ارومیه شهر گُل‌ها هست یا نیست؟

۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۹:۵۳
کد خبر: 85163160
ارومیه شهر گُل‌ها هست یا نیست؟

ارومیه - ایرنا - مردم ارومیه با وجود داشتن باغ‌های زیبای شهرشان و نگین آبی آذربایجان، اما از نبود گل‌های فراوان در فضاهای سبز شهری گلایه دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ارومیه شهری که پارک‌ها و مسیر رودخانه شهرچایی، وسط بلوارها و خیابان‌هایش سال‌های سال پر از گل‌های زیبا بوده است.

شهری که معروف است به داشتن باغ و خانه‌های ویلایی که یکی از شاخصه‌های باغ شهر بودن است چنانکه پارک‌های و فضای سبز شهر به صدد پُِر بودن از گل و گیاه به عنوان شهر گل‌ها نیز معروف است.

این‌ تعاریف برای چند سال اخیر نیست بلکه از ابتدای فلسفه شکل گیری ارومیه بخاطر باغ‌ها و رودخانه‌های پر آب است و از سال‌های گذشته تا به امروز نیز مردم شهر این روند را حفظ کرده‌اند.

داخل شهر نیز مدیران شهری بارها با تصمیمات جدی در صدد بالا بردن سرانه کاشت گل و توسعه فضاهای سبز بوده‌اند هر چند دیدگان مردم به زیبایی شهر عادت کرده و انتظار بیشتری از گل و درخت کاری دارند.

در ابتدای شروع گل کاری ارومیه؛ کنار درختان وسط خیابان‌ها، کنار زیرگذرها؛ گل‌های رنگارنگ کاشت شد البته ابتدا برخی افراد همین گل‌ها را از ریشه کنده و به حیاط خانه می‌بردند تا حیاط‌شان را با آن گل کاری کرده باشند ولی این کار کم کم فراموش شد تا داشتن شهری زیبا بر خانه زیبا برتری یابد.

خوب یا بد! به هر حال فرهنگ سازی شهر گل‌ها هزینه دارد و مدیریت شهری ارومیه این هزینه را پرداخت کرد و کم کم همه جا پر از گل، بوته و گیاه شد تا جایی که جشنواره‌های گل نیز بطور متوالی برگزار شد.

برخی مدیران معتقد بودند پس از گذشت سال‌ها، همین افراد نیز هیچ گلی از این گل‌های کاشته شده را نمی‌چینند و به عبارتی به سمت فرهنگ متعالی شهر گل‌ها روی خواهند آورد.

همین اتفاق نیز افتاد و ارومیه تبدیل به شهری پر از گُل‌های زیبا شد و اتفاقا پارکی با همین نام نیز ایجاد و مورد استقبال بیشتر مردم واقع شد.

مسیر زمانی کاشت گل در ارومیه ناهمواری‌های بسیاری داشت که در بررسی آن باید سراغ مردم و مسوولان رفت.

مردم و شهروندان ارومیه هر کدام نظرات مختلفی داشته اما در یک نقطه اشتراک ذهن دارند که نباید ارومیه خالی از گل و گیاه و درخت باشد.

پارک گل‌ها نماد طراوت ارومیه است

عزیز خیری ۳۵ ساله اهل ارومیه است و در گفت وگو با ایرنا می‌گوید: گل‌ها، پارکی پر از گل‌های زیباست که فکر کنم در مرحله اول از کشور هلند به صورت وارداتی آمد و سپس خود شهرداری اقدام به پرورش آنها کرد.

او افزود: داشتن شهری پر از گل‌های رنگارنگ نشان از طراوت و زیبایی است اما رفته رفته تعداد آنها در حال ریزش است.

ارومیه شهر گُل‌ها هست یا نیست؟

فراوانی کاشت گل خیابانی کاهشی است

سیما نوروزی ۲۸ ساله به ایرنا از نبود زیبایی در خیابان‌ها گلایه می‌کند و با تاکید می‌گوید: سال‌های گذشته شهر ارومیه با فراوانی گل‌ها در خیابان و فضای سبز به نمادی از شادابی در شهر عجین شده بود اما امروز چنین نیست و کمیت کاشت گل در خیابان‌ها پایین آمده است.

او گفت: به گوش مسوولان و مدیران شهری برسانید که اگر اینگونه پیش روند متاسفانه به همان روزهای عادی بدون گل در خیابان‌ها برمی‌گردیم و این همه تلاش برای فرهنگ سازی نابود می‌شود.

ارومیه شهر گُل‌ها هست یا نیست؟

ارومیه ظرفیت تبدیل به شهر گل‌ها را دارد

میترا نهاوند ۴۵ ساله که در حال قدم زنی در پاک گل‌ها است به ایرنا می‌گوید: ارومیه پتانسیل تبدیل به معنای واقعی شهر گل‌ها را دارد و خرده فرهنگ حفاظت از گل و گیاه خیابانی نیز در حال تبدیل به بدعت شهری است.

او اظهار کرد: اگر مدیریت شهر برای منظر شهری وقت بیشتری صرف کند مسلما به یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های مردمی پاسخی مثبت داده است.

عضو شورای شهر: کاشت گل رابطه موازی با شادابی جامعه دارد

با شنیدن صحبت و درد و دل‌های مردم ارومیه سراغ یکی از اعضا شورای شهر رفتیم و از او در خصوص زیبایی‌های بصری ارومیه پرسیدیم.

مرتضی بهرام در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر لزوم توجه متداول به رنگ آمیزی و کاشت گل‌ها در ارومیه گفت: به رنگ آمیزی روتین معابر، پل‌ها و دیوارها از منظر زیبایی شناسی تاثیر بسیاری در بُعد روانشناسی جامعه دارد لذا باید از متخصصین امر، دانشجو و اساتید هنر و معماری در راستای همراهی ارتقا سطح زیبایی شهری استقبال کرد.

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر ارومیه افزود: کاشت گل و گیاه خیابانی و پارک‌ها، بهسازی و رنگ آمیزی دیوارهای پل‌های عابر پیاده و تجهیز برخی از آنها به منظور سالم سازی فضاهای شهر که قابل استفاده برای آحاد مردم از جمله افراد مسن، معلولان و خردسالان است باید از برنامه‌های اصلی مدیریت شهری باشد.

بیشتر بخوانید:

سالانه بیش از هشت‌میلیون اصله نهال در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به لزوم رعایت قوانین بهسازی شهری گفت: سازمان سیما و منظر با رعایت دقیق مقررات و قوانین و ارائه راهنمایی‌های لازم، ارجاع یا اجبار به دادخواهی شهروندان به کمیسیون‌های شبه قضایی که باعث تکدر خاطر و اسباب زحمت شهروندان است را مورد توجه قرار داده و به حداقل برسانند و در مقابل آن به منظر شهری از جلوه گل‌ها بنگرد.

بهرام با اشاره به لزوم احیای پارک‌های قدیمی شهر تاکید کرد: پارک ملت و کتابخانه پارک ملت محلی نوستالژیک برای مردم ارومیه مخصوصا برای خیلی از تحصیل کردگان قدیم است که باید برای احیای ان اقدام لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: بالا رفتن سرانه فضای سبز و پارک‌ها از خواسته‌های اصلی مردمی است که امروزه تبدیل به دغدغه همگانی شده است.

به گفته وی، احیا و بهسازی پارک، احیا نورپردازی‌ها و روشنایی‌ها که اغلب از زمان کرونا تخریب شده و همچنان آن وضعیت باقی مانده است نیاز به تعمیرات اساسی در بخش سرویس بهداشتی پارک‌ها به وضوح دیده می‌شود که باید در اولویت کاری معاونت خدمات شهری و سازمان‌های مربوطه شهرداری ارومیه باشد.

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به تکنولوژی جدید آبیاری گفت: با استفاده از این تکنولوژی جدید، ریشه گیاهان آب بیشتر را در کنار خود نگه می‌دارد و از این رو نیاز به آبیاری متداول نیست.

وی افزود: به علت مصرف زیاد آب در بستر چمن پارک‌ها، کاشت چمن در بسیاری از کشورها منسوخ شده است تا مصرف آب بهینه شود.

بهرام اضافه کرد: چمن‌ پارک‌ها در صورت اصولی باید هر چهار روز یکبار و درختان نیز هر سه هفته یکبار مورد آبیاری قرار بگیرند و این موضوع موجب مصرف بیش از حد آب را می‌رساند.

وی با اشاره به تحقیقات شورای اسلامی در این حوزه یادآور شد: با تحقیقات آزمایشگاهی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی ارومیه به این نتیجه رسیدیم که این تکنولوژی را به صورت مقطعی و پایلوت در یکی از پارک‌های سطح شهر عملیاتی کنیم تا نتیجه کار آزموده شود.

بهرام تاکید کرد: با اجرای این پروژه، مصرف آب تا ۶ برابر کاهش می‌یابد که درصورت موفقیت طرح، از این تکنولوژی در تمامی پارک‌ها استفاده خواهد شد.

ارومیه شهر گُل‌ها هست یا نیست؟

شهرداری: گل و درختچه رایگان برای کاشت در محلات

در ادامه، سراغ شهرداری ارومیه رفتیم تا چالش‌های مردمی را به آنها انتقال دهیم. رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ارومیه فردی که در راس مدیریت پارک‌ها قرار دارد اینگونه پاسخگو شد.

علی شایگان با دعوت از مردم برای کاشت گل وو گیاه در معابر و کوچه‌های خود گفت: برای همشهریان خود حاضریم به صورت رایگان درختچه و نهال در اختیار آنان قرار دهیم تا ضمن نگهداری از آن سهم خودشان را در آبادانی و سربزی ارومیه به نمایش بگذارند.

وی با تاکید بر لزوم همکاری مردم در سرسبزی ارومیه افزود: به تنهایی نمی‌توانیم سرانه فضای سبز ارومیه را بالا ببریم که برای رسیدن به این ایده‌آل نیاز به همکاری بیش از پیش مردمی داریم.

شایگان با بیان اینکه سرانه فضای سبز ۲ مولفه دارد، ادامه داد: سرانه فضای سبز ارومیه از نظر اکولوژیکی به ۱۱.۷ مترمربع به ازای هر شهروند رسید که میانگین کشوری زیر ۱۰ است در حالیکه استاندارد ملی ۱۲ تا ۱۵ مترمربع عنوان شده است.

وی معتقد سات: در واقع منظور از فضای سبز اکولوژیکی همان وجود درخت، درختچه، نهال و چمن در معابر اصلی و فرعی است که بر اساس اعلام سازمان ملل سرانه فضای سبز توصیه شده ۲۰ تا ۲۵ مترمربع به ازای هر فرد است.

شایگان با اشاره به اجرای قانون مصوب هوای پاک اضافه کرد: قبل از اجرای قانون هوای پاک سرانه فضای سبز اکولوژیکی ۹ بود که خوشبختانه با تلاش همکارانم در این زمنیه موفق به رشد سرانه شدیم.

وی یادآور شد: یکی از وظایف شهرداری ارومیه ارتقا این سرانه به ۱۵ متر مربع برای هر شهروند است و باید در چارچوب قانون هوای پاک به آن عمل کنیم.

شایگان با بیان اینکه شهرها بدون فضای سبز موثر در اشکال گوناگون قابل تصور نیست، ادامه داد: توسعه شهری باید همزمان با توسعه و رشد فضای سبز شهری باشد که این فضاها از نظر زیست محیطی شهرنشینان، تامین فضاهای فراغتی، بستر ارتباط و تعامل اجتماعی آن جایگاهی ویژه‌ای دارد.

ارومیه شهر گُل‌ها هست یا نیست؟

به گزارش ایرنا، سالانه بیش از چهار میلیون گل فصلی و دائمی در ارومیه کاشت می‌شود که ۹۰ درصد آن در همین شهر خودمان تولید می‌شود.

در کنار کاشت گل نیز بیش از ۱۰۰ هزار نهال درخت و درختچه زینتی کاشته می‌شود.

ارومیه ۱۳۱ پارک برای تفریح عمومی در کالبد خود دارد.

با شنیدن حرفه‌های مدیران شهری چاره رسیدن به رتبه تعالی فضای سبز مشارکت مردمی حرف اول را می‌زند و گویی بدون همکاری مردم نمی‌توان شهری پر از گل‌های زیبا داشت.

ساخت هشتک، کنش‌های اجتماعی، تلنگرهای رسانه‌ای، ایجاد چالش شهری برای کاشت و نگهداری گل، گیاه و درخت در محلات ارومیه می‌تواند به مولفه‌های رسیدن به شهر گل‌ها باشد.

حال می‌توان از خود مردم پرسید که آیا می‌توان ارومیه را به شهر گل‌ها تبدیل کرد یا نه؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha