۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۱۸
کد خبرنگار: 1013
کد خبر: 85161715
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افتتاح آزاد راه تهران -شمال نماد توانایی مهندسان ایرانی /تردد در مسیری ایمن

کرج – ایرنا-  گشایش  قطعه های اول ، چهارم و قطعه دوم آزاد راه  تهران – شمال  در سخت ترین شرایط جغرافیایی و اقلیمی نمونه ای  از عزم و اراده مهندسان ایرانی برای روان سازی ترافیک کشور از جمله استان البرز است که اینک با حمایت دولت سیزدهم توانی مضاعف به خود گرفته است.

به گزارش ایرنا، آزاد راه تهران – شمال یکی از پروژه های مهم و زمانبر عمرانی کشور است که آزمونی بزرگ پیش پای مهندسان خارجی و ایرانی قرار داد. عملیات ساخت این آزاد راه در سال ۱۳۷۶ به طول ۱۲۱ کیلومتر با مشارکت برخی شرکت های خارجی در چهار قطعه بین استان های تهران ، البرز و مازندران آغاز شد و در نهایت جوانان ایرانی سختی کار را به جان خریدند.

در بررسی نتیجه کاری مشاهده شده که باید کار را به مردان روزهای سخت یعنی فرزندان این آب و خاک سپرد و برای عبور از سخت ترین پیچ های تاریخ به آنان اعتماد کرد.

ساخت این آزاد راه برای روان سازی ترافیک استان های تهران ، البرز و مازندران و کاهش مشکلات زیست محیطی این استان ها و انجام سفرهای ایمن بین مناطق گردشگری و پرجمعیت کشور در دست اقدام قرار گرفت.

جاده قدیمی کرج - چالوس که بیش از ۸۰ سال از ساخت آن می گذرد به واسطه عرض کم ، ترافیک نفسگیر و تکرار حوادث طبیعی و تصادفات اینک زمان آن فرا رسیده تا کم کم بار ترافیکی آن به آزاد راه هدایت شود.

پیمانکار خارجی که از سال ۱۳۷۶ ساخت قطعه نخست آزاد راه تهران – شمال به طول ۳۲ کیلومتر را در دست گرفته بود پس از ۲۰ سال تنها ۲۵ درصد کار را پیش برد و هربار تقاضایی برای پول و اعتبار داشت .

در این حال قطعه چهارم آزادراه تهران - شمال حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد - چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر اولین قسمت مسیر بود که با ۲ خط رفت و ۲ خط برگشت در سال ۱۳۹۱ با توان مهندسی ایرانی به بهره‌برداری رسید.

فتح البرز نماد توانایی مهندسان ایرانی/  ترافیک روان در آزاد راه ایمن

قطعه اول آزاد راه تهران - شمال دومین بخش پروژه بود که عملیات تکمیل آن به طول ۳۲ کیلومتر از سال ۹۴ توسط مهندسان ایرانی آغاز و در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ مورد بهره برداری قرار گرفت . این قطعه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهیدهمت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سه‌راهی شهرستانک می‌رسد.

مهم‌ترین قسمت این قطعه احداث تونل تالون به طول چهار هزار و ۸۵۰ متر است و اکنون زیر بار ترافیک قرار دارد.

ساخت قطعه دوم آزاد راه تهران –شمال از خرداد ماه سال ۱۳۹۶ حدفاصل دوآب شهرستانک–پل زنگوله به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر آغاز شد؛ تونل‌های بلند البرز هر یک به طول ۶ هزار و ۴۰۰ متر در این منطقه قرار دارد و با اجرای کامل این قطعه طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاه تر می‌شود.

باند اول این قطعه امروز پنجشنبه با حضور آیت الله رییسی به بهره برداری رسید.

قطعه سوم آزاد تهران – شمال حدفاصل پل زنگوله - سه‌راهی دشت نظیر و مرزن آباد به طول تقریبی ۴۷ کیلومتر است. مسیر دارای ۲ خط برگشت است و در قسمت‌های فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌گردد که رییس حمهور امروز دستور آغاز عملیات ساخت این قطعه را صادر کرد.

کاهش بار ترافیکی البرز با گشایش باند اول قطعه دوم آزاد راه تهران – شمال

فتح البرز نماد توانایی مهندسان ایرانی/  ترافیک روان در آزاد راه ایمن

معاون راه سازی اداره کل راه و شهرسازی البرز بیان کرد: افتتاح باند اول از قطعه دوم آزاد راه تهران - شمال موفقیتی بزرگ برای روان سازی ترافیک تهران - شمال و کاهش بار ترافیکی جاده قدیمی کرج - چالوس است..

یدالله امیری در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: در طول سال های اخیر اقدامات موثری برای تکمیل و شتاب در ساخت آزاد راه تهران - شمال انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه اکنون ۲ قطعه اول و چهارم این آزاد راه زیر بار ترافیک قرار دارد ، گفت: ساخت قطعه دوم آزاد راه تهران - شمال به عنوان یک پروژه عظیم و پرهزینه از سال ۱۳۹۶ توسط مهندسان ایرانی آغاز شد و اکنون بخش عمده آن تکیل شده است.

وی در خصوص ویژگی های قطعه دوم آزاد راه تهران - شمال بیان کرد: عبور ۷۰ درصد مسیر از داخل تونل، وجود ۵۹ رشته تونل در باند رفت و برگشت به طول ۳۷.۲ کیلومتر ، وجود ۲۹ دستگاه پل به طول ۳.۶ کیلومتر از ویژگی های پروژه است .

معاون راه سازی اداره کل راه و شهرسازی البرز افزود: وجود طولانی ترین تونل آزاد راهی کشور موسوم به تونل های سه قلوی البرز هر یک به طول ۶.۴ کیلومتر از ویژگی های منحصربه فرد قطعه دوم آزاد راه تهران - شمال به شمار می رود که توسط مهندسان ایرانی اجرا شده است.

امیری بیان کرد: برنامه اجرایی این قطعه برای فازبندی آن در ۲ باند اول و دوم از نظر اجرایی تعریف شد؛ باند اول شامل قطعات باند غربی (تونل ، پل ، مسیر، راه اتصالی جنوبی و شمالی تونل و تونل شرقی البرز) تعریف شد.

معاون اداره کل راه و شهرسازی البرز بیان کرد: در باند اول منطقه دوم آزادراه تهران - شمال ۱۶ هزار و ۱۲۸متر تونل، یک هزار و ۵۸۵ متر پل مسیر وجو دارد؛ تونل البرز با ۶ هزار و ۳۵۹ متر به عنوان بزرگترین تونل آزاد راهی کشور در این منطقه قرار دارد.

امیری گفت : ادامه پروژه قطعه دوم آزاد راه تهران - شمال ، شامل تونل غربی البرز ( باند شرقی تونل، پل و مسیر ) و راه اتصالی آن است که اکنون حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش ها بر این است که در کمترین زمان ممکن تکمیل شود.

رئیس جمهور: افتتاح قطعه دوم آزاد راه تهران-شمال نماد خودباوری ملت ایران است

فتح البرز نماد توانایی مهندسان ایرانی/  ترافیک روان در آزاد راه ایمن

رئیس جمهور در آیین افتتاح قطعه دوم آزاد راه تهران - شمال گفت: افتتاح قطعه دوم آزاد راه تهران-شمال نماد خودباوری، توانایی و دانایی ملت ایرانی افتخار برای جمهوری اسلامی است.

‌ آیت الله سید ابراهیم رئیسی آیین افتتاح قطعه دوم آزاد راه تهران شمال گفت: این طرح نماد خودباوری، ‌توانایی و دانایی ملت ایران است وکار فن آورانه با هنر و نماد و اراده جدی مهندسان و مشاوران و کارگران کشور در این طرح شکل گرفته است.

وی ادامه داد: از تلاش های نخبگان و متخصصانی که در اجرای این طرح نقش داشتند تشکر می کنم و بسیار حائز اهمیت است که این طرح، در عید غدیر خم افتتاح شده است.

رئیس جمهور افتتاح قطعه دوم آزادراه تهران - شمال را از جمله کارهای بسیار ارزشمند کشور برشمرد و گفت :‌با بهره برداری این طرح در زمان و مصرف سوخت صرفه جویی می شود. این موضوعات ارزشمند است و از نکات مهم در اجرای این طرح به شمار می رود.

آیت الله رئیسی ادامه داد :‌اجرای این آزاد راه و بهره برداری از قطعه دوم نماد افتخار برای کشوربه شمار می رود که بنیاد مستعضفان و مدیریت آن در این دوره همت وافری داشته است.

