۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۴۸
کد خبرنگار: 1455
کد خبر: 85163994
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشتار غیرمجاز دام خطر شیوع « تب کریمه کنگو» را افزایش می دهد

خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: تاکنون هیچ موردی از «تب کریمه کنگو» در این استان مشاهده نشده است اما کشتار غیر مجاز دام خطر شیوع این بیماری خطرناک را افزایش می دهد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی دامپزشکی لرستان مصطفی زبردست اعلام کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته توسط اداره کل دامپزشکی استان تا کنون موردی از بیماری تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو در استان گزارش نشده است.

وی افزود: هماهنگی صورت گرفته با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان و انجام سایر اقدامات کنترلی از قبیل آموزش و اطلاع رسانی، سم پاشی بدن و جایگاه دام، جلوگیری از کشتار غیر مجاز در حاشیه شهر ها و منازل و رعایت بهداشت فردی در هنگام مواجه با دام نقش بسیار مهمی در پیشگیری و کنترل این بیماری داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه در شروع فصل گرم سال و افزایش میزان زاد و ولد حشرات و کنه‌ها امکان شیوع و سرایت این تب خونریزی دهنده بسیار افزایش پیدا می‌کند ادامه داد: تب کریمه کنگو جزو بیماری های مشترک بسیار خطرناک بین انسان و دام می باشد که فاقد هر گونه نشانه بالینی و درمانگاهی در بدن دام ها است.

زبردست بیان کرد: این بیماری هیچگونه نشانه بالینی در دام‌های مبتلا ندارد و با توجه به مخاطرات بهداشتی آن به عنوان یک بیماری بسیار خطرناک در جوامع انسانی محسوب می‌شود که مبارزه با کنه‌های ناقل و رعایت مسائل بهداشتی دارای نقش بسیار با اهمیتی در پیشگیری از آن محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام در خارج از کشتارگاه‌ها، رعایت خنک‌سازی و پیش سرد لاشه‌های دامی، رعایت پوشش و حفاظت شخصی برای دامداران، دامپزشکان و چوبداران هنگام مواجهه با دام و مقابله با جمعیت کنه‌های ناقل از جمله راهکارهای پیشگیری و کنترل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که از طریق ذبح غیر بهداشتی دام آلوده و توسط کنه به انسان منتقل می شود یک عفونت ویروسی و به شدت واگیردار است.

با توجه به اینکه در بیشتر کشورها بخصوص کشورهای همسایه ایران از جمله عراق، عمان، پاکستان، ترکیه، افغانستان، امارات متحده عربی، قزاقستان، ازبکستان و عربستان سعودی ویروس این بیماری وجود دارد و از طرف دیگر قاچاق دام به داخل ایران صورت می گیرد بنابراین همیشه خطر انتقال و شیوع این بیماری وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha