چین واردات مواد غذایی از فوکوشیمای ژاپن را ممنوع کرد

تهران- ایرنا - چین ممنوعیت مواد غذایی از فوکوشیما و بررسی دقیق واردات غذاهای دریایی از سایر مناطق ژاپن را در دستورکار خود قرار داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از گلوبال تایمز، قانونگذاران ژاپن روز گذشته پذیرش کارآمدی شرکت برق توکیو را برای آغاز برنامه رهاسازی یک میلیون تُن آب های آلوده به مواد رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس تضمین کردند. همان روز چین مخالفت قاطعانه خود را نسبت به این برنامه اعلام و ادامه ممنوعیت سابق خود درباره واردات مواد غذایی از فوکوشیما و ۹ منطقه دیگر در ژاپن را اعلام کرد.

در این میان صدای کشورهای همسایه ژاپن و جامعه بین الملل که خواستار لغو این برنامه ژاپن هستند رو به افزایش است. بسیاری از مردم در سراسر جهان دولت های خود را ترغیب کردند تا ممنوعیت مواد غذایی به ویژه محصولات دریایی از ژاپن را در دستورکار خود قرار دهند و اقدامات بیشتری برای تحت فشار گذاشتن دولت ژاپن از طریق سیاسی انجام دهند.

آمریکا متحد درجه یک ژاپن و کشورهای غربی نیز ژاپن را ترغیب کردند تا برنامه رهاسازی پسماند خود را به عنوان نگرانی ژئوپولتیک مورد بررسی قرار دهد و از مسئولیت ها و تعهدات بین المللی درباره سلامتی بشریت و اکولوژی جهانی شانه خالی نکند.

مقامات گمرک چین قانون ممنوعیت واردات مواد غذایی از فوکوشیما و ۹ منطقه دیگر در ژاپن را اعلام کرد و خاطرنشان کرد به شکلی سختگیرانه گواهی نامه های واردات مواد غذایی این کشور را به ویژه در زمینه محصولات دریایی بررسی خواهد کرد. این نهاد همچنین از آخرین گزارش آژانس بین المللی اتمی درباره رهاسازی پسماندهای رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس انتقاد کرد و افزود آژانس در انعکاس دیدگاه های تمامی کارشناسان که در این زمینه ارزیابی و نتیجه گیری کردند ناکام بوده است.

در گزارش آژانس بین المللی انرژی بر استاندارد و ایمن بودن برنامه رهاسازی پسماند ژاپن تاکید شده است که صدای منتقدان این طرح در ژاپن و کشورهای همسایه را درآورده است.

درحالی که دولت چین بر مخالفت قاطعانه خود درباره این برنامه تاکید کرده است، شهروندان این کشور نیز این اخبار را از نزدیک دنبال و بر ممنوعیت واردات مواد غذایی از ژاپن در هفته های اخیر تاکید کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha