۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۹:۱۲
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85163799
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

اکسیر پرورش؛ ایده‌آلی برای ادبیات کودک و نوجوان

گرگان- ایرنا- کودکان و نوجوانان سرمایه عظیم جامعه بوده که باید از تمامی وجوه آموزشی، پرورشی، تعلیمی و تربیتی برای پرورش آنها بهره‌ وافر برد. ادبیات کودکان و نوجوانان اکسیر طلایی این حوزه است و فعالان این حوزه ادبی به حمایت ویژه نیاز دارند.

به گزارش ایرنا، ادبیات کودک و نوجوان نقش ویژه ای در پاسخگویی به نیازها و رفع مشکلات از جمله نیازهای عاطفی، اجتماعی، رفع حس‌کنجکاوی، ارتباط با طبیعت، شناخت استعدادها و توانایی‌ها دارد. این وسیله انتقال میراث فرهنگی، تاریخی، دینی و یکی از بهترین مسیرهای فرهنگی برای آشناکردن آینده‌سازان با گنجینه‌های مختلف است که حمایت از این رویکرد تربیتی می‌تواند راهکار سودمندی برای فرهنگ اجتماعی و فرصتی برای آشنا نمودن این طیف سنی با کتاب و تثبیتش در زندگی آنهاست.

اکسیر پرورش؛ ایده‌‍آلی برای ادبیات کودک و نوجوان

از بافت تاریخی شهر گرگان گذر می کنیم و پس از گذر از پارک شهر به میدان ولیعصر می رسیم و روبروی بیمارستان پنج آذر گرگان به کتابخانه فندرسکی می رسیم وارد که می شویم اولین چیزی که نظرمان را جلب می کند حضور فعال کودکان و نوجوانان در کتابخانه است که هر کدام با همراهی فردی از جمله پدر، مادر، مادربزرگ، خواهر، برادر و دوستانشان مشغول پیدا کردن کتاب مورد علاقه خود هستند.

اکسیر پرورش؛ ایده‌‍آلی برای ادبیات کودک و نوجوان

وارد بخش کودک که می شویم با طراحی منحصر به فرد آن به کودکان حق می دهیم که در روزهای گرم تابستان هم دست بزرگترهای خود را کشیده و به محل زندگی یار مهربان هدایت کنند، فهیم بانو قلدی دختر بچه‌ای که با تمرکز فراوان کتابش را روی میز صورتی گذاشته فارغ از دنیای بیرون با عشق و علاقه مشغول خواندنش است می گوید: کتاب خواندن بهترین و قشنگ ترین سرگرمی من است و به نظرم همه آدم ها باید همیشه کتاب بخوانند و از داخل کتاب ها اطلاعات جدیدی را کسب کنند.

این دختر باهوش که بیشتر از سنش اطلاعات دارد بیان می کند: امروز تصمیم دارم کتاب «قورباغه نگهبان» را بخوانم به نظرم کتاب جالبی است از بین این همه کتاب وقتی صفحه اولش را خواندم خیلی از آن خوشم آمد و می‌خواهم تمامش کنم.

وی افزود: بیشتر کتاب های علمی، تخیلی، ماجراجویی و اطلاعات عمومی می خوانم و خیلی به کتاب علاقه مندم و معلم هایم اطلاعات عمومی بالایم را تحسین می کنند.

اکسیر پرورش؛ ایده‌‍آلی برای ادبیات کودک و نوجوان

با فهیمه بانو خداحافظی می کنم و با خود می گویم ادبیات کودک چقدر در این کودک ریز نقش تاثیرات بزرگی داشته و با وجود سن کم، فن بیان عالی با قدرت تاثیرگذاری بالایی دارد؛ در بین غرفه های بخش کودک مرد مسنی با دقت کتاب‌ها را نگاه می کرد جلو رفتم و سلام دادم، با خونگرمی خندید و گفت: سلام دخترم و با خنده گفت: تعجب نکنید برای خودم کتاب انتخاب نمی کنم همراه نوه ام آمدم تا کتابی انتخاب کند.

محمد صادق علاء الدین که نوه کوچک خود را به بخش کودک آورده می گوید: امروز می خواستم نوه ام را برای گردش و تفریح به پارک همراهی کنم ولی بنا با درخواست خودش به کتابخانه هدایت شدیم.

وی افزود: برخی اعتقاد دارند کتاب بد را باید سوزاند ولی من به اطرافیانم یاد دادم که هر کتابی ارزش یکبار خواندن را دارد.

اکسیر پرورش؛ ایده‌‍آلی برای ادبیات کودک و نوجوان

دختر نوجوانی یکساعتی بود که در بخش نوجوان با دقت زیادی مشغول انتخاب کتاب مورد علاقه خود است می گوید: ادبیات نوجوان قوه خیال ما را فعال می کند و رشد و توسعه دایره لغات را برایمان ارمغان دارد.

ستایش بسطامی افزود: مایل به مطالعه آثاری هستم که نویسنده قلم راحتی داشته باشد چرا که می‌خواهم بیشتر از مطالعه کتاب یاد بگیرم و در زندگی خود استفاده کنم.

وی اظهار داشت: نویسندگان خارجی نسبت به داخلی قلم راحت تر و بیان زیباتری دارند و این مورد ترغیب و تشویق بیشتر نوجوانان به مطالعه آن کتاب ها شده است.

وی بیان کرد: سابقه دیرینه فرهنگی با تمدن و تاریخ مدون، صاحب ادبیاتی غنی و پربار شفاهی و نوشتاری است که باید من نوجوان این مرز و بوم از این میراث بی نصیب نمانیم.

اکسیر پرورش؛ ایده‌‍آلی برای ادبیات کودک و نوجوان

حمیده نوری مادری که همراه فرزندش در بخش نوجوان مشغول به انتخاب کتاب بوده می گوید: جریان موثر فرهنگی ادبیات کودک و نوجوانان مسیر بلوغ فکری، روحی و زبانی فرزندان ما را مشخص می کند و یکی از دغدغه‌های والدین انتخاب کتابی با ادبیات مناسب سن فرزندانشان است.

وی افزود: کودکان و نوجوانان ما از ادبیات الگوگیری می کنند و باید کمک کنیم تا آن الگو مناسب انتخاب شده و کاربردهای روزانه در اجتماع و مدرسه داشته باشد و آسیب زننده به شخصیت ظاهری و باطنی آنها نباشد.

اکسیر پرورش؛ ایده‌‍آلی برای ادبیات کودک و نوجوان

وارد سرزمین کتاب نزدیک تالار فخرالدین اسعد گرگانی می شویم کودکان و نوجوانانی که شادمانه در میان کتاب ها در جست و جوی بهترین هستند برخی هم در کافه کتاب نشسته و به ورود و خروج اطرافیان نگاه می کنند وارد بخش کودک سرزمین کتاب می شویم. بهار شیخ ویسی مسوول فروش این بخش می گوید: شور و نشاط کتاب کودکان در این بخش هر بیننده دیگری را به وجد می آورد، بچه هایی که حتی تازه خواندن و نوشتن یاد گرفتند زودتر از خانواده های خود برای انتخاب کتابی با ادبیات مناسب سنشان جلو می آیند.

وی افزود: دیروز خانمی با دختر بچه گریان خودش وارد بخش کودک شد، ظاهرا برای کودک تازه عینک گرفته بود و دنبال کتابی بودند که شخصیت اول کتاب عینکی باشد و پس از معرفی کتاب برای این عزیز و تعریف از مزایای عینک و اینکه قشنگ ترشده و دنیا را بهتر می بیند و بیشتر شخصیت های ادبیات کودک هم عینک می زنند و تو هم مانند آنها زیبا و دانا می شوی وقتی دختربچه تصاویر کتاب را دید گریه اش بند آمد و چند کتاب دیگر خریدند و رفتند.

اکسیر پرورش؛ ایده‌‍آلی برای ادبیات کودک و نوجوان

۱۸ تیر مقارن با روز درگذشت "مهدی آذریزدی" در سال ۱۳۸۸ است که یکی از نویسندگان شاخص ادبیات کودک و نوجوان در ایران زمین شناخته می‌شود. "قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، قصه‌های تازه از کتابهای کهن، گربه‌ ناقلا، گربه‌ تنبل، مثنوی برای بچه‌ها و مجموعه‌ قصه‌های ساده" عناوین برخی از آثار این پر نویسنده‌ تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha