۱۰ هزار تُن گیلاس از آذربایجان‌غربی صادر شد

ارومیه - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال بیش از ۲۵ هزار تُن گیلاس در استان تولید و از این مقدار بیش از ۱۰ هزار تُن آن به کشورهای مختلف صادر شد.

خسرو شهبازی عصر چهارشنبه در حاشیه ششمین جشنواره کشوری گیاس اشنویه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: صادراتی بودن محصول گیلاس آذربایجان‌غربی یکی از مهمترین ویژگی تولید این محصول است و روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز عمده‌ترین خریداران گیلاس آذربایجان‌غربی هستند.

وی اضافه کرد: هم اکنون سه هزار و ۷۰۰ هکتار باغ گیلاس در آذربایجان‌غربی داریم که از این مقدار سه هزار و ۵۰۰ هکتار آن بارور است ضمن اینکه این استان جایگاه چهارم کشور و بعد از استان‌های تهران، خراسان رضوی و قزوین را در تولید این محصول دارد.

۱۰ هزار تُن گیلاس از آذربایجان‌غربی صادر شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: شهری ارومیه، اشنویه، خوی و بوکان بیشترین باغ گیلاس استان آذربایجان‌غربی را به خود اختصاص دادند و با توجه به جوان بودن باغات گیلاس استان، در سال‌های آتی میزان تولید این محصول در آذربایجان‌غربی ارتقا پیدا می‌کند.

وی در خصوص ویژگی‌های گیلاس اشنویه نیز اظهار کرد: استفاده از ارقام خوب مانند تک‌دانه، شرایط مناسب آب و هوا، خاک غنی و مناسب و ارتفاع بالا از سطح دریا باعث شده که یکی از مرغوب‌ترین انواع گیلاس‌های کشور در اشنویه تولید شود.

شهبازی ادامه داد: ارقام گیلاسی که در این شهرستان کشت می‌شود شامل تکدانه‌ای مشهد، خوشه‌ای، زرد دانشکده، سفید ارومیه و نوع محلی به نام (خومالی) است که این نوع گیلاس مزه و کیفیت عالی و خواهان زیادی دارد.

ششمین جشنواره کشوری گیلاس اشنویه با حضور چشمگیر باغداران، فعالان بخش کشاورزی و ادارات مختلف به مدت سه روز، ۱۴، ۱۵ و ۱۶ تیر ماه در حال برگزاری است.

اشنویه یکی از قطب‌های تولید گیلاس در منطقه است و سطح زیر کشت این محصول به ۸۱۸ هکتار رسیده که از این میزان ۴۹۸ هکتار بارده و ۳۲۰ هکتار غیربارده است و امسال بیش از ۲هزار تن محصول از باغات این شهرستان برداشت شده است.

۱۰ هزار تُن گیلاس از آذربایجان‌غربی صادر شد

شفافیت رنگ، طعم و عطر مطبوع و کیفیت مطلوب گیلاس اشنویه موجب شده تا این محصول مشتریان زیادی در داخل و خارج از کشور برای خود دست و پا کند.

آذربایجان غربی با بیش از ۸۰۰ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی یکی از استان‌های موفق در زمینه کشاورزی با تولید سالانه ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی با ارزش ۳۳ هزار میلیارد تومان است، میزان ارزش افزوده بخش کشاورزی در کل کشور ۸.۶ درصد و در آذربایجان غربی ۱۷.۸ درصد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha