ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کردستان ثمره ارتباطات فراملی است

سنندج-ایرنا- استاندار کردستان گفت: در ارتباطات فراملی گام های خوبی برداشته شده و یکی از ثمرات آن ورود سرمایه گذاری خارجی به استان است.

به گزارش ایرنا، اسماعیل زارعی کوشا روز پنجشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان اظهار کرد: در حوزه های مختلف با مسائل مختلفی مواجه هستیم ولی با این وجود در حدود ۲ سالی که از آغاز دولت سیزدهم می گذرد شاهد انسجام و تعامل مطلوبی بین مدیران استان هستیم.

وی اضافه کرد: عملکرد استان در مدیریت اغتشاشات با توجه به تمرکزی که دشمن بر این منطقه داشت، مثال زدنی بود.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه نیازمند رویکردی برای ترمیم فضای مسموم ایجاد شده بودیم، افزود: افزون بر توجه به پروژه های عمرانی، برنامه های فرهنگی و هنری به منظور بهبود فضا و ایجاد شور و نشاط اجتماعی برگزار کردیم.

زارعی‌کوشا با بیان اینکه معرفی شخصیت های مردمی و ضداستعماری استان از دیگر برنامه هایی بوده که به آن پرداخته شد، یادآور شد: دانشگاه های استان هم افتخارات برجسته ای را در حوزه های گوناگون کسب کردند.

وی با اشاره به اینکه برطرف کردن نارسایی ها و ضعف ها از رسالت های مهم ماست، ادامه داد: در زمینه تولید کولرگازی و محصولات لوازم خانگی بزرگ سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در کردستان اعلام آمادگی کردند.

زارعی کوشا یادآور شد: پیمانکارانی که پروژه ها را اجرایی نمی کنند و باعث بدبینی مردم می شوند خلع ید و سپس رتبه پیمانکاری آنها هم کاهش داده شود.

استاندار کردستان بر بهره مندی از ظرفیت مولدسازی تاکید کرد و گفت: مدیران باید در وزارتخانه نماینده استان و حافظ منافع مردم استان باشند.
زارعی کوشا ادامه داد: امسال بیش از سه تا چهار هزار میلیارد تومان از محل مولدسازی می توانیم به پروژه های عمرانی تزریق کنیم.

لزوم واگذاری پروژه ها به پیمانکاران دارای اهلیت

نماینده مردم شهرستان قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه اظهار کرد: مجلس اصلاح ساختار بودجه را در پیش گرفته است و شرایط هم چون سال های گذشته نیست که منابع با مصارف همخوانی نداشته باشد.

پرویز اوسطی با بیان اینکه تلاش مدیران و نمایندگان مجلس باید بر دریافت سهم اعتبارات قانون بودجه متمرکز شود، افزود: ۵۰ درصد پروژه ها را از اعتبارات سال جاری اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته بیش از یک هزار میلیارد تومان حقوق دولتی معادن کردستان وصول شد و باید ۱۹۰ میلیارد تومان آن به استان بازگردانده می شد که از این میزان ۴۴ میلیارد تومان آن بازگشته است.

نماینده مردم شهرستان قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: شبکه پیمانکاری در استان شکل گرفته که عادت به خریدن زمان از دستگاه های اجرایی کردند و این مدل کار پاسخگویی انتظارات و اهداف ما نیست.

اوسطی بیان کرد: پیمانکار هایی برای تعداد از پروژه ها هم چون راه هفت روستای دهگلان انتخاب شدند که توانایی مالی ندارند و بعد از گذست بیش از سه سال هنوز نتوانستند اقدام به اجرا کردن پروژه های واگذار شده، کنند.

کاهش ۳۲ درصدی درآمدهای مصوب مالیاتی در استان

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای در این جلسه اظهار کرد: اعتبارات عمرانی در سال ۱۳۹۹ به ۸۱۹ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۰ به ۲ هزار میلیارد تومان رسید و امسال به سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

سیدمهدی فرشادان افزود: سال گذشته ۱۲۶ درصد رشد درآمدهای مصوب مالیاتی داشتیم که ۷۳ درصد آن محقق شد؛ با توجه به شرایط استان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ میزان رشد درآمدهای مالیاتی استان را به ۳۲ درصد کاهش دادیم.

نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه اظهار کرد: سال گذشته هم شاهد رشد اعتبارات استان بودیم ولی خروجی رضایت بخش نیست.

بهزاد رحیمی با بیان اینکه بیشترین اعتبار تخصیصی در سال گذشته محقق شد ولی در فعالیت های عمرانی شاهد رکود هستیم، افزود: اگر اینگونه پیش رود نتیجه رایزنی ها وتلاش های نمایندگان مردم و استاندار به ثمر نخواهد نشست.

وی بیان کرد: در سه سال گذشته استان در حوزه وصول حقوق معادن رشد مطلوبی داشته است ولی چون به استان بازگردانده نمی شود و مردم تاثیر آنرا در زیرساخت های منطقه مشاهده نمی کنند شاهد مقاومت منفی در ارتباط با فعالیت سرمایه گذاران در معادن هستیم.

نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه اظهار کرد: تعداد ساخت و سازهای غیرمجاز در مریوان چندین برابر افزایش یافته است.

شیوا قاسمی پور ادامه داد: با نگاه ویژه باید به مشکلات مردم ساکن در سکونتگاه های غیررسمی بپردازیم.

جعفر توان، فرماندار شهرستان سقز هم در این جلسه اظهار کرد: در همه شاخص ها این شهرستان رتبه آخر را در استان دارد به عنوان نمونه از یک هزار و ۸۰ کیلومتر راه روستایی این شهرستان تنها ۳۲۰ کیلومتر آن آسفالته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha