۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۷
کد خبرنگار: 2237
کد خبر: 85161750
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۶۰ تن پیله‌تر ابریشم توسط کمیته امداد گیلان از روستائیان خریدار شد

رشت - ایرنا - معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد گیلان با اشاره به خرید توافقی پیله‌تر ابریشم گفت: بالغ بر ۶۰ تن پیله‌ از ابتدای امسال تاکنون با اعتبار بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان از روستائیان توسط کمیته امداد استان خریداری شده است.

حبیب‌الله رضادوست روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یکی از سیاست‌های اصلی کمیته امداد امام خمینی (ره) را ایجاد فرصت شغلی برای جامعه تحت پوشش دانست و افزود: طی سال‌های گذشته کمیته امداد متولی اشتغال مددجویان تحت پوشش (شامل؛ افراد سرپرست خانوار و فرزندان) آن‌ها بود اما از سال گذشته متولی اشتغال پنج دهک اول جامعه یعنی سه دهک نخست که تحت پوشش هستند و ۲ دهک دیگر هم به آن اضافه شده می باشد.

وی با بیان اینکه علاوه بر مددجویان تحت پوشش برای افرادی که بیکار و سرپرست خانوار هستند هم اشتغالزایی شده است، تصریح کرد: به طور معمول تلاش کردیم که در زمینه اشتغال از مزیت‌های استان استفاده کنیم که یکی از آنها در حوزه اقتصادی بحث توسعه پرورش کرم ابریشم است زیرا این استان به واسطه مهیا بودن تمامی زیرساخت‌ها، بهترین شرایط پرورش کرم ابریشم را دارد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد گیلان با اشاره به اینکه مرکز تصمیم‌گیری ابریشم ایران در رشت مستقر است به مزیت های پرورش کرم ابریشم اشاره و اظهار کرد: پرورش کرم ابریشم برای خانواده های محرومان مزیت دارد زیرا طول دوره پرورش خیلی کوتاه و نزدیک به ۴۵ روز بیشتر نیست و برای راه اندازی آن نیاز به سرمایه کلان نمی‌باشد.

رضادوست اضافه کرد: همچنین درخت توت گیاهی قانع و مقاوم در مقابل همه شرایط طبیعی است و نیاز به زمین های اصلی کشاورزی ندارد و ظرفیت خیلی خوبی است که می توان برای پرورش کرم ابریشم در جوامع روستایی استفاده کرد و این ظرفیت از برنامه های اصلی کمیته امداد به عنوان یک شغل جانبی است.

وی با بیان اینکه دولت حمایت‌های خوبی از نوغانداران انجام داده است، گفت: در این راستا با تفاهمنامه‌ وزارت جهاد کشاورزی توزیع نهال رایگان دربین مددجویان البته با نظارت کمیته امداد صورت می گیرد.

وی گفت: برای حمایت دولت از روستاییان پیله‌تر کرم ابریشم به صورت توافقی با بالاترین قیمت از نوغانداران خریداری می شود چنانکه در سال گذشته حدود ۱۱۰ تن پیله تر به مبلغ ۲۶ میلیارد تومان و امسال تاکنون بالغ بر ۶۰ تن با اعتبار بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان خریداری شده است.

رضا دوست با تاکید بر اینکه یکی از عوامل تاثیر گذار بر کیفیت و کمیت پیله ابریشم، جایگاه پرورش است، افزود: اگر این فضا نامناسب باشد به طور یقین عملکردی که پرورش کرم ابریشم راندمان لازم را ندارد از این رو برای مرمت و بازسازی فضای ساخت پرورش کرم ابریشم تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می‌کنیم.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد گیلان ادامه داد: تسهیلات ارزان قیمت تا دهک پنج به افراد ساکن روستاها و تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت هفت ساله برای رونق اشتغال صنعت نوغانداری در جوامع روستایی پرداخت می شود.

وی آموزش پرورش دهندگان کرم ابریشم را در کیفیت و عملکرد تولید موثر دانست و تصریح کرد: بر همین اساس آموزش جزو برنامه های کمیته امداد است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد گیلان با اشاره به دغدغه های پرورش دهندگان کرم ابریشم گفت: قیمت پیله‌تر ابریشم، کمیت و کیفیت تخم نوغان از مهمترین این دغدغه‌هاست که باید برای رونق این صنعت در جوامع روستایی حمایت‌های جدی‌تری در این بخش انجام شود بنابراین نیاز است تخم نوغان با عملکرد بالا توسط وزارت جهاد کشاورزی تهیه و در اختیار نوغانداران قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha