اوج‌ دانش‌بنیان‌ها در خراسان‌شمالی با تزریق اعتبارات و فروش محصولات

بجنورد-ایرنا- توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در خراسان‌شمالی طی ۲ سال اخیر شدت گرفته است و دولت با تصویب ۹۰۰ میلیارد ریال به این بخش توانست بسیاری از زیرساخت‌های فناوری و مراکز رشد را توسعه و راه‌اندازی کند و گام بزرگی در جهت رفع مشکلات بخش فناوری بردارد.

به گزارش ایرنا، شرکت‌های دانش بنیان بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی شکل می‌گیرند و در رشد و توسعه مناطق مختلف تاثیر زیادی دارند بطوریکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اهمیت نقش این شرکت‌ها در رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی تاکید و آنها را موثرترین مولفه‌های تحقق اقتصاد پایدار توصیف کردند.

تلاش برای توسعه دانش بنیان‌ها بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب طی ۲ سال اخیر در خراسان شمالی شدت گرفت و رسیدگی به مشکلات ۳۳ دانشگاه دولتی و غیردولتی، موسسه و مرکز آموزش عالی در جهت تولیدات علمی در دستور کار قرار گرفت و در این مدت چهار مرکز رشد، ۱۳۰ شرکت فناور، ۳۱ شرکت دانش بنیان و ۲۳ صنعت خلاق زیر پوشش پارک علم و فناوری خراسان شمالی راه اندازی شدند.

تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان شمالی برای نخستین‌بار بازار بین‌المللی را تجربه کردند و صادراتی شدند و برخی شرکت‌ها نیز صادرات خود را افزایش و در سال گذشته ۶۴۰ میلیارد ریال درآمدزایی داشتند.

تمامی این موفیقت ها در بخش دانش بنیان‌ها ماحصل اعتباراتی بود که در دولت سیزدهم به این شرکت‌ها تزریق شد و در سفر دوم تیرماه ۱۴۰۱ رییس جمهور به خراسان شمالی ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار طی سه سال به این بخش مصوب شد و اینک با گذشت ۱۰ ماه از سفر ۶۸ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

اوج‌ دانش‌بنیان‌ها در خراسان‌شمالی با تزریق اعتبارات و فروش محصولات

۹۰۰ میلیارد ریال هدیه رییس جمهور به علم و فناوری

توجه دولت سیزدهم به شرکت‌های دانش بنیان با تخصیص اعتبار قابل توجه و بی سابقه بارقه ای از امید را در دل فناوران استان ایجاد کرد و این بخش که سال ها با اعتبارات اندک نتوانسته بود نیاز دانش بنیان‌ها را برآورده کند اینک با رویکردی جدید جهشی قابل ملاحظه را خواهد داشت و برگزاری سه رویداد تانای صنعت، محیط زیست و کشاورزی در این مدت یکسال بیانگر تاثیر اعتبارات تزریق شده است.

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی در این خصوص گفت: ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل سفر رییس جمهور برای این مرکز و سایر واحدهای رشد دانشگاهی مصوب شد که در مجموع ۴۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل زیرساخت‌های پارک و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تجهیز و راه‌اندازی هشت خانه خلاق و مراکز نوآوری شهرستان‌های استان هزینه می شود.

محمدرضا قربانی ادامه داد: پارسال شرکت‌های دانش‌بنیان استان ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۲۸۰ دلار صادرات داشتند که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۲۱.۵ درصد رشد داشته، این در حالی است که شرکت های دانش بنیان خراسان شمالی در سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۸۱۶ هزار و ۳۱۱ دلار صادرات داشتند.

به گفته وی؛ بیشترین صادرات مربوط به پودر آلفا آلومینا، فوم و پکیج‌های سرمایشی و گرمایشی بوده است.

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی یادآور شد: روسیه، عراق، گرجستان و قزاقستان کشورهای هدف صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان‌شمالی هستند.

اوج‌ دانش‌بنیان‌ها در خراسان‌شمالی با تزریق اعتبارات و فروش محصولات

تخصیص ۶۸ میلیارد تومان اعتبار سفر

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی در ادامه افزود: ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل سفر رییس جمهور برای این مرکز و سایر واحدهای رشد دانشگاهی مصوب شد که ۶۸ میلیارد ریال آن تخصیص یافت.

وی اظهار کرد: در مجموع ۴۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل زیرساخت‌های پارک و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تجهیز و راه‌اندازی هشت خانه خلاق و مراکز نوآوری شهرستان‌های استان در سفر رییس جمهور مصوب شد که در مرحله نخست ۱۵۰ میلیارد ریال از محل منابع ملی و ۲۰۰ میلیارد ریال نیز از محل منابع استانی و ۵۰ میلیارد ریال نیز از محل وزارت نفت تامین خواهد شد.

اعتبارات مصوب و هزینه شده در جداول زیر به خوبی آورده شده است.

نام پروژه درصد پیشرفت زیر بنا مبلغ مصوب

سال تعهد جهت تخصیص اعتبار

اعتبار مصوب سازمان برنامه‌وبودجه کشور

اعتبار تخصیص سازمان برنامه‌وبودجه کشور

اعتبار استانی مصوب اعتبار استانی تخصیصی اعتبار وزارت نفت مصوب اعتبار وزارت نفت تخصیصی درصد تخصیص توضیحات
تکمیل زیر ساخت های پارک ۶۰ درصد

- ساخت و تکمیل ۱۹۰۰متر مربع‌ساختمان

- آماده سازی ۷هکتار اراضی

۴۰۰ ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ۱۵۰ میلیارد ریال ۴۰ ۲۰۰ ۲۸ ۵۰ ۰ ۱۷ درصد

تکمیل۱۹۰۰ مترمربع ساختمان کارگاهی با پیشرفت ۷۰ درصد آماده‌سازی اراضی ۷ هکتار با ۵۵ درصد پیشرفت

جدول توزیع اعتبارات طرح‌های پارک علم و فناوری خراسان شمالی حاکی از این است که تکمیل زیرساخت‌ها طرح اولویت‌دار پارک در خراسان شمالی محسوب می شود که شامل تکمیل هزار و ۹۰۰ متر مربع ساختمان کارگاهی با پیشرفت ۷۰ درصد و آماده‌سازی اراضی هفت هکتار با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی است.

۴۰۰ میلیارد ریال از اعتبار برای این طرح مصوب شد که تاکنون تمامی اعتبار تخصیص یافته در این طرح هزینه شده است بر این اساس ۴۰ میلیارد ریال اعتبار از محل سازمان برنامه و بودجه و ۲۸ میلیارد تومان از اعتبارات استانی به این طرح تخصیص یافت.

این مبلغ ۱۷ درصد از اعتبارات مصوب را شامل می‌شود که با آن زیرساخت‌های ساختمانی و کارگاهی تکمیل می‌شوند.

نام پروژه درصد پیشرفت فیزیکی زیربنا مبلغ مصوب

سال تعهد جهت تخصیص اعتبار

اعتبارمصوب سازمان برنامه‌وبودجه کشور

اعتبار تخصیص سازمان برنامه‌وبودجه کشور

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد اعتبار مصوب معاونت علمی، فناوری و اقتصاد اعتبار تخصیص درصد تخصیص توضیحات
تکمیل، تجهیز و راه‌اندازی ۸ خانه خلاق ۴۰درصدمیانگین ۵۰۰ تا خرداد ۱۴۰۳ ۲۵۰ ۰ ۲۵۰ ۰ ۰ درصد

تکمیل، تجهیز و راه‌اندازی ۸ خانه خلاق و مراکز نوآوری در دانشگاه بجنورد، کوثر، علوم پزشکی در شهرستان های استان

تکمیل، تجهیز و راه‌اندازی هشت خانه خلاق و مراکز نوآوری شهرستان‌های خراسان شمالی دیگر طرح اولویت داری است که باید طی سه سال و با تزریق اعتبارات سفر رییس جمهور تکمیل شود.

این طرح ها در مجموع با ۴۰ درصد پیشرفت رها شده اند و با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان مصوب تکمیل می شوند و تاکنون اعتباری به این طرح ها تخصیص نیافته است.

تکمیل، تجهیز و راه‌اندازی هشت خانه خلاق در دانشگاه بجنورد، دانشگاه کوثر، دانشگاه علوم پزشکی و بجنورد، مانه و سملقان، شیروان و اسفراین را شامل می شود.

برای ساخت و تکمیل این طرح ها تاکنون از محل های اعتبارات ملی و استانی بیش از ۱۳۷ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و طرح ها بین ۲۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

اوج‌ دانش‌بنیان‌ها در خراسان‌شمالی با تزریق اعتبارات و فروش محصولات

فروش ۶۴۰ میلیارد ریالی دانش بنیان‌ها

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی در ادامه عنوان کرد: چهار مرکز رشد، ۱۴۲ شرکت و واحد فناور، ۳۰شرکت دانش بنیان و ۲۳ صنعت خلاق زیر پوشش پارک علم و فناوری خراسان شمالی فعالیت می کنند که سال گذشته ۶۴۰ میلیارد ریال فروش محصول داشتند.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد از واحدهای فناور و دانش بنیان استان در حوزه کشاورزی، فناوری اطلاعات(آی تی)، الکترونیک و هوشمندسازی فعالیت می‌کنند افزود: سال گذشته یکهزار و ۱۲۵ نفر در شرکت‌های دانش بنیان این استان مشغول به کار شده اند که نسبت به سال ما قبل آن ۲ برابر رشد یافته است.

قربانی ادامه داد: ۳۰ واحد فناور جدید در سال گذشته پذیرش شدند که در دوره های مختلف تجاری سازی ایده‌های محوری در قالب ارایه خدمات مشاوره، خدمات توانمندسازی، استقرار در فضاهای پارک و پرداخت تسهیلات از منابع مالی مختلف مورد حمایت قرار می گیرند.

وی افزود: همچنین ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل تبصره ۱۶، ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از محل تبصره ۱۸، ۵۲۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال از مشارکت بنیاد برکت و ۱۰۰ میلیارد ریال توسط بانک توسعه تعاون به شرکت های دانش بنیان استان تسهیلات پرداخت شده است.

به گزارش ایرنا، اینک ۳۲ شرکت دانش بنیان، ۳۵ شرکت صنایع خلاق و مابقی به صورت فناور در استان فعالیت می کنند و شرکت های صنایع خلاق در بخش های مختلف از جمله صنایع دستی، بازی ها و سرگرمی برای کودکان، نرم افزار ها و سایر موارد فعال هستند که زیر مجموعه پارک قرار دارند.

پارک علم و فناوری خراسان شمالی در سال گذشته بعد از استان آذربایجان غربی به عنوان دومین پارک علمی به سطح ۲ ارتقا یافت و این رقابت با سایر مراکز مهم ادامه دارد.

خراسان شمالی حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد و این استان دارای ۳۳ دانشگاه دولتی و غیردولتی، موسسه و مرکز آموزش عالی است و بیش از ۳۰ هزار دانشجو در این دانشگاه ها تحصیل می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha