«آویشن و اندوه» روایت غم‌ و تنهایی عاشق

تهران- ایرنا- خواننده آلبوم موسیقی «آویشن و اندوه» گفت: این اثر روایتگر رنج‌ها، غم‌ها و تنهایی‌های یک عاشق در دهه ۵۰ است و در تلاش است با ساختاری مینیمال با مخاطبان امروز ارتباط برقرار کند.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، نشست خبری رونمایی از آلبوم موسیقی «آویشن و اندوه» با آهنگسازی سیاوش ولی‌پور و خوانندگی حسین نورشرق روز شنبه (۱۷ تیر) با حضور خواننده و نیما جوان ناشر این آلبوم در فروشگاه کتاب فرهنگان قریب برگزار شد.

نورشرق در این نشست با ارایه توضیحاتی درباره تولید و انتشار آلبوم موسیقی «آویشن و اندوه» اظهارداشت: روند تولید این اثر که داستانی شخصی دارد سه سال طول کشید، در این مدت دو آلبوم دیگر را هم برای تولید داشتم که به نتیجه نرسید.

وی گفت: تولید آلبوم موسیقی «آویشن و اندوه» از سال ۱۳۹۸ و در جریان برگزاری کنسرت‌هایی در روسیه آغاز شد و با آهنگسازی سیاوش ولی‌پور و همکاری نوازندگان و هنرمندان روسی و ایرانی با همکاری نشر و پخش جوان منتشر شده، آثار آن پیش از این با ارکستر مسکو اجرا شده و بسیار موفقیت‌آمیز هم بوده است. همچنین ولی‌پور آهنگساز خوش ذوقی است که آثارش ویژگی‌هایی دارد و دوست داشتم از او به عنوان آهنگساز این آلبوم بهره‌مند شوم.

این خواننده با اشاره به تولید آلبوم موسیقی «آویشن و اندوه» در ایران و روسیه افزود: نوازندگان روسی با سازهای ایرانی هم آشنایی داشتند، این اثر براساس موسیقی ایرانی برای آنسامبل و سازهای سنتور، کمانچه و سازهای کوبه‌ای و ترکیبی از سازهای ایرانی و کلاسیک است، کار کردن در محیط غیرایرانی، سختی‌هایی دارد اما برای من دربرگیرنده تجربه‌های شیرینی هم بود که در عین دشواری می‌تواند جذاب باشد.

نورشرق بیان کرد: «آویشن و اندوه» در ابتدا ۱۰ قطعه بود که یکی از قطعه‌ها مجوز نگرفت و یک قطعه هم دچار مشکل فنی شد که فعلا از لیست آلبوم خارج شده است، در نهایت این اثر شامل هشت قطعه؛ پایان ماجرا، آویشن و اندوه، فراموش شده، چلّگی، بوسه شراب، بغض، نهفت و همفسر باد با اشعاری از هوشنگ ابتهاج، پانته‌آ صفایی، قیصر امین‌پور، حسین منزوی و بهمن رافعی است.

وی بیان کرد: «آویشن و اندوه» روایتی از تجربه‌های عاشقانه و رنج عاشقانه شخصیتی است که عشق به او آموزش داده نشده است، عشق برای او با رنج، اندوه و غم همراه است، نسل ما، دهه‌ ۵۰، رویکرد دیگری به عشق داشت، برای این نسل عشق موضوع نهفته، بیان نشده، پنهانی و ممنوعه بوده، نسل ما اینگونه رشد کرده است.

این خواننده موسیقی سنتی افزود: نسل همراه من، دهه ۵۰، در شرایط خاصی، دچار غم‌ها و شادی‌هایی بودیم که نسل‌های بعد از ما هم آنها را دوست داشتند، این نسل درگیر یک غم و اندوه و فرصت از دست داده هستند، بیشتر از شادی‌ها، ترس و رنج‌های شخصی آنان مشهود است، این نسل را خیلی دوست دارم، این تنهایی، مهجور بودن و بی‌ سر و سامانی نسل ما خیلی در آن مشهود است، امیدوارم این اثر بتواند وارد خلوت این نسل بشود.

«آویشن و اندوه» روایت غم‌ و تنهایی عاشق

نورشرق، هدف «آویشن و اندوه» را بیان هنری یک حرکت فرهنگی هنری به‌ واسطه موسیقی عنوان کرد و گفت: در این اثر تمام تلاش خود را انجام داده‌ام تا آنچه پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد ارائه شکلی از بیان هنری برای تولید یک اثر موسیقایی باشد که بتواند با مخاطبان امروزی جامعه نیز ارتباط برقرار کند.

وی با اشاره به ایجاد نوآوری در موسیقی اظهارداشت: همواره در طول تاریخ موسیقی، نوآوری‌هایی ایجاد و تبدیل به یک بخشی از حافظه شنیداری مردم شدند، رسیدن به یک نوآوری، تنها یک عمل موسیقایی نیست بلکه هنرمند باید با جنبه‌های مختلف فرهنگی آشنا باشد، شاید منجر به اثری شود که در آن نوآوری صورت گیرد.

این خواننده موسیقی سنتی گفت: نوآوری حاصل تجربه‌های فرد است، هنرمند باید روح زمانه خودش باشد، جهان‌بینی و دنیای زمانه خود و مخاطبانش را بشناسد، در موسیقی هم باید هم‌محلی، همشهری و انسان ایرانی را فارغ از مرزها بشناسد که برای او قابل فهم و تحمل باشد.

نورشرق افزود: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که زیست انسان دچار تغییر و تحولات اساسی شده است. موضوع بسیار مهمی که حوصله و تحمل شنونده را هم دچار دگرگونی کرده است و «آویشن و اندوه» به صورت مینیمال تلاش کرده تا گوش شنیداری مخاطبان جامعه ایرانی را بیشتر بشناسد، بتواند با آنان ارتباط برقرار کند و تنهایی و مهجوریت نسل ما را به مخاطب امروزی بشناساند.

نیما جوان مدیر نشر جوان نیز در این نشست با اشاره به برگزاری کنسرت موسیقی مبتنی بر آلبوم «آویشن و اندوه» اظهارداشت: برگزاری کنسرت یا اجرای صحنه‌ای از این اثر نیازمند شرایط متفاوتی است، پیش از این صحبت‌های ضمنی با خواننده اثر شده است، باید مخاطب‌سنجی پس از انتشار و توزیع این آلبوم انجام داد و بتوان برای برگزاری کنسرت تصمیم‌گیری کرد که به نظر می‌رسد تالار وحدت برای این رویداد مناسب باشد.

جوان گفت: به عنوان کسی که سال‌هاست در حوزه انتشار آثار موسیقایی به ویژه موسیقی سنتی و ایرانی فعالیت می‌کنم، آلبوم «آویشن و اندوه» یک اتفاق جدی و نویی در این حوزه است که در عین وفادار بودن به موسیقی ایرانی و سنتی، تلاش کرده است که بتواند با نسل امروز و جوان هم ارتباط برقرار کند.

آلبوم «آویشن و اندوه» شامل هشت قطعه؛ پایان ماجرا با شعری از هوشنگ ابتهاج، آویشن و اندوه با شعری از پانته‌آ صفایی، فراموش شده با شعری از هوشنگ ابتهاج، چلّگی با شعری از قیصر امین‌پور، بوسه شراب با شعری از حسین منزوی، بغض با شعری از قیصر امین‌پور، نهفت با شعری از بهمن رافعی و همفسر باد با شعری از حسین منزوی است.

نوازندگان؛ سیاوش ولی‌پور (سنتور)، آزاده امیری (تار)، توحید وحید (کمانچه)، حمید قنبری (تمبک و بندیر)، زکریا یوسفی (سازهای کوبه‌ای)، میخائیل آکینفین (ویولن یک)، گنادی آکینفین (ویولن ۲)، الکساندرا ژلواکووا (آلتو)، تاخمینا آصلانووا (ویلنسل)، ماریا شارپیلو (ابوا) و یوگنی استارادوبتسف (پیانو)، مارگاریتا کاراتیگینا مدیر هنری، ایلیا کارپف صدابردار، توحید وحید میکس و مسترینگ و سیروس سلیمی طراح گرافیک از دیگر عوامل این اثر هستند که توسط مرکز نشر و پخش جوان با شماره مجوز ۱۴۰۲۱۰۴۶-۳۰۰۰۰۳۱ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

آیین رونمایی از این آلبوم موسیقی سه‌شنبه(۲۰ تیر) ساعت ۱۸ در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha