تبریز قطب خوشنویسی ایران و جهان است

۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۲۱
کد خبر: 85162218
تبریز قطب خوشنویسی ایران و جهان است

تبریز - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، تبریز را خاستگاه هنر خوشنویسی معرفی کرد و گفت که این شهر از قطب‌های هنر خوشنویسی ایران و جهان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید محمدحسین بلاغی روز پنجشنبه در آیین افتتاح دهمین جشنواره ملی خوشنویسی غدیر افزود: تلفیق هنر با معارف و مفاهیم دینی، هویتی و اعتقادی هم باعث ماندگاری هنر، هم باعث گسترش این مفاهیم می‌شود و هرجا هنر در خدمت مفاهیم دینی بوده یک بر هم‌کنش متقابل به همراه داشته است.

وی هنر خوشنویسی را بارزترین، اصیل‌ترین و مشهورترین هنر مسلمانان و از جلوه‌های دین اسلام و تشیع برشمرد و گفت: هنر فاخر خوشنویسی تجلی کلام وحی و به مثابه زبان مشترک برای مسلمانان جهان است و امروز تبریز به عنوان نخستین پایتخت تشیع جهان اسلام و محور و خاستگاه خط نستعلیق، محل تجلی این جلوه‌هاست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اظهار کرد: جشنواره ملی خوشنویسی غدیر دوران باشکوهی را صاحب و همواره جریان‌ساز بوده است و امروز پس از وقفه‌ هفت ساله، دهمین دوره‌ این جشنواره کار خود را آغاز می‌کند.

وی به مردمی سازی هنر در ابعاد مختلف اشاره کرد و گفت: امسال بیش از ۵۲ کلان پروژه فرهنگی و هنری به جریان‌های مردمی در استان سپرده شده که هنرمندان و اصحاب فرهنگ مجریان برنامه‌ها در این حوزه هستند.

بلاغی از جریان‌سازی، ‌جهت‌دهی و واسپاری ده‌ها کلان پروژه فرهنگی و هنری به نهادهای مردمی، موسسات و انجمن‌های فرهنگی و هنری در ماه‌های آینده خبر داد و افزود: رشد، نمو و تعالی فرهنگ و هنر در گرو واسپاری این امور به هنرمندان، اصحاب فرهنگ و همراهی و همدلی هنرمندان است.

به گزارش ایرنا، دهمین جشنواره ملی خوشنویسی غدیر به منظور بهره گیری از مفاهیم ارزشمند قرآن مجید و ارادت به ساحت مقدس امیرمومنان حضرت علی (ع)، بین هنرمندان خوشنویس کشور همزمان با دهه امامت و ولایت و عید سعید غدیر کار خود را در تبریز آغاز کرد.

اشاعه و ترویج هنر قدسی خوشنویسی و فرهنگ اسلامی، گسترش فعالیت های فرهنگی و هنری، ایجاد انگیزه و رقابت سازنده بین هنرمندان، ایجاد زمینه برای علاقه مندی جوانان به هنر و شناسایی و معرفی استعدادهای هنری از اهم اهداف این جشنواره است.

دهمین جشنواره ملی خوشنویسی غدیر امروز پانزدهم تیر در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز آغاز شد و قرار است آیین اختتامیه و معرفی نفرات برتر این جشنواه روز پنجشنبه ۲۲ تیر ساعت ۱۷ در تالار اقبال آذر مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن تبریز برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha