۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۰
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85163111
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نرخ بی سوادی در خراسان جنوبی کاهش یافت

۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۰
کد خبر: 85163111
نرخ بی سوادی در خراسان جنوبی کاهش یافت

بیرجند - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی گفت: نرخ بی‌ سوادی استان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال از ۳.۲ درصد به ۲ درصد در دولت سیزدهم کاهش یافت.

علیرضا موسوی‌نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وضعیت نرخ باسوادی در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال آخرین بار سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت که طبق برآوردها فقط ۲ درصد جمعیت استان در این گروه سنی بی‌ سواد شناخته شدند.

وی گفت: براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جامعه هدف سوادآموزی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، ۱۹ هزار و ۴۱۹ نفر برابر با پنج درصد جمعیت خراسان جنوبی بودند که اکنون به ۲ درصد کاهش یافت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی با اشاره به بالاتر بودن نرخ باسوادی در این استان نسبت به میانگین کشوری ادامه داد: میانگین نرخ باسوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در خراسان جنوبی حدود ۹۸ درصد است.

وی بیان کرد: سه هزار و ۱۴۵ نفر از سوادآموزان ایرانی و اتباع خارجی در دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ شرکت کردند.

موسوی‌نژاد گفت: دوره‌های سوادآموزی شامل سه دوره آموزش است که دوره سوادآموزی اولیه به مدت ۶ ماه، دوره انتقال هشت ماه و دوره تحکیم سواد به مدت ۲ ماه برای سوادآموزان به طول می‌انجامد.

وی افزود: برخی ویژگی‌های خراسان جنوبی مانند وسعت زیاد، موقعیت جغرافیایی، کویری بودن، پراکندگی روستاها و پراکندگی افراد بی سواد یا کم سواد از عوامل کُندی در اجرای برنامه ریشه‌کنی بی‌ سوادی است اما آموزش و پرورش استان با اهتمام ویژه، آموزش و رویکرد سوادآموزی را در زیست‌بوم جدید دنبال می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی گفت: بهترین راهکار پیشرفت فردی و اجتماعی، داشتن سواد است که بر این اساس از کم‌ سوادان و بی‌ سوادان دعوت می‌شود در کلاس‌های نهضت سوادآموزی ثبت‌نام کنند و سواد و مهارت‌های خود را ارتقا دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha