تدارک دفاعی در ویلنیوس برای استقبال از سران ناتو

تهران- ایرنا- ناتو ویلنیوس را با استفاده از تسلیحات پیشرفته نظامی به قلعه‌ای نظامی تبدیل کرده است تا از جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده و دیگر سران این ائتلاف نظامی در نشست هفته آینده که در فاصله ۳۲ کیلومتری از حصار مرزی لیتوانی با بلاروس به عنوان متحد روسیه برگزار می‌شود، استقبال کند.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا به نقل از رویترز، ۱۶ عضو ناتو در مجموع حدود یک هزار سرباز را برای حفاظت از نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی که قرار است در روزهای ۱۱ و ۱۲ جولای (۲۰ و ۲۱ تیر) تنها در فاصله ۱۵۱ کیلومتری روسیه برگزار می‌شود، اعزام کرده‌اند و برخی از اعضای این پیمان دفاعی نیز در حال ارسال سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته‌ای به ویلنیوس هستند که کشورهای حوزه بالتیک فاقد این قبیل سامانه‌ها هستند.

گیتاناس ناوسدا رئیس جمهور لیتوانی گفت: اگر حریم هوایی ویلنیوس را بدون حفاظت رها کنیم، نشان‌دهنده اوج بی‌مسئولیتی ما خواهد بود زیرا بایدن و سران ۴۰ کشور در حال ورود به پایتخت ما هستند.

تدارکات دفاعی در ویلنیوس برای استقبال از سران ناتو

کشورهای حوزه بالتیک شامل لیتوانی، استونی و لتونی که زمانی تحت حاکمیت مسکو بودند و از سال ۲۰۰۴ به عضویت ناتو و اتحادیه اروپا درآمدند، همگی بیش از ۲ درصد از اقتصاد خود را صرف امور دفاعی خود می‌کنند که این سهم بیشتر از سهمی است که سایر متحدان ناتو به این امر اختصاص می‌دهند.

با این وجود به دلیل حجم کوچک اقتصاد این کشورها که بر روی هم حدود ۶ میلیون نفر جمعیت دارند حتی سهم ۲ درصدی نیز قادر به تامین هزینه ایجاد و نگهداری ارتش‌های بزرگ، سرمایه‌گذاری در جت‌های جنگنده خود یا دفاع هوایی پیشرفته نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha