علیرضا معیری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این در حالی است که بار معادن استان با فعالیت های غیرمجاز به طور عمومی از مسیرهای فرعی و روستایی خارج شده و به جاده های اصلی شهرستان ها نیز خسارت وارد می آورند.
وی با بیان اینکه امسال و در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شده جاده هایی که متاثر از فعالیت معادن دچار آسیب دیدگی شده اند، ۲۵ درصد از سود حقوق دولتی حاصل از معادن به اصلاح و بازسازی جاده های همان منطقه تخصیص پیدا کند، تاکید کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز طی نامه نگاری با استانداری های کشور از آنان درخواست کرده تا در صورت همکاری لازم در این رابطه از سوی دستگاه های اجرایی هر استان، تمامی عواید حاصل از این طرح به طور ۱۰۰ درصد به راه های همان استان تخصیص پیدا کند.
به گفته این مسوول راهداری، پیش بینی می کنیم اگر این طرح در استان قزوین با موفقیت انجام شود گام موثر و قابل توجهی را می توانیم در راه بهسازی راه های استحفاظی منطقه برداریم به این خاطر که این موضوع می تواند بسیاری از کمبودها را در حوزه اعتباری پوشش دهد.
معیری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۸۰ معدن، کارگاه ماسه شویی و تولید مصالح ساختمانی در استان قزوین فعالیت دارند و امیدواریم با همکاری های صورت گرفته بتوانیم از اعتبارات عمرانی حاصل شده اقدامات قابل توجهی را در این راستان به انجام برسانیم.
معادن موظف به استفاده از رانندگان دارای کارت هوشمند هستند
معاون حمل و نقل راهداری استان قزوین یادآور شد: براساس بخشنامه های صادر شده، از ۱۵ اردیبهشت ماه امسال همچنین تمامی معادن موظف هستند بار خود را به ناوگان و رانندگان دارای کارت هوشمند واگذار کنند.
معیری ادامه داد: انجام این کار چند فایده دارد، از جمله اینکه ناوگانی که دارای کارت هوشمند هستند از معاینه فنی خودرو بهره مند بوده که این موضوع می تواند تاثیر قابل توجهی را در کاهش تصادفات جاده ای به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: مساله بعدی اینکه رانندگانی که دارای کارت هوشمند هستند از حداقل های الزامات رانندگی برخوردارند، یعنی اینکه سلامت آنها مورد تایید قرار گرفته و دوره های آموزشی لازم را هم گذرانده اند و با توجه به این مساله، موضوع تناژ تعیین شده مجاز نیز از سوی آنان مورد رعایت قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه رعایت نکردن تناژ مجاز ارتباط مستقیم و تگاتنگی با عدم فرمان پذیری و کاهش اثربخشی ترمز ناوگان سنگین، وارد آوردن آسیب به طور مستقیم و در نهایت خسارت به رویه آسفالت و ابنیه فنی راه دارد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که اگر رویه جاده حفظ شود و ابنیه فنی نیز آسیب کمتری را ببیند و از طرفی دیگر رانندگان مجرب و دارای برگ معاینه فنی در این مسیرها به کار گرفته شوند، در کنار تخصیص اعتبارات لازم گام های اثربخشی در ایمن سازی راه های ارتباطی استان برداشته خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: از صاحبان معادن، کارگاه های ماسه شویی و تولید کنندگان مصالح ساختمانی نیز درخواست داریم تا ضمن تمکین جستن از قوانین، در راه استیفای حقوق عامه و حقوق دولت به ما کمک کنند.
معیری با اشاره به فعالیت حدود ۱۲ هزار ناوگان حمل و نقل کالا در سطح استان، افزود: ۱۴ هزار راننده دارای کارت هوشمند نیز در سطح منطقه مشغول به فعالیت هستند و استان قزوین خوشبختانه در این زمینه کمبودی را احساس نمی کند.
معاون حمل و نقل راهداری قزوین تاکید کرد: ۱۲ تیم گشت کنترل جاده ای، ویژه حمل و نقل در سطح استان راه اندازی شده تا در این طرح اقدامات قانونی را انجام دهند و در عین حال نیز از ظرفیت ۴۴ دستگاه دوربین کنترل سرعت و ۲ دستگاه توزین در حال حرکت هم استفاده می کنیم.
نظر شما