به سفید دشت با طول حدود ۴۲ کیلومتر احداث می شود ۶۱ درصد پیشرفت داشته است.
وی افزود: قطعه دوم که از جاده سفیددشت تا گردنه زردی ها به طول ۲۰ کیلومتر است، بیش از ۹۷ درصد پشرفت فیریکی داشته است و قطعه سوم که از گردنه زردی ها تا شهرکرد به طول ۳۰ کیلومتر احداث می شود، ۳۸ درصد پیشرفت داشته
مجری طرحهای زیربنایی استان گفت: تعداد تونل ها در این طرح ۱۵ تونل به طول کل ۵ هزار و ۳۰۰ متر است که حفاری ۱۲ تونل از آن ها به پایان رسیده است.
صلواتی یادآور شد: تعداد کل پُل ها در این پروژه ۱۱ دستگاه به طول ۲ هزار ۵۰۰ متر است که همگی به صورت موازی در حال احداث هستند.
وی به میزان پیشرفت احداث ایستگاه های این پروژه اشاره کرد و گفت: میزان پیشرفت ایستگاه سفیددشت ۱۷ درصد و عملیات احداث ایستگاه شهرکرد آغاز شده و تاکنون ۶ درصد پیشرفت داشته است.
استان اصفهان در زمینه خطوط ریلی دارای ۶۲۰ کیلومتر خط اصلی، ۳۳۷ کیلومتر خط فرعی و ۳۷ ایستگاه راه آهن است.
نظر شما