رئیس جمهور گفت :‌ با بررسی زوایای مراحل ساخت متوجه می شویم که نیروهای کاری از مهندسان، ‌کارگران و مشاوران چطور شبانه روزی فعالیت کردند.

وی افزود :‌ این طرح نماد علم و توانایی و افتخار برای جمهوی اسلامی ایران به شمار می رود.

آیت الله رئیسی ادامه داد :‌ ان شالله در اجرای مابقی طرح با همان تلاشی که تاکنون این کار انجام شده است، قطعه بعدی هم با نام غدیر با همین تلاش انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر دقت بکار رفته در اجرای این لاین از آزادراه تهران شمال اظهار داشت :‌ به طور قطع سازندگان این آزاد راه با همان دقتی که داشته اند ادامه این کار را هم انجام می دهند.

رئیس جمهور گفت که همه ابعاد اجرای این طرح توسط نیروهای کار و تکنولوژی ایرانی انجام شده است که این موضوع از از افتخارات کشور است.

وی افزود :‌ در اینجا جا دارد که هم از وزیر راه و شهرسازی و رئیس بنیاد مستضعفان و استانداران سه استان مسیر قدردانی کنم.

آیت الله رئیسی همچنین از همکاری و سعه صدر مردم مسیر اجرای طرح تشکر کرد و گفت که اگر همکاری آنها نبود بدین صورت کار انجام نمی شد.

وی افزود :‌ امیدواریم به برکت غدیر خداوند این زحمت و تلاش را قبول کند و ذخیره آخرت قرار دهد.

قطعه دوم آزاد راه تهران شمال در حوزه جغرافیایی استان های البرز و مازندران قرار دارد ، گشایش این قطعه نقش موثری در کاهش بار ترافیکی استان البرز دارد.شود.

جاده قدیمی کرج - چالوس یکی از مسیرهای مهم گردشگری کشور است که به علت عرض کم و وجود نقاط پرحادثه نیازمند مسیرهای جایگزین است که با تکمیل شدن قطعات آزاد راه تهران - شمال بار ترافیکی از روی دوش جاده قدیمی کرج - چالوس برداشته می شود.

فتح البرز نماد توانایی مهندسان ایرانی/  ترافیک روان در آزاد راه ایمن

حادثه سیل ۱۸ خردادماه سال جاری جاده کرج - چالوس در محدوده سد کرج سبب انسداد تونل های ۲ تا پنج و آسیب دیدگی و تخریب حدود ۲۰ کیلومتر از این مسیر در محدوده سد کرج شد.

این حادثه سبب مفقود شدن ۲ نفر ، مصدومیت ۱۹ نفر ، آسیب دیدگی کلی و جزیی بیش از ۵۰ دستگاه خودرو و تخریب ۲ رستوران و یک واحد مسکونی روستایی شد.

همچنین انباشت رسوبات در دریچه خروجی سد و رودخانه کرج سبب انسداد جریان آب شد که قطعی آب مناطقی از تهران و البرز را در پی داشت.

مسیر جریان آب رودخانه کرج با تلاش مهندسان وزارت نیرو پس از حدود چهار باز شد و با تلاش راهداران و تیم های پیشتیانی ، جاده کرج - چالوس پس از ۲۳ روز بر روی خودروها بازگشایی شد.

استان البرز با داشتن یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر آزاد راه ، بزرگراه ، راه اصلی و فرعی ۱۸ درصد بار ترافیکی کشور را به خود اختصاص داده است.

اکنون نیز در کنار تکمیل آزاد راه تهران - شمال ، ساخت یک آزاد راه به طول حدود ۵۵ کیلومتر در جنوب استان البرز توسط دولت سیزدهم در دست اقدام قرار گرفته که قرار است پس از دریافت مجوزهای لازم با مشارکت بخش خصوصی و با تخصیص بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار عملیات اجرایی آن آغاز شود.

فتح البرز نماد توانایی مهندسان ایرانی/  ترافیک روان در آزاد راه ایمن

گشایش قطعه دوم آزاد راه تهران شمال در شرایط سخت تحریمی بیانگر عزم واراده دولت سیزدهم برای گشودن دریچه های امید بر روی ملت ایران است که روحیه جهادی و عزم ایرانی قطار سازندگی با پرشتاب پیش خواهد برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha