۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۹
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85163449
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

اعتراض صدها نفر در پی سفر گروسی به سئول

۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۹
کد خبر: 85163449
اعتراض صدها نفر در پی سفر گروسی به سئول

تهران-ایرنا- سفر اخیر رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کره جنوبی به دنبال تصمیم اخیر این سازمان برای ارائه مجوز به ژاپن برای رهاسازی پساب نیروگاه هسته ای آسیب دیده از زلزله فوکوشیما اعتراض‌هایی را به دنبال داشته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از رویترز، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از پایان سفر خود به ژاپن، از دیروز (۱۶ تیرماه) به مدت سه روز به کره جنوبی سفر کرده است.

گروسی پیشتر گفته بود طرح رهاسازی پسماند آلوده به مواد رادیو اکیتو «با استانداردهای ایمنی بین‌المللی مربوطه مطابقت دارد و تخلیه‌های کنترل‌شده و تدریجی آب تصفیه‌شده به دریا "تأثیر رادیولوژیکی ناچیزی بر مردم و محیط زیست خواهد داشت. "

اگرچه پیشتر دولت کره جنوبی اعلام کرده بود که به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی احترام می گذارد و بررسی های سئول نشان می دهد که انتشار این پساب "هیچ تاثیر معناداری" بر آب های سرزمینی این کشور نخواهد داشت، ورود گروسی به به فرودگاه گیمپو در سئول با اعتراضات فراوانی روبرو شد.

صدها نفر از جمله اعضای کنفدراسیون اتحادیه های کارگری کره جنوبی روز شنبه در اعتراض به این طرح در خیابانهای سئول تجمع کردند.

به گفته کیم هان‌بی، یک دانشجوی در سئول: «معقول نیست که بگوییم رهاسازی پسماند الوده به مواد رادیواکیتو خوب است زیرا به انسان آسیبی نمی‌رساند. این در حالیست که حیوانات بیشماری در اقیانوس زندگی می‌کنند.

قرار است گروسی روز یکشنبه (۱۸ تیرماه) با اعضای حزب مخالف دموکرات کره جنوبی که از طرح ژاپن انتقاد کرده است، دیدار کند.

نیروگاه هسته ای فوکوشیما ژاپن در پی زمین لرزه شدید و سونامه که ماه مارس ۲۰۱۱ رخ داد، به شدت آسیب دید و نگرانی های زیادی را برای ژاپن و همسایگانش ایجاد کرد.

کره جنوبی از سال ۲۰۱۳ واردات تمامی انواع مواد غذایی دریایی از ۸ استان ژاپن نزدیک منطقه فوکوشیما را باتوجه به سطح رادیواکتیو پس از فاجعه نیروگاه فوکوشیما ممنوع کرده است.

براساس اطلاعات شبیه سازی که توسط شرکت برق توکیو منتشر شده که اپراتور نیروگاه فوکوشیماست، میزان تاثیر تشعشعات در سواحل کره جنوبی به شکل میانگین حدود یک در ۱۰۰ هزار تخمین زده شده است. علاوه بر این نتایج نشان می دهند حدود ۱۰ سال یا بیشتر زمان لازم است تا این آب های آلوده به سواحل کره جنوبی برسند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